Team Mijnzzp

Het door VINEX en SKO beheerde Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO) krijgt met ingang van mei 2016 een directeur. Bas de Vos, tevens directeur van Stichting Kijkonderzoek, gaat in deeltijd leiding geven aan het binnenkort te lanceren bereiksonderzoek voor websites en apps. Hij wordt daarmee deels opvolger van Wouter Hulst die als directeur VINEX a.i. dat deel van het onderzoek de afgelopen jaren onder zijn hoede had.

Naast het lanceren van betrouwbare data voor de online display markt zal De Vos tevens voorstellen doen voor een toekomstbestendige aansturing van het onderzoek. De aansturing van de uitvoering van het NOBO onderzoek door VINEX en SKO wordt gedaan door een nieuw te vormen stuurgroep. Deze groep zal bestaan uit een viertal bestuursleden van SKO en VINEX.

Nieuw team

Bas de Vos zal in zijn opdracht worden bijgestaan door een nieuwe interim Research Manager en Tech Manager. Deze experts moeten de komende maanden zorgdragen voor perfectionering van techniek en output. Erik Grimm die het afgelopen jaar als research director bij NOBO betrokken was, zal in deeltijd zorgdragen voor het VINEX-bureau.

Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: “Met het aantrekken van Bas de Vos hebben wij de best denkbare vervanger voor Wouter Hulst gevonden. Bas kan ons tevens helpen in de discussie over hoe NOBO een toekomstbestendige organisatievorm kan krijgen. NOBO wordt in die opzet hét digitale HUB waarvan de gehele mediabranche kan profiteren.”

Inge Brakman, voorzitter van SKO: “De samenwerking in Nederland tussen SKO en VINEX was al uniek. Vanuit een gezamenlijk belang beheren we al het online panel. Vandaar dat we het een goed idee vinden dat Bas naast het onderzoek voor online video ook de bereikscijfers voor display onder zijn hoede gaat nemen. Panel en techniek zijn al state of the art en Bas kan zich in deze gecombineerde rol ervoor inzetten dat de Nederlandse mediabranche deze unieke databron ten volle kan benutten.”

NOBO als marktbrede standaard

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) zijn in mei 2015 gezamenlijk een contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) aangegaan. NOBO, uitgevoerd door TNS-Nipo en Kantar Media, wordt in 2016 de nieuwe standaard voor het digitale bereiksonderzoek. NOBO is inmiddels een unieke samenwerking waarbij meer dan twintig grote mediabedrijven participeren.

De samenwerking tussen VINEX en SKO levert grote voordelen op. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren. De samenwerking heeft inmiddels geleid tot een kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden. Momenteel worden de eerste rapportages gevalideerd. De eerste resultaten van NOBO worden in de zomer van 2016 verwacht.

Mijnzzp.nl