Marketing manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep marketing manager
Werken als marketing manager
Wat doet een marketing manager in zijn functie
Taken marketing manager:
Wat doet een marketing manager:
Dag van een marketing manager:
Opleidingen tot marketing manager
Bedrijven waar een marketing manager werkzaam kan zijn
Competenties marketing manager
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als marketing manager
Arbeidsvoorwaarden en salaris marketing manager
Eigen bedrijf starten als Marketing manager
Boekhoudprogramma vergelijken Marketing manager

Beroep marketing manager

Een marketing manager heeft in zijn beroep de verantwoordelijkheid voor het aansturen van een team met marketing-medewerkers. Er is sprake van een leidinggevende functie op een marketingafdeling binnen een bedrijf of organisatie. Een van de belangrijke taken is het zoeken en toepassen van innovatieve methoden om in de klantbehoefte te voorzien. Er is eveneens sprake van werkzaamheden in de vorm van het uitbrengen van advies. Bijvoorbeeld aan de directie om hen te informeren en te adviseren over nieuwe afzetmarkten. Een belangrijk onderdeel van de functie is het inzetten van effectieve marketingcampagnes om een product of dienst in de markt te zetten. Daarbij is het doel van de marketing manager om de winst te vergroten. De behoefte van de markt en meer specifiek van de doelgroep staat centraal in de taken van de functie. Dat betekent ook dat er sprake is van het verzamelen van gegevens. De data vormen een goede basis om de klantbehoefte te onderkennen en daarop in te spelen. Zo zijn de klantgegevens bijvoorbeeld bekend, net als de aankoopgegevens en eventuele meldingen over klachten en klantsuggesties. Het inspelen op de klantbehoefte is voor de marketing manager een continu proces. Het analyseren van wensen en behoeften van klanten is de belangrijkste prioriteit. De marketing manager stuurt de medewerkers op de afdeling aan om de marketingactiviteiten te laten afstemmen op de klantbehoefte. Verder behoort het tot de verantwoordelijkheid om marketingcampagnes daar waar nodig bij te sturen en te verbeteren. Indien er sprake is van het lanceren van nieuwe producten of diensten ligt de verantwoordelijkheid van marktonderzoek bij de marketing manager.

Werken als marketing manager

Een marketing manager werkt met allerlei opdrachtgevers samen. Binnen de organisatie of het bedrijf is er sprake van samenwerking met de sales manager, financieel manager, content manager en directeur. Het beroep marketing manager is bovendien in de uitvoering van de werkzaamheden te linken aan verschillende andere beroepen. Bijvoorbeeld in de samenwerking met een art director gericht op reclame. Of met betrekking tot de functie van accountmanager net als dat er sprake is van het aansturen van B2B marketeers. Of het leidinggeven aan B2C marketeers en aan lead generators. Er zijn allerlei disciplines te onderscheiden, waarin een marketing manager relaties heeft met andere functies. Bijvoorbeeld als het gaat om de realisatie van content. In dat kader is er een samenwerking met een copywriter, blogger of met een vlogger net als met een gastblogger.

Het is ook mogelijk dat er sprake is van een samenwerking met affiliate marketeers en online marketeers. In het kader van het doen van marktonderzoek is er een link te leggen tussen een marketing manager en marktonderzoeker. In het verlengde daarvan behoort het tot de taken gegevens te analyseren, zodat er sprake is van werkzaamheden als data-analist of marketinganalist. Er zijn ook situaties, waarin een marketing manager te maken heeft met public relations medewerkers en social media beheerders. Of bijvoorbeeld met het leidinggeven aan klantenservice medewerkers.

Wat doet een marketing manager in zijn functie

Een marketing manager voert in zijn functie verschillende soorten werkzaamheden uit. Bij het starten van een marketingproject is het bijvoorbeeld belangrijk om wensen in kaart te brengen. Daar is de uitvoering van een marktonderzoek aangekoppeld om zo de klantbehoefte duidelijk te krijgen. Daarbij is het eveneens van belang om de doelgroep te onderzoeken. Het opzetten van een marketingplan kan dan een vervolgstap zijn, waarbij er sprake is van het toepassen van marketingstrategieën. Er zijn meerdere marketingstrategieën te onderscheiden. Bijvoorbeeld gericht op online kanalen of op offline kanalen. Zo is het om een bepaalde doelgroep te bereiken onder meer mogelijk een influencer in te zetten. Of om eigenaren van websites te benaderen met het verzoek een gastblog te schrijven. Het analyseren van data is belangrijk na het starten van een campagne. De data geven onder meer aan welke marketinginstrumenten succesvol zijn en welke verbeteringen nodig hebben. In de functie van marketing manager is het verder belangrijk om trends in de markt te volgen en trendwatcher te zijn.

Taken marketing manager:

  • Wensen in kaart brengen.
  • Marktonderzoek uitvoeren.
  • Data analyseren.
  • Marketingplan opzetten.
  • Marketingstrategie ontwikkelen.
  • Doelgroep onderzoeken.
  • Influencers inzetten.
  • Gastblog realiseren.
  • Trends in de markt volgen.
  • Advies uitbrengen aan directie.

Wat doet een marketing manager:

Dag van een marketing manager:

Opleidingen tot marketing manager

Het is om de functie van marketing manager uit te voeren, in elk geval belangrijk om over hbo-niveau te beschikken. Een goede basis voor de uitvoering van de functie is te behalen door de hbo-opleiding business management te volgen. Of door een diploma van de hbo-opleiding commerciële economie te behalen. Dat biedt onder meer een basis voor de functie van marktonderzoek en door werkervaring is het mogelijk om als marketing manager te gaan werken. Zo zijn er nog een aantal opleiding op hbo-niveau die de mogelijkheid bieden om deze functie te vervullen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan international marketing & management. Of op hbo- of wo-niveau, zoals bedrijfskunde of marketing management. Er zijn ook specifieke opleidingen te volgen aan het Nederlands Instituut voor Marketing. Bijvoorbeeld met opleidingen in marketingrichtingen, zoals NIMA A, NIMA B en NIMA C. Als zzp'er is het tevens nodig om de boekhouding bij te houden. Voor een correcte boekhouding kun je het beste een boekhoudprogramma gebruiken.

Bedrijven waar een marketing manager werkzaam kan zijn

In alle middelgrote en grote commerciële bedrijven zijn marketing managers aanwezig. Het gaat hierbij om bedrijven die actief zijn in de B2B business of in de B2C business. Het is ook mogelijk dat een marketing manager werkt voor een marketingbureau. In dat geval huren grote bedrijven bijvoorbeeld marketingbureaus in om voor hen marketingplannen te ontwikkelen en uit te voeren. In dat kader is het uiteraard ook mogelijk dat de marketing manager als zelfstandig ondernemer werkt en een eigen marketingbureau heeft.

Competenties marketing manager

Een marketing manager dient over meerdere competenties te beschikken. Er is sprake van een aansturende rol, zodat de manager goed dient te communiceren. Naast zelfstandig werken, richt deze functie zich ook op samenwerking. Dat is dan eveneens een belangrijke competentie, net als de eigenschap om anderen te inspireren en te motiveren. De marketing manager heeft namelijk verschillende rollen te vervullen. Analytisch vermogen is eveneens van belang in verband met het analyseren van data als een soort webanalist. Het is ook belangrijk om te kunnen presenteren en een commerciële instelling te hebben.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als marketing manager

De functie van marketing manager heeft een prima arbeidsperspectief. Er is altijd vraag naar producten en diensten. Deze moeten dan ook in de markt gezet worden en naamsbekendheid krijgen. Er zijn wat dat betreft nu en in de toekomst altijd marketing managers nodig. Bovendien zijn er ook uitstekende mogelijkheden om door te groeien. Bijvoorbeeld door de functie van senior marketing consultant te vervullen. Of door een eigen marketingbureau te starten of door uit te groeien tot directeur of commercieel directeur.

Arbeidsvoorwaarden en salaris marketing manager

Het salaris van een marketing manager ligt doorgaans tussen 4.000 euro en 7.000 euro bruto. De werkervaring speelt bij het vaststellen van het salaris een rol. Ook het type bedrijf en de grootte daarvan zijn factoren die meespelen bij het bepalen van het salaris van een marketingmanager. Bij een klein bedrijf liggen de verdiensten mogelijk aan de onderkant en bij een internationaal topbedrijf aan de hoge kant. Er valt doorgaans over de arbeidsvoorwaarden te onderhandelen, zoals ten aanzien van de leaseauto en natuurlijk ook over de hoogte van het salaris. Daarbij zijn verschillende argumenten aan te dragen, zoals werkervaring, eerder bewezen succesvolle projecten en aanwezige kennis. Door te onderhandelen over voorwaarden laat de marketing manager direct zien wat zijn overtuigende en commerciële kwaliteiten zijn.

Eigen bedrijf starten als Marketing manager

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Marketing manager, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Marketing manager

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Marketing manager bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Marketing manager.

Mijnzzp.nl