Telemarketeer
Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...
Inhoudsopgave
Beroep telemarketeer
• Werken als commercieel telemarketeer
• Wat doet een telemarketeer?
• Voordelen en nadelen van telemarketing
• Telecommunicatiewet
• Regels telemarketing:
• Beroepsfilm telemarketeer:
• Beroepsfilm telemarketeer:
Opleidingen tot telemarketeer
Bedrijven waar een telemarketeer werkzaam kan zijn
Competenties telemarketeer
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als telemarketeer
Arbeidsvoorwaarden en salaris telemarketeer
Eigen bedrijf starten als Telemarketeer
Boekhoudprogramma vergelijken Telemarketeer
Beroep telemarketeer
Een telemarketeer is een commercieel binnendienst medewerker die zich gespecialiseerd heeft in telemarketing. Een telemarketeer is dan ook verantwoordelijk voor telemarketing, met andere woorden telefonische verkoop. Als telemarketeer ben je doorgaans werkzaam voor een extern callcenterbedrijf waarbinnen in de meeste gevallen veel meer telemarketeers werkzaam zijn. Al deze verschillende telemarketeers zijn verantwoordelijk voor telefonische verkoopdiensten met betrekking tot diensten of producten. Ook het aanprijzen van diensten en producten zonder directe verkoop kan tot de verantwoordelijkheden behoren van een telemarketeer. In dat geval kan een telemarketeer verantwoordelijk zijn voor het maken van afspraken, zodat er een vervolggesprek kan plaatsvinden. Een telemarketeer hoeft niet voor een callcenterbedrijf werkzaam te zijn, omdat een telemarketeer ook direct voor een bepaalde organisatie werkzaam kan zijn die beschikt over een eigen callcenter. De inhoudelijke werkzaamheden die een telemarketeer precies zal uitvoeren kunnen verschillen per organisatie, maar ze zijn doorgaans wel gericht op de telefonische verkoop van diensten en producten en het aanprijzen van goederen of diensten. Een andere benaming voor telemarketeer kan ook zijn telefonische verkoper. Telemarketing komt binnen het bedrijfsleven veel voor, op verschillende manieren. Telemarketing is tegenwoordig wel aan strenge regels gebonden, omdat het zomaar opbellen van mensen niet in alle gevallen is toegestaan. Een telemarketeer is dus gebonden aan bepaalde wettelijke regels met betrekking tot het mogen opbellen van mensen. Een telemarketeer kan dus ook gezien worden als een commercieel medewerker, die zich gespecialiseerd heeft in telefonische verkooptechnieken en gesprekstechnieken.
Werken als commercieel telemarketeer
Als telemarketeer ben je dus een commercieel medewerker binnendienst en kan je in de meeste gevallen aangemerkt worden als callcentermedewerker. Als telemarketeer ben je meestal verantwoordelijk voor koude acquisitie. Koude acquisitie heeft betrekking op het benaderen van mogelijke nieuwe klanten zonder dat de potentiële klanten aangegeven hebben interesse te hebben in potentiële diensten en/of producten. Koude acquisitie is een vorm van marketing die niet onderschat moet worden, omdat koude acquisitie niet makkelijk is. Als telemarketeer komt het vaak voor dat mogelijke klanten geen interesse hebben in het aanbod. Het is niet zo dat alle telemarketeers koude acquisitie plegen, omdat telemarketeers ook om een verlenging van een abonnement kunnen bellen. Denk bijvoorbeeld aan het verlengen van een telefoonabonnement of aan het verlengen van een energiecontract. In de meeste gevallen gaan telemarketeers doelgericht te werken om de juiste doelgroep te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan telemarketeers die de opdracht hebben om ondernemers te benaderen om bepaalde diensten te verkopen.
Wat doet een telemarketeer?
Een telemarketeer is iemand die zich bezighoudt met directe verkoop- en marketingactiviteiten via telefooncommunicatie. Hun primaire verantwoordelijkheid is het telefonisch benaderen van potentiële klanten om producten of diensten te promoten, leads te genereren, afspraken te maken of directe verkopen te realiseren. Hoewel specifieke taken kunnen variëren afhankelijk van het bedrijf en de branche, omvat het werk van een telemarketeer meestal het volgende:
- Cold calling: Telemarketeers initiëren telefoongesprekken naar potentiële klanten die nog geen eerdere interactie met het bedrijf hebben gehad. Ze benaderen deze prospects met het doel producten of diensten te verkopen, informatie te verstrekken of interesse te wekken voor een bepaald aanbod.
- Leadgeneratie: Telemarketeers kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het genereren van leads. Ze kunnen potentiële klanten identificeren en kwalificeren door middel van vragenlijsten, enquêtes of andere methoden om geïnteresseerde prospects te vinden die mogelijk openstaan voor verdere communicatie of verkoopgesprekken.
- Klantenservice: Telemarketeers kunnen ook klantenservice-gerichte taken uitvoeren, zoals het beantwoorden van vragen van klanten, het afhandelen van klachten of het verstrekken van informatie over producten en diensten. Ze kunnen ook upselling of cross-selling proberen om aanvullende producten aan bestaande klanten te verkopen.
- Opvolging en opbouwen van relaties: Naast initiële verkoopgesprekken kan een telemarketeer ook verantwoordelijk zijn voor het opvolgen van eerdere contacten, het onderhouden van klantrelaties en het uitvoeren van follow-upgesprekken. Ze kunnen ook klantendatabases bijwerken, notities en feedback vastleggen en potentiële verkoopkansen identificeren.
- Rapportage en administratie: Telemarketeers moeten vaak gegevens nauwkeurig vastleggen, zoals het aantal gesprekken, verkoopresultaten, lead informatie en andere relevante gegevens. Ze kunnen rapporten opstellen om de voortgang, effectiviteit en resultaten van hun telefooncampagnes te analyseren.
Het werk van een telemarketeer vereist doorgaans sterke communicatieve vaardigheden, overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en het vermogen om om te gaan met afwijzingen. Ze moeten ook op de hoogte zijn van de producten of diensten die ze verkopen en zich houden aan wet- en regelgeving met betrekking tot telemarketing, zoals het verkrijgen van toestemming voor het bellen van potentiële klanten.
Voordelen en nadelen van telemarketing
Het grote voordeel van telemarketing vergeleken met bijvoorbeeld het sturen van mails is dat er rechtstreeks contact is met een potentiële klant en eventuele vragen van de potentiële klant snel te beantwoorden zijn waardoor een eventuele verkoop gemakkelijker af te sluiten is. Het grootste nadeel van telemarketing is dat lang niet iedereen telefonische verkoop kan waarderen. Daarnaast komt het ook zeker voor dat mensen zich misleidt voelen wanneer het gesprek is afgelopen of dat er onduidelijke informatie verstrekt is door de telemarketeer.
Telecommunicatiewet
Omdat er in het verleden veel mis ging op het gebied van telemarketing en om mensen te kunnen beschermen bestaan er tegenwoordig strikte afspraken waaraan telemarketeers zich moeten houden, zoals het stellen van een gelegenheidsvraag tijdens het intro van het gesprek en het eventueel doorverwijzen naar het Bel-me-niet Register. Mensen die zich aangemeld hebben bij het Bel-me-niet Register mogen niet benaderd worden door telemarketeers. Enkele belangrijke uitzonderingen hierop zijn dat bestaande klanten of oude klanten wel gebeld mogen worden door een telemarketeer. Bij oude klanten die benaderd worden door een telemarketeer moet de telemarketeer Recht van verzet aanbieden. Wanneer een persoon gebruikmaakt van het Recht van verzet is het de bedoeling dat de telemarketeer er voor zal zorgen dat iemand niet meer gebeld zal worden.
Regels telemarketing:
- Het is verboden om een voicemail in te spreken.
- Het is verboden om aanbiedingen te doen aan minderjarigen.
- Het is verboden om een gesprek op te nemen voor trainingsdoeleinde zonder de klant te informeren.
- Het is verplicht om de gelegenheidsvraag te stellen aan het begin van het gesprek.
- Het is verplicht om het doel van een gesprek aan te geven.
- Het is verplicht om de lengte van het gesprek aan te geven.
- Misleiding of ander ongewenst gedrag is verboden.
- Wanneer een gesprek ongelegen komt, mag de telemarketeer alleen terug bellen met goedkeuring.
Beroepsfilm telemarketeer:
Beroepsfilm telemarketeer:
Opleidingen tot telemarketeer
Er bestaan geen opleidingsmogelijkheden voor het beroep telemarketeer via gebruikelijke scholen. De meeste telemarketeers worden intern opgeleid door andere meer ervaren collega's of bijvoorbeeld een accountmanager. Over het algemeen worden er geen specifieke opleidingen verwacht om als telemarketeer werkzaam te kunnen zijn, maar moet je natuurlijk wel communicatief goed onderlegd zijn. Ook is het denkbaar dat een externe cursus gevolgd zal moeten worden. Zie voor meer informatie ook de beroepen advertentieverkoper en het beroep marketeer. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding correct opzetten is belangrijk als startende ondernemer. De meeste kleine ondernemers gebruiken hiervoor een boekhoudprogramma zzp.
Bedrijven waar een telemarketeer werkzaam kan zijn
Als telemarketeer werk je in de meeste gevallen voor een telemarketing bedrijf en/of callcenter, maar kan je zoals eerder aangegeven ook direct werkzaam zijn voor een bepaalde organisatie. In alle gevallen is een telemarketeer aan te merken als een commercieel medewerker die verantwoordelijk is voor telefonische verkoopdiensten.
Competenties telemarketeer
De belangrijkste competenties als telemarketeer zijn de communicatieve vaardigheden en het klantgericht kunnen werken. Daarnaast moet een telemarketeer beschikken over een commerciële instelling. Een andere belangrijke competentie als telemarketeer is het werken volgens de doelstelling van de organisatie. Deze doelstellingen hebben ook betrekking op wettelijke regels waarmee een callcenter te maken heeft, omdat er anders problemen kunnen ontstaan met mogelijke toezichthouders. Als telemarketeer kunnen ook doorzettingsvermogen en netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn luisteren, anticiperen, analytisch, zelfstandigheid, correctheid, energie, inspireren en motiveren.
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als telemarketeer
Het arbeidsmarktperspectief voor een telemarketeer is redelijk goed te noemen, omdat er voldoende werk te vinden is. Veel telemarketeers zijn niet fulltime werkzaam. Wel is de vraag naar telemarketeers de laatste jaren steeds groter aan het worden. De doorgroeimogelijkheden voor een telemarketeer zullen sterk afhankelijk zijn van competenties en doorzettingsvermogen, maar een baan als leidinggevende zal zeker niet onmogelijk zijn.
Arbeidsvoorwaarden en salaris telemarketeer
Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep telemarketeer omdat dit per organisatie verschillend kan zijn. Een telemarketeer zal bij een fulltime dienstverband doorgaans een salaris verdienen tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand afhankelijk van leeftijd, dienstjaren en verantwoordelijkheden. Het beroep is zeer geschikt voor bijvoorbeeld studenten of anderen die op zoek zijn naar een bijverdienste.
Eigen bedrijf starten als Telemarketeer
Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Telemarketeer, waaronder:
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB)
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV)
Boekhoudprogramma vergelijken Telemarketeer
Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Telemarketeer bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.
Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Telemarketeer.
Mijnzzp.nl