Hotelmanager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep hotelmanager
En mooi beroep met verantwoordelijkheden
Wat doet een hotelmanager?
Diverse aanvullende verantwoordelijkheden als hotelmanager
Werken als hotelmanager
Kwaliteitsbewaking hotel
Wat is gastronomie?
Wat is hotelmanagement?
Film hotelmanagement:
Opleidingen tot hotelmanager
Bedrijven waar een hotelmanager werkzaam kan zijn
Competenties hotelmanager
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als hotelmanager
Arbeidsvoorwaarden en salaris hotelmanager
Eigen bedrijf starten als Hotelmanager
Boekhoudprogramma vergelijken Hotelmanager

Beroep hotelmanager

Een hotelmanager is de leidinggevend manager van een hotel, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse aansturing van het hotel inclusief al het personeel. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook het restaurant van het hotel, de facilitair medewerkers van het hotel en de frontoffice van het hotel. Ondanks dat een hotelmanager niet in alle gevallen direct met gasten te maken krijgt, moet goed gastheerschap als hotelmanager hoog in het vaandel staan. Binnen het hotelwezen draait alles om service en goed gastheerschap. De werkzaamheden van een hotelmanager kunnen verschillen per soort hotel, omdat niet alle hotels hetzelfde zijn. Over het algemeen kunnen we stellen dat je als hotelmanager het personeel aanstuurt, waakt over de dienstverlening, waakt over de kwaliteitseisen en waakt over de financiën. Daarnaast rapporteer je als hotelmanager aan de directie over de voortgang van het hotel. Een hotelmanager is dus verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden, die allemaal met het hotel te maken hebben. Afhankelijk van het soort hotel kan een hotelmanager ook met andere managers te maken krijgen. In het kort kunnen de belangrijkste werkzaamheden van een hotelmanager het beste omschrijven als het waken over dienstverlening van het hotel, inclusief het coördineren van alle werkzaamheden. Zoals eerder omschreven zal een hotelmanager over het algemeen meer op de achtergrond werkzaam zijn met betrekking tot alle administratieve werkzaamheden, inclusief alle personeelszaken. Dit kan wel verschillen per hotel, omdat een hotelmanager van een kleiner hotel over het algemeen ook verantwoordelijk is voor operationele werkzaamheden. In dat geval kan een hotelmanager wellicht ook gezien worden als hotel receptionist en als algemeen facilitair medewerker. Ook het beheren van de online activiteiten kan tot de verantwoordelijkheden behoren van een hotelmanager.

En mooi beroep met verantwoordelijkheden

Een hotelmanager is dus verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en dienstverlening van het hotel. Welke taken en verantwoordelijkheden een hotelmanager precies heeft kan per hotel verschillen, omdat niet alle hotels dezelfde taakverdelingen kennen. Zo kan het zijn dat een hotelmanager ook de restaurant manager is, maar het kan ook zo zijn dat er een speciale restaurant manager aangesteld is binnen het hotel. Dit is meestal afhankelijk van het soort hotel en de grootte van het hotel. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je als hotelmanager de kamermeisjes aanstuurt, omdat hier ook een andere leidinggevende voor aangesteld kan zijn. Het is wel zo dat je als hotelmanager alle medewerkers aanstuurt en toeziet op de werkzaamheden. Als hotelmanager is het belangrijk dat je over brede kennis beschikt en dat je van alle onderdelen binnen het hotel verstand hebt. Tijdens de opleiding tot hotelmanager is er zeker niet alleen aandacht voor hotelmanagement, maar juist ook voor goed gastheerschap. Goed gastheerschap betekent meer dan het op de juiste manier kunnen begroeten van de gasten. Denk bijvoorbeeld ook aan wijnkennis en aan gastronomie.

Wat doet een hotelmanager?

Een hotelmanager is dus verantwoordelijk voor het succesvol runnen van een hotel. Ze zorgen ervoor dat het hotel efficiënt en effectief werkt, de gasten tevreden zijn en dat de financiële doelstellingen worden behaald. De taken en verantwoordelijkheden van een hotelmanager kunnen variëren, afhankelijk van de grootte en het type hotel, maar over het algemeen omvatten ze het volgende:

  • Operationeel beheer: De hotelmanager is verantwoordelijk voor het algemene operationele beheer van het hotel. Ze zorgen ervoor dat alle afdelingen goed functioneren en werken samen met het managementteam om de dagelijkse activiteiten te coördineren. Ze kunnen betrokken zijn bij zaken als het beheer van de receptie, reserveringen, housekeeping, voedsel- en drankdiensten, onderhoud en andere operationele aspecten.
  • Gastenservice: Een belangrijk aspect van het werk van een hotelmanager is het waarborgen van uitstekende gastenservice. Ze zorgen ervoor dat gasten tevreden zijn en eventuele klachten of problemen snel en adequaat worden opgelost. Ze trainen en motiveren het personeel om een hoog niveau van klantenservice te bieden en ervoor te zorgen dat gasten een positieve ervaring hebben tijdens hun verblijf.
  • Personeelsbeheer: Als hotelmanager ben je verantwoordelijk voor het aannemen, trainen en beheren van het personeel van het hotel. Dit omvat het opstellen van werkroosters, het bewaken van de prestaties van het personeel, het bieden van training en ontwikkelingsmogelijkheden, en het creëren van een positieve werkomgeving. Het doel is om een goed opgeleid en gemotiveerd team te hebben dat uitstekende service kan leveren aan de gasten.
  • Financieel beheer: De hotelmanager heeft de verantwoordelijkheid om de financiële prestaties van het hotel te bewaken en te beheren. Dit omvat het opstellen en beheren van het budget, het bewaken van inkomsten en uitgaven, het analyseren van financiële rapporten en het nemen van maatregelen om de winstgevendheid te verbeteren. Ze werken samen met de financiële afdeling om ervoor te zorgen dat het hotel financieel gezond blijft.
  • Marketing en sales: Een hotelmanager is betrokken bij marketing- en verkoopactiviteiten om het hotel te promoten en gasten aan te trekken. Ze werken samen met het marketingteam om advertenties en promotiemateriaal te ontwikkelen, online en offline marketingcampagnes op te zetten, de aanwezigheid op sociale media te beheren en samen te werken met reisbureaus en andere partners om het hotel te promoten.
  • Kwaliteitsbeheer: Een hotelmanager is verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit van het hotel en de dienstverlening. Ze controleren en handhaven de naleving van de standaarden en richtlijnen van het hotel, voeren regelmatig inspecties uit, implementeren verbeteringen waar nodig en zorgen voor het uitvoeren hiervan.

Diverse aanvullende verantwoordelijkheden als hotelmanager

Als hotelmanager ben je verantwoordelijk voor uiteenlopende werkzaamheden naast het aansturen van de directe medewerkers. Denk hierbij aan het dagelijks bijhouden van de administratie, aan het bijhouden van de boekingen, aan het voeren van functioneringsgesprekken, aan het aannemen van personeel, aan het ontslaan van personeel en aan de marketing van het hotel. Ook het monitoren van alle online activiteiten kan tot de werkzaamheden behoren. Daarnaast zal een hotelmanager regelmatig vergaderingen bijwonen met andere managers en de directie van het hotel.

Werken als hotelmanager

Binnen grote hotels zijn de taken van een hotelmanager meestal gericht op het aansturen van alle hotelmedewerkers, zonder dat de hotelmanager zelf dagelijks op de werkvloer aanwezig is. Denk hierbij aan het aansturen van de front office manager, het aansturen van de facilitair manager of aan het aansturen van de hoofd technische dienst. Binnen de grotere hotels werken over het algemeen diverse andere managers die allemaal onder de hotelmanager vallen qua verantwoordelijkheden. Binnen de grotere en luxere hotels kan er ook sprake zijn hotelportiers, bagagisten en eventuele car park hosts.

Kwaliteitsbewaking hotel

Kwaliteitsbewaking is voor hotels erg belangrijk met betrekking tot dienstverlening en de algemene indruk. Van alle hotelmedewerkers mag dan ook verwacht worden dat ze professionals zijn. Het zijn niet alleen de frontoffice medewerkers die zich moeten houden aan de kwaliteitsnormen. Ook de facilitair medewerkers, zoals de schoonmaaksters en kamermeisjes moeten werken volgens strike eisen met betrekking tot de schoonmaak. Een hotelkamer of het hotel zelf dat geen goede indruk maakt kan ervoor zorgen dat hotelbezoekers niet meer terugkomen. Binnen de betere hotels zijn de eisen met betrekking tot kwaliteitsbewaking zo hoog dat er ook sprake kan zijn van een apart aangetelde kwaliteitsinspecteur schoonmaak.

Wat is gastronomie?

Gastronomie is de studie die met hogere kookkunst te maken heeft, inclusief alles wat met voedsel en cultuur te maken heeft. Gastronomie heeft dus niet alleen betrekking op het koken van eten, maar juist ook op de smaakbeleving van eten, zoals het proeven van eten, het beleven van eten en het begrijpen van eten. Het begrijpen van eten is weer belangrijk met betrekking tot het kunnen adviseren of serveren van de juiste wijn aan gasten. Gastronomie noemt men ook wel eens de wetenschap van smaak en proeven. Ondanks dat je als hotelmanager de leidinggevende bent van het hotel is het niet zo dat je geen kennis hoeft te hebben van gastronomie.

Wat is hotelmanagement?

Hotelmanagement verwijst naar het beheer en de exploitatie van een hotel of een accommodatiebedrijf. Het omvat alle activiteiten en verantwoordelijkheden die nodig zijn om een hotel succesvol te runnen, waaronder operationeel beheer, gastenservice, personeelsbeheer, financieel beheer, marketing en sales, kwaliteitsbeheer en strategische planning. Hotelmanagement richt zich op het waarborgen van een soepele werking van het hotel, het leveren van uitstekende gastenservice, het maximaliseren van de omzet en winstgevendheid, en het creëren van een positieve ervaring voor gasten. Het vereist een combinatie van vaardigheden op het gebied van organisatie, leiderschap, communicatie, financiën, marketing en klantenservice. Hotelmanagers hebben de verantwoordelijkheid om alle aspecten van het hotel te coördineren en te beheren, inclusief accommodatie, voedsel- en drankdiensten, huishouding, onderhoud, reserveringen, receptie, beveiliging en andere operationele afdelingen. Ze werken nauw samen met het managementteam en het personeel om de doelstellingen van het hotel te bereiken en te overtreffen.

Film hotelmanagement:

Opleidingen tot hotelmanager

Wie een carrière ambieert als hotelmanager kan in eerste instantie het beste kiezen voor de Mbo-opleiding hotelmanagement, die ongeveer vier jaar in beslag neemt. Binnen de Mbo-opleiding hotelmanagement zal je ook regelmatig stage lopen waarbij je onder begeleiding zal werken van een ervaren collega, die gezien kan worden als leermeester. Als hotelmanager is het over het algemeen ook belangrijk om een opleiding op Hbo-niveau te volgen, omdat je met een afgeronde hbo-opleiding over meer verantwoordelijkheden zal beschikken. Met een afgeronde hbo-opleiding hotelmanagement kan je op een bredere manier werkzaam binnen de hospitality branche. Denk bijvoorbeeld aan een baan als hotelmanager in het buitenland voor een luxe hotel. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Wanneer je voor jezelf gaat starten met je eigen bedrijf als zzp'er, dan is het belangrijk om de zzp administratie op een goede manier op te zetten. Dit kan tegenwoordig het beste bereikt worden door het gebruik van online boekhouden. Hiervoor is het wel belangrijk om eerst de verschillende online boekhoudprogramma's met elkaar te vergelijken. Zo kom je uiteindelijk tot beste boekhoudpakket voor de zzp boekhouding. Het is belangrijk om de financiële administratie op de juiste manier bij te houden als zelfstandig ondernemer.

Bedrijven waar een hotelmanager werkzaam kan zijn

Een hotelmanager is over het algemeen in loondienst werkzaam voor een hotel. Het is ook denkbaar dat een hotelmanager aangemerkt kan worden als ondernemer van een eigen hotel. Daarnaast is het denkbaar dat een hotelmanager werkzaam is binnen de toeristensector. In dat geval kan een hotelmanager in sommige gevallen ook aangemerkt worden als hospitality manager. Zoals eerder omschreven komt het beroep hotelmanager in de praktijk op verschillende manieren voor, omdat niet alle hotelmanagers werkzaam zijn voor grote hotels. Het is dus denkbaar dat een hotelmanager ook verantwoordelijk is voor andere werkzaamheden.

Competenties hotelmanager

De belangrijkste competentie van een hotelmanager is de algemene kennis van de hospitality branche. Daarnaast moet een hotelmanager beschikken over leidinggevende capaciteiten als manager. Omdat een hotelmanager te maken heeft met verschillende medewerkers, managers, directie en hotelgasten moet een hotelmanager beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Een andere belangrijke competentie is motivatie, omdat een goede hotelmanager de verschillende hotelmedewerkers op de juiste manier moet weten te motiveren. In dat opzicht kan ook inspiratie gezien worden als belangrijke competentie. Omdat een hotelmanager ook verantwoordelijk is voor het doen van inkopen moet een hotelmanager ook gezien kunnen worden als onderhandelaar en als commercieel medewerker. Algemeen belangrijke woorden zijn financiën, controleren, waakzaamheid, presteren, besluitvaardig, plannen, organiseren en gastheerschap.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als hotelmanager

Het arbeidsmarktperspectief van een hotelmanager is over het algemeen redelijk goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen. Wel kan er binnen het beroep hotelmanager een behoorlijk verschil zitten tussen gewone hotels en de luxere hotels. Het worden van een hotelmanager van een groter en luxere hotel is over het algemeen niet heel makkelijk. In dat geval zal een hotelmanager minimaal over een hbo-opleiding en veel ervaring moeten beschikken. De doorgroeimogelijkheden van een hotelmanager moeten gezien worden in het mogen aansturen van een groot hotel. Ook het starten van een eigen hotel of pension als ondernemer kan gezien worden als doorgroeien binnen je carrière.

Arbeidsvoorwaarden en salaris hotelmanager

Als hotelmanager ben je doorgaans veel aan het werk en maak je dus lange dagen. De verantwoordelijkheid als hotelmanager kan groot zijn. Het salaris van hotelmanager is sterk afhankelijk van de verantwoordelijkheden en grootte van het hotel. De hotelmanager verdient in loondienst afhankelijk van de grootte van het hotel en zijn opleiding tussen de 2500 en 3800 euro bruto per maand. Als hotelmanager ben je voldoende opgeleid om wellicht je eigen hotel te beginnen. Het starten van een eigen hotel is doorgaans niet makkelijk, omdat de concurrentie groot is.

Eigen bedrijf starten als Hotelmanager

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Hotelmanager, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Hotelmanager

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Hotelmanager bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Hotelmanager.

Mijnzzp.nl