GO Sharing, van ondermeer de gezichtsbepalende groene deelscooter in verschillende steden, is door naar de finale van de Young Business Award (YBA). De scale-up is dus nog volop in de race voor de hoofdprijs: een investering van 1 miljoen euro.
De YBA gooit het dit jaar over een totaal andere boeg. De startup-contest begon ooit in 2014 als een publieksevenement, maar ‘corona’ dwong de organisatie na te denken over een nieuwe aanpak. De impact van de YBA was in al die jaren flink gegroeid, want de beste startups en scale-ups van Nederland stonden er jaarlijks al op het podium. De scale-up competitie is daarmee een interessant format geworden voor de landelijke media.
De YBA heeft daarom nu een samenwerking met RTL-Z en Videoland en er is een nieuw tv-format uitgewerkt, waarin de winnaar een investering van 1 miljoen euro in het vooruitzicht heeft. De overeenkomst met RTL heeft er wel voor gezorgd dat afscheid moest worden genomen van presentator Jort Kelder, die een contract heeft met de NPO (Op1). Het komende jaar wordt het nieuwe tv-format verder geperfectioneerd tot een uitvoering die het midden moet gaan houden tussen de tv-programma’s The Voice en Dragon’s Den.
De eerste voorronde is zondagavond uitgezonden. De drie deelnemers waren behalve GO Sharing nog Healix en Brenger. Healix zamelt vervuilend plastic van vooral touwen en visnetten uit de oceanen en maakt daar nieuwe circulaire polymeren van. En Brenger haalt grote spullen op en brengt ze onder bij bestaande koeriersdiensten.
GO Sharing was bij een aantal experts vooraf al een favoriet voor de finale. Want de twaalf deelnemers hebben meer dan een half miljard euro aan investeringen opgehaald en daarvan neemt de scale-up in deelmobiliteit al 60 miljoen voor haar rekening en draait het bedrijf jaarlijks al een stevige omzet. CEO Raymon Pouwels overlegde mooie geloofsbrieven aan de jury: van 15.000 elektrische voertuigen (ebike, scooter en auto) gaat het bedrijf in 2025 naar 100.000 groene deelmobielen.
Pouwels legde een grenzeloze ambitie aan de dag, maar toonde ook diepere inzichten. Zo was hij zelf betrokken bij de aanname van de eerste 50 werknemers. Want die bepalen de cultuur in de komende jaren, klonk het. En GO Sharing kijkt ook naar omliggende dorpen van grote steden, want het streven is duurzame mobiliteit en met alleen klanten uit de stad, worden er geen autoritten vervangen.
De jury was onder de indruk. Het viertal Marco Aarnink (Print.com), Marleen Evertsz (NXchange), Ineke Kooistra (YoungCapital) en Carlo Ezinga (Rabobank) beloonde Pouwels presentatie met een finaleplek.
Maar ook de andere bedrijven toonden fraaie proposities. Brenger heeft bijvoorbeeld de ambitie dé bezorger van grote spullen in Europa te worden. Het bezorgt bijvoorbeeld bankstellen voor zowel consumenten als meubelbedrijven door een verzoek te koppelen aan de meer dan duizend koeriers die toch al door het land rijden. Brenger hoeft daarbij amper te investeren, want al die busjes die al rondrijden hebben volop onbenutte capaciteit.
Alle deelnemers lossen grote en kleine problemen op, zo ook Healix. Marcel Alberts van dit bedrijf vertelde dat gedurende zijn pitch van één minuut weer 15.000 kilo plastic in zee wordt gedumpt. Healix wil daarom meerdere fabrieken in Europa bouwen om al dat plastic om te katten.
De eerste uitzending over de YBA toonde hoe volwassen de scale-ups tegenwoordig zijn. De tientallen miljoenen euro’s die doorgaans achteloos worden opgesomd vertellen de groeiambitie van deze ambitieuze ondernemers. Maar hun ideeën en aanpak zorgen voor een vuurtje dat steeds hoger opgepookt wordt en voorzien de wereld van nieuwe bedrijvigheid. De deelnemers in de eerste aflevering zijn in elk geval hard op weg en haalden samen voor bijna honderd miljoen euro aan groeigeld op bij investeerders.
Mijnzzp.nl