Boordwerktuigkundige

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep boordwerktuigkundige
De boordwerktuigkundige komt bijna niet meer voor
Wat doet een boordwerktuigkundige?
Boordwerktuigkundige zijn niet meer nodig
Proefvlucht Fokker F-27 Friendship:
Boeing 747-400 (EICAS):
Opleidingen tot boordwerktuigkundige
Bedrijven waar een boordwerktuigkundige werkzaam kan zijn
Competenties boordwerktuigkundige
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als boordwerktuigkundige
Arbeidsvoorwaarden en salaris boordwerktuigkundige
Eigen bedrijf starten als Boordwerktuigkundige
Boekhoudprogramma vergelijken Boordwerktuigkundige

Beroep boordwerktuigkundige

Een boordwerktuigkundige is een werktuigbouwkundige of ingenieur, die verantwoordelijk is voor het correct laten functioneren van alle technische systemen aan boord van een vliegtuig of ander soort luchtschip. Denk hierbij aan het brandstofsysteem, luchtdruksysteem, hydraulische systemen, elektrische systemen, de motoren en aan het landingsgestel. Daarnaast is een boordwerktuigkundige verantwoordelijk voor de navigatie- en communicatieapparatuur aan boord van een vliegtuig. Het beroep boordwerktuigkundige komt tegenwoordig bijna niet meer voor, omdat de functie overbodig is geworden door de opkomst van moderne computersystemen. Binnen het leger en bij oudere vliegtuigen die nog rondvliegen kan het beroep boordwerktuigkundige wel voorkomen. Een boordwerktuigkundige maakte onderdeel uit van de cockpitbemanning en zat achter de piloten. Een boordwerktuigkundige was een belangrijk bemanningslid, omdat het de boordwerktuigkundige was, die alle systemen controleerde op functioneren. Ook het verhelpen van storingen behoorde tot de werkzaamheden van een boordwerktuigkundige. Voor de aanvang van de vlucht was het de boordwerktuigkundige, die alle systemen te controleerde, zodat er veilig gevlogen kon worden. Bij een mogelijke calamiteit was de boordwerktuigkundige ook verantwoordelijk voor het direct ondersteunen van de piloten. De werkzaamheden van een boordwerktuigkundige waren niet makkelijk, omdat de boordwerktuigkundige verschillende systemen in de gaten moest houden tijdens de vlucht. Tegenwoordig zijn deze werkzaamheden allemaal overgenomen door computers. Het beroep boordwerktuigkundige komt dan ook eigenlijk niet meer voor. Wel komt de functie boordwerktuigkundige nog voor bij ruimtevaartuigen. In alle andere gevallen zal er sprake zijn van oude vliegtuigen, die in de lucht gehouden worden, of het leger. Een andere benaming voor boordwerktuigkundige is flight engineer.

De boordwerktuigkundige komt bijna niet meer voor

Een boordwerktuigkundige was dus een werktuigbouwkundige of ingenieur, die verantwoordelijk was voor het controleren van alle technische systemen aan boord van een vliegtuig. Als boordwerktuigkundige maakte je onderdeel uit van de cockpitbemanning naast de piloot en de gezagvoerder. Zoals eerder omschreven komt de functie boordwerktuigkundige tegenwoordig bijna niet meer voor. In de meeste gevallen spreken we tegenwoordig eerder van een test ingenieur, die verantwoordelijk is voor het controleren van nieuwe systemen of het inspecteren van bestaande systemen. Tijdens gewone vluchten zal er geen boordwerktuigkundige aan boord zijn. Wel komt de functie boordwerktuigkundige voor binnen de ruimtevaart. In dat geval zal een boordwerktuigkundige werkzaam zijn als astronaut en piloot. Alleen oude vliegtuigen die nog gebruikt worden, hebben te maken met een boordwerktuigkundige. Dit zijn meestal vliegtuigen, die in de lucht gehouden worden door hobbyisten vanuit nostalgisch oogpunt. Dit soort vliegtuigen wordt vaak gebruikt voor demonstratievluchten of voor rondvluchten.

Wat doet een boordwerktuigkundige?

Een boordwerktuigkundige, ook wel bekend als flight engineer, was dus een lid van het cockpitpersoneel in het verleden, voornamelijk aanwezig op oudere vliegtuigen. Hun rol was gericht op het beheren en bewaken van de systemen en instrumenten aan boord van het vliegtuig. Hoewel de exacte taken en verantwoordelijkheden van een boordwerktuigkundige konden variëren, afhankelijk van het vliegtuigtype en de specifieke luchtvaartmaatschappij, waren er enkele algemene verantwoordelijkheden die ze hadden:

  • Systeembewaking: De boordwerktuigkundige was verantwoordelijk voor het controleren en bewaken van verschillende vliegtuigsystemen tijdens de vlucht. Dit omvatte onder andere het monitoren van de brandstofsystemen, hydraulische systemen, elektrische systemen en andere vitale systemen. Ze hielden toezicht op de werking van deze systemen en waren alert op eventuele storingen of afwijkingen.
  • Navigatieondersteuning: Boordwerktuigkundigen werkten nauw samen met de piloten bij het plannen en uitvoeren van de vlucht. Ze assisteerden bij het berekenen van de brandstofbehoefte, het bepalen van de optimale vlieghoogte en het controleren van de navigatie-instrumenten. Ze zorgden ervoor dat de vlucht volgens de geplande route verliep en assisteerden bij het maken van koerscorrecties indien nodig.
  • Motorbeheer: Een belangrijk onderdeel van de taak van een boordwerktuigkundige was het bewaken van de motoren en het nemen van actie in geval van problemen. Ze controleerden de motorprestaties, bewaakten de motortemperaturen, drukken en trillingen en rapporteerden eventuele afwijkingen aan de piloten. Ze werkten samen met de piloten om de motoren efficiënt te laten werken en de veiligheid te waarborgen.
  • Communicatie en coördinatie: Boordwerktuigkundigen speelden ook een rol in de communicatie en coördinatie tussen de cockpit en de cabine. Ze onderhielden contact met het cabinepersoneel en gaven relevante informatie door, zoals vluchtstatus, weersomstandigheden en eventuele speciale instructies.

Het belang van boordwerktuigkundigen als aparte functie aan boord van commerciële vliegtuigen is in de loop der jaren verminderd door de voortdurende technologische vooruitgang. Moderne vliegtuigen zijn uitgerust met geavanceerde automatische systemen die veel van de taken van een boordwerktuigkundige hebben overgenomen.

Boordwerktuigkundige zijn niet meer nodig

De boordwerktuigkundige is vervangen door het computersysteem EICAS (Engine-indicating and crew-alerting system) of het computersysteem ECAM (Electronic Centralized Aircraft Monitoring). Het computersysteem EICAS is te vinden in vliegtuigen van Boeing en het computersysteem ECAM is te vinden in vliegtuigen van Airbus. Deze verschillende systemen verschillen onderling niet veel van elkaar en hebben bijna hetzelfde uiterlijk en dezelfde functies. Deze systemen geven de piloten tegenwoordig alle informatie die ze nodig hebben en waarschuwen de piloten ook wanneer er ergens in het vliegtuig iets fout gaat. Waarschuwingen of foutmeldingen kunnen door deze computersystemen op verschillende manieren gemeld worden aan de piloten, zoals door meldingen in het scherm die kunnen verschillen van kleur om de ernst van het probleem aan te geven, of door middel van geluidssignalen.

Proefvlucht Fokker F-27 Friendship:

Boeing 747-400 (EICAS):

Opleidingen tot boordwerktuigkundige

Er bestaan geen opleidingen tot boordwerktuigkundige, omdat het beroep niet meer voorkomt. De meest gerichte opleiding tot boordwerktuigkundige was de Hbo-opleiding werktuigbouwkunde. Het zijn automatiseringsmedewerkers en programmeurs, die de functie boordwerktuigkundige overbodig gemaakt hebben. De functie boordwerktuigkundige komt binnen de civiele luchtvaart niet meer voor. Defensie, NASA en de ESA maken wel gebruik van boordwerktuigkundigen. Vanzelfsprekend betreft dit andere werkzaamheden dan binnen de civiele luchtvaart.

Bedrijven waar een boordwerktuigkundige werkzaam kan zijn

Een boordwerktuigkundige was werkzaam voor een luchtvaartmaatschappij en vloog als derde bemanningslid mee met het vliegtuig. Tegenwoordig komt het beroep boordwerktuigkundige binnen de civiele luchtvaart niet meer voor. De functie boordwerktuigkundige komt wel voor binnen Defensie en de ruimtevaart.

Competenties boordwerktuigkundige

De belangrijkste competentie van een boordwerktuigkundige was dat je een allround technicus was. Daarnaast moest je als boordwerktuigkundige stressbestendig en besluitvaardig zijn. Ook moest een boordwerktuigkundige beschikken over goede communicatieve vaardigheden, omdat je onderdeel uitmaakte van de cockpitbemanning. Algemeen belangrijke woorden waren vliegtuigtechniek, controleren, inspecteren, waakzaamheid, verantwoordelijkheidsgevoel, passie, plannen, organiseren, overleggen en zelfstandigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als boordwerktuigkundige

Het arbeidsmarktperspectief van een boordwerktuigkundige is niet meer van toepassing, omdat de functie niet meer voorkomt. In het verleden was het arbeidsmarktperspectief van een boordwerktuigkundige goed te noemen. Met de opkomst van computersystemen is het arbeidsmarktperspectief verloren gegaan. Er zijn ook geen doorgroeimogelijkheden, omdat de functie niet meer voorkomt. Piloten kunnen in de cockpit wel te maken hebben met een vlieginstructeur die verantwoordelijk is voor het toetsen en vastleggen van de vaardigheden van de piloten.

Arbeidsvoorwaarden en salaris boordwerktuigkundige

Arbeidsvoorwaarden en salaris als boordwerktuigkundige zijn niet van toepassing, omdat het beroep niet meer bestaat.

Eigen bedrijf starten als Boordwerktuigkundige

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Boordwerktuigkundige, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Boordwerktuigkundige

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Boordwerktuigkundige bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Boordwerktuigkundige.

Mijnzzp.nl