Amsterdam, 7 december 2016 – Een derde van de bestuurders in de consultancybranche ziet de alsmaar groeiende opkomst van ZZP’ers als een bedreiging voor hun businessmodel. Ook maken bestuurders zich zorgen over de kwaliteit van ZZP’ers. Dat blijkt uit onderzoek van Consultancy.nl en de ROA onder de bestuurders van 156 adviesbureaus.
De Nederlandse adviesmarkt zag de afgelopen jaren een enorme toename van het aantal ZZP’ers. Afgelopen jaar waren er ongeveer 88.000 ZZP’ers actief in de consultancybranche en dit jaar brak deze groep van zelfstandige ondernemers voor het eerst door de grens van 90.000. Hiermee is de branche goed voor een derde van alle ZZP’ers actief in de zakelijke dienstverlening. Ter vergelijking, acht jaar geleden telde ons land nog 47.000 freelance organisatieadviseurs.
Het onderzoek onder bestuurders in de sector – CEO’s, Managing Directors en Partners – laat zien dat een relatief groot deel (31%) van de consultancybureaus zich zorgen maakt over de dreiging die voortkomt uit de sterke stijging in het aantal zelfstandige adviseurs en projectmanagers binnen het organisatieadviesvak.
Bestuurders van boetiek bureaus maken zich relatief meer zorgen over de impact van ZZP’ers dan de partners van de gevestigde orde. Daarnaast wordt de dreiging door bureaus die gemiddeld genomen met lagere tarieven werken, als groter ervaren. “Het aantal zelfstandigen dat zich als adviseur presenteert is sinds 2008 verdubbeld. Dit heeft geleid tot toegenomen concurrentie, neerwaartse prijs- en margedruk bij bureaus en tot een veranderende dynamiek bij klanten ten aanzien van de inhuur van consultants”, zegt Larry Zeenny, onderzoeker van Consultancy.nl.
Aan de stijgende trend lijkt voorlopig geen einde te komen. De managementadviesbranche kent van alle sectoren in ons land al jaren het hoogste aantal starters – daartegenover staat echter ook een hoog aantal opheffingen – waardoor het aantal ZZP’ers onderaan de streep blijft toenemen. Zeenny: “Adviesbureaus krijgen de komende jaren te maken met steeds meer zelfstandigen die in hun vijver gaan vissen.”
Kwaliteit van ZZP’ers
Naast de toename in het aantal ZZP adviseurs maakt de top van de markt zich ook zorgen over de kwaliteit van het werk van ZZP’ers en de mogelijke impact daarvan op de reputatie van de branche. Zo geeft 31% van de ondervraagde bestuurders aan dat ze ‘cowboys’ vrezen die het imago van de industrie op het spel zetten. En, mede als gevolg daarvan, ziet 29% de impact van een negatief imago bij klanten als een dreiging voor de branche.
Om in te spelen op het veranderende ZZP-landschap hebben consultancybureaus de afgelopen jaren gesleuteld aan businessmodellen. Voorbeelden zijn de introductie van meer wendbare (‘agile’) werkwijzen om beter op prijs te kunnen concurreren, het vaker werken met een flexibele schil van ZZP’ers, de lancering van onderscheidende proposities of de ontwikkeling van speciale programma’s om ZZP’ers aan hun organisatie te kunnen binden. Ook werken adviesbureaus steeds vaker samen met netwerkbureaus – groepen van ZZP’ers die zich hebben verenigd rondom een bepaald kennisgebied – of met digitale platforms die zelfstandige adviseurs matchen.
Kansen door samenwerking met ZZP’ers
Terwijl de opkomst van ZZP’ers als een serieuze bedreiging wordt gezien, ziet tegelijkertijd meer dan de helft van de bestuurders ook kansen in het uitbreiden van hun samenwerking met ZZP’ers. “Het inzetten van zelfstandige adviseurs kan consultancybureaus helpen om snel te voldoen aan projectverzoeken, toegang geven tot specialistische expertise en kan kostenefficiënt zijn – de omzet kan worden opgeschroefd zonder de vaste kosten te hoeven verhogen”, aldus Zeenny.
Over het onderzoek
De ‘Consulting Captains Survey 2016’ is een onderzoek naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de top van de Nederlandse consultancybranche en is uitgevoerd door Consultancy.nl en de ROA. De vragenlijst voor het onderzoek is ingevuld door een CEO, Managing Director of Partner van 156 verschillende bureaus.
Het onderzoeksrapport is te bekijken op deze pagina en te downloaden via deze link.
Mijnzzp.nl