Accountmanager (ICT)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een accountmanager ICT is een relatiemanager tussen de klant en de organisatie die hij of zij vertegenwoordigt als accountmanager. Het is de accountmanager ICT die regelmatig contact zal onderhouden met mogelijke nieuwe klanten en bestaande relaties als zij bepaalde vragen hebben. Het is ook denkbaar dat een accountmanager alleen met bestaande klanten te maken heeft, omdat het werven van nieuwe klanten ook kan toebehoren tot de werkzaamheden van een vertegenwoordiger of andere soorten commercieel medewerkers. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een accountmanager ICT het beste omschrijven als het ervoor zorgen dat klanten krijgen wat ze wensen. Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de accountmanager ICT dat de organisatie daadwerkelijk levert, wat er is afgesproken. Van een accountmanager ICT wordt verwacht dat hij of zij doelmatig en resultaatgericht werkt. Daarnaast is een accountmanager ICT een commercieel medewerker, die weet hoe je commerciële relaties moet onderhouden. Een accountmanager ICT weet dan ook precies, wat de doelstellingen zijn van de organisatie en probeert de gestelde doelstellingen te behalen. Het beroep accountmanager ICT heeft dan ook alles te maken met relatiebeheer en commerciële doelstellingen. Het beroep accountmanager moet tegenwoordig vrij algemeen gezien worden, omdat een accountmanager verantwoordelijk kan zijn voor verschillende werkzaamheden, die per organisatie kunnen verschillen. Ook kunnen accountmanagers andere benamingen hanteren, zoals de benaming relatiemanager, klantenmanager of bijvoorbeeld de benaming relatiemanager. De werkzaamheden komen in grote lijn wel met elkaar overeen, ondanks dat er verschillende benamingen gebruikt kunnen worden. Het beroep accountmanager kan in de praktijk op verschillende niveaus voorkomen, afhankelijk van de soort werkzaamheden en de specifieke verantwoordelijkheden.

Als accountmanager ICT ben je een relatiebeheerder en een commercieel medewerker van een ICT-bedrijf. Welke diensten en/of producten een ICT-bedrijf precies zal verkopen kan per ICT-bedrijf verschillen, echter zal dit in veel gevallen automatiseringsproducten betreffen. Als accountmanager ICT krijg je binnen je werkzaamheden te maken met bestaande en mogelijke nieuwe klanten. Bekende termen hiervoor als accountmanager zijn farmer en hunter. Een farmer is een accountmanager die de belangen behartigt voor bestaan de klanten en een hunter is een accountmanager die probeert nieuwe klanten te werven. De werkzaamheden van een accountmanager ICT hebben voornamelijk betrekking op het verkopen van ICT-diensten, het optimaliseren van ICT-omgevingen en het onderhouden van ICT-omgevingen. Om deze verschillende werkzaamheden op een goede manier uit te kunnen oefenen is het belangrijk dat de accountmanager ICT over veel branchekennis beschikt. Van een accountmanager ICT mag dan ook verwacht worden dat hij of zij beschikt over de juiste kennis. Deze kennis zal een accountmanager ICT inzetten om zijn of haar doelstellingen te kunnen bereiken. Nieuwe accountmanagers worden in de meeste gevallen aangemerkt als junior accountmanager. Dit betreft meestal onervaren accountmanagers.

Wat doet een accountmanager ICT?

Een accountmanager ICT is dus verantwoordelijk voor het beheren van de relaties tussen een ICT-bedrijf en zijn klanten. Hun doel is om een solide en langdurige samenwerking met klanten op te bouwen en hen te voorzien van passende ICT-oplossingen die aansluiten bij hun behoeften. De taken en verantwoordelijkheden van een accountmanager ICT kunnen variëren, maar hier zijn enkele algemene aspecten van hun rol:

  • Relatiebeheer: De accountmanager ICT fungeert als de belangrijkste contactpersoon voor klanten. Ze bouwen sterke relaties op met klanten, begrijpen hun zakelijke doelstellingen en behoeften, en handelen als een vertrouwde adviseur en partner.
  • Accountplanning en strategie: Accountmanagers ICT ontwikkelen strategieën en plannen om de behoeften van klanten te begrijpen en deze te vertalen naar passende ICT-oplossingen. Ze analyseren de markttrends, identificeren kansen en stellen accountplannen op om de omzet en klanttevredenheid te vergroten.
  • Verkoop en onderhandeling: Ze zijn verantwoordelijk voor het genereren van nieuwe verkoopkansen en het behalen van omzetdoelen. Dit omvat het identificeren van cross-selling- en upselling mogelijkheden, het onderhandelen over contracten en prijzen, en het sluiten van deals met klanten.
  • Oplossingsadvies: Accountmanagers ICT begrijpen de producten en diensten die hun bedrijf aanbiedt en zijn in staat om klanten te adviseren over de meest geschikte ICT-oplossingen voor hun specifieke behoeften. Ze kunnen presentaties geven, demonstraties geven en technisch advies bieden om klanten te helpen weloverwogen beslissingen te nemen.
  • Projectcoördinatie: Als er projecten worden uitgevoerd voor klanten, kan de accountmanager ICT fungeren als een coördinator tussen het klantenteam en het interne projectteam. Ze zorgen voor een effectieve communicatie, een tijdige uitvoering van projecten en een goede afstemming van verwachtingen.
  • Klanttevredenheid en ondersteuning: Het waarborgen van klanttevredenheid is een belangrijk aspect van de rol van een accountmanager ICT. Ze volgen de prestaties van hun bedrijf, evalueren feedback van klanten, zorgen voor tijdige ondersteuning en lossen eventuele problemen of klachten op.

Een accountmanager ICT combineert klantgerichtheid, verkoopvaardigheden en technische kennis om klantrelaties op te bouwen, verkoopkansen te benutten en passende ICT-oplossingen aan te bieden. Ze werken nauw samen met zowel interne teams als klanten om succesvolle resultaten te behalen.

Werken als accountmanager ICT

Het beroep accountmanager ICT komt op verschillende manieren voor in alle branches. Denk bijvoorbeeld aan het beroep vertegenwoordiger, dat ook gezien kan worden als een accountmanager met het verschil dat een vertegenwoordiger eigenlijk alleen op zoek is naar nieuwe klanten. Een vertegenwoordiger kan dan ook gezien worden als een hunter. Binnen de meeste organisaties is het zo dat de vertegenwoordiger zoekt naar nieuwe klanten om ze vervolgens weer uit handen te geven aan de accountmanager ICT. Deze rolverdeling kan wel per organisatie verschillen. Binnen de grotere ICT-bedrijven is het denkbaar dat er sprake is van een heel team van accountmanagers ICT die onder de verantwoordelijkheid vallen van een klantmanager of bijvoorbeeld een aftersales manager. In dat geval zal een accountmanagers ICT in de meeste gevallen de verantwoordelijkheid hebben over een aantal vaste klanten of bijvoorbeeld alleen zoeken naar nieuwe mogelijke klanten. De werkzaamheden als accountmanager ICT kunnen dan ook per organisatie verschillen omdat deze ook afhankelijk zijn van de soort organisatie.

Werkzaamheden accountmanager ICT

Andere werkzaamheden van een accountmanager ICT kunnen weer zijn het opstellen van contracten, waarbinnen alle voorwaarden vastgelegd worden om bepaalde ICT-diensten te mogen gebruiken. Het is voor ICT-bedrijf niet ongebruikelijk dat er strikte voorwaarden gehanteerd worden met betrekking tot software. Denk bijvoorbeeld aan strenge licenties waarbinnen precies omschreven is wie welke software waar mag gebruiken. Deze verschillende werkzaamheden kunnen ook onder de verantwoordelijkheid vallen van een accountmanager ICT. Als een accountmanager binnen de ICT-sector werkzaam is voor een grote organisatie die beschikt over veel verschillende klanten kan het zijn dat de accountmanager een vaste klantenportfolio toegewezen krijgt. Het is de verantwoordelijkheid van de accountmanager om de toegewezen klanten binnen de klantenportfolio op de juiste manier te helpen. Daarnaast is een accountmanager in dit geval verantwoordelijk voor het aanboren van nieuwe business als commercieel medewerker. Het aanboren van nieuwe business heeft ook betrekking op het pro-actief benaderen van relaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het benaderen van bestaande relaties over het verder uitbreiden van bestaande diensten of aan het opperen van nieuwe mogelijkheden.

Beroep accountmanager:

Opleidingen tot accountmanager (ICT)

Wie een carrière ambieert als accountmanager binnen de ICT-sector kan in eerste instantie het beste kiezen voor de Mbo-opleiding junior accountmanager op niveau vier. Over het algemeen is het zo dat de meeste accountmanagers ook beschikken over een passende hbo-opleiding, zoals de hbo-opleiding marketing management of de hbo-opleiding commerciële economie. Omdat een accountmanager ICT veel te maken heeft met informatica, automatiseringsprocessen en andere ICT-werkzaamheden is het als accountmanager binnen de ICT-sector wel erg belangrijk dat je beschikt over voldoende affiniteit met betrekking tot de ICT-sector. Het is over het algemeen niet zo dat een accountmanager ICT gezien kan worden als volwaardig programmeur of als software engineer, echter is het wel belangrijk dat de accountmanager ICT beschikt over voldoende basiskennis van de ICT-sector. Als accountmanager ben je in de eerste plaats een commercieel medewerker en niet een ICT-specialist. Dit kan wel per organisatie en soort werkzaamheden verschillen, omdat de inhoudelijke werkzaamheden als accountmanager ICT per organisatie kunnen verschillen. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Als zzp'er binnen de ICT-branche is het bijhouden van de administratie ook een belangrijk punt. Hiervoor kun je het beste een boekhoudprogramma gebruiken dat speciaal gemaakt is voor zzp'ers.

Bedrijven waar een accountmanager (ICT) werkzaam kan zijn

Het beroep accountmanager ICT komt tegenwoordig binnen veel verschillende bedrijven, instellingen en overheden voor, omdat bijna alle organisaties wel te maken hebben met ICT. Denk hierbij bijvoorbeeld aan banken, marketingsbedrijven, verzekeringsmaatschappijen, IT-bedrijven, hotels, groothandelsbedrijven en aan bedrijven, die beschikken over een webwinkel. Zoals eerder omschreven kunnen accountmanagers op verschillende manieren werkzaam zijn en kunnen accountmanagers andere benamingen hanteren. Eigenlijk komt het beroep accountmanager binnen alle sectoren wel voor op verschillende manieren. In sommige gevallen kan een accountmanager ICT ook werkzaam zijn als sales consultant.

Competenties accountmanager (ICT)

De belangrijkste competentie van een accountmanager ICT is dat een accountmanager moet beschikken over een sterke commerciële instelling. Daarnaast is een accountmanager een relatiebeheerder, die klanten op de juiste manier weet te helpen. Omdat een accountmanager te maken heeft met veel verschillende klanten moet hij of zij communicatief gezien sterk onderlegd zijn. Ook het kunnen onderhandelen en netwerken zijn aan te merken als twee belangrijke competenties. Als laatste is het niet onbelangrijk dat een accountmanager ICT over voldoende kennis moet beschikken van online-mogelijkheden, zoals online-marketing. Algemeen belangrijke woorden zijn stressbestendigheid, doorzettingsvermogen, presteren, inzicht, energie, initiatief, zelfstandigheid, monitoren, motiveren, inspireren en controleren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als accountmanager (ICT)

Het arbeidsmarktperspectief voor een accountmanager ICT is over het algemeen zeer goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Het beroep accountmanager ICT is tegenwoordig steeds belangrijker aan het worden voor organisaties, waardoor het verkrijgen van werk als accountmanager ICT over het algemeen geen probleem is. De meeste grote organisaties zitten te springen om goede accountmanagers, omdat goede accountmanagers zo belangrijk zijn voor organisaties. Wel kan het opleidingsniveau en de werkervaring als accountmanager een belangrijke rol spelen, omdat het beroep accountmanager over het algemeen gezien moet worden als een beroep op Hbo-niveau. De doorgroeimogelijkheden van een accountmanager ICT kunnen gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de functie afdelingsmanager of aan de functie teamleider. Een andere mogelijkheid is het werken als consultant voor verschillende organisaties, als je beschikt over veel kennis en ervaring.

Arbeidsvoorwaarden en salaris accountmanager (ICT)

Als accountmanager zijn er geen arbeidsvoorwaarden aan te geven, omdat je bij verschillende soorten bedrijven werkzaam kunt zijn. Het salaris als Hbo-opgeleide accountmanager valt doorgaans in de hogere salarisschalen en zal ergens tussen de 2500 en 3800 euro bruto per maand liggen, afhankelijk van je leeftijd en verantwoordelijkheden. Wel is het zo dat het vrij normaal is dat een accountmanager bonussen krijgt wanneer bepaalde doelstellingen bereikt worden. Dit kan dus van invloed zijn op het salaris als accountmanager. Welke afspraken er precies gemaakt worden is natuurlijk geheel afhankelijk van de accountmanager en het bedrijf.

Eigen bedrijf starten als Accountmanager (ICT)

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Accountmanager (ICT), waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Accountmanager (ICT)

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Accountmanager (ICT) bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Accountmanager (ICT).

Mijnzzp.nl