Écht naar klanten luisteren, dat is volgens commercieel directeur Ivo Rupert van CCV Shop de reden waarom de webshop software aanbieder 15.000 klanten heeft. Dat zegt Rupert in een interview met Software Vergelijken.
“Want als de klant niet succesvol is, zijn wij het ook niet”, aldus Rupert. CCV Shop is aanbieder van laagdrempelige, maar geavanceerde software voor webshops. Ze bestaan al sinds 1999 en hebben inmiddels duidelijk hun sporen verdiend in webshopland. Meer dan 15.000 webshops draaien inmiddels op het in Hengelo gevestigde CCV Shop.
Wensen van klanten worden concreet doorvertaald
Omdat hun eigen succes afhangt van het succes van de klanten, doet CCV Shop er alles aan om naar de wensen van deze klanten te luisteren. En, belangrijker: deze wensen worden ook concreet doorvertaald. Bovendien worden CCV Shop klanten in alle opzichten voorzien van kennis en tools om hun webshop tot een succes te maken. Rupert: “Wij gaan hier ver in. Zo partneren we met specialisten die kennis delen over zoekmachine vindbaarheid, adverteren, online marketing en allerlei andere belangrijke knowhow om een winstgevende webwinkel op te zetten.”
Echt goed luisteren naar klanten: veel bedrijven beweren het te doen, maar bij CCV Shop doen ze het ook daadwerkelijk. Het verklaart ook het laagdrempelige prijsmodel dat ze hanteren, legt Ivo uit. “Onze webshops zijn per maand opzegbaar en zijn transparant geprijsd. Als onze klant niets verkoopt, zegt hij op. En een duidelijker signaal kun je niet krijgen als er iets misloopt. Dat houdt ons scherp in de dienstverlening naar onze klanten.”
Ruimte voor specialisatie
De webshopmarkt is nog niet verzadigd zegt Rupert. Zelfs niet met giganten als Bol, CoolBlue, Amazon en Alibaba. “Er is nog veel ruimte voor specialisatie. Juist de shops die een duidelijke niche bedienen, doen het heel goed. Het vermogen om te onderscheiden is belangrijk. En daar helpen we onze klanten dus ook bij waar we kunnen.”
Bij CCV Shop volgen ze de ontwikkelingen in de markt, maar ook die van techniek in algemene zin, op de voet. “Het gaat heel snel, dus wij zetten alles op alles om in onze doorontwikkeling bij te blijven.” En daarbij kijken ze in Hengelo ook écht verder. Rupert vindt bijvoorbeeld virtual reality een bijzondere ontwikkeling. “Via je smartphone en een speciale bril loop je een winkel in. Net echt. Je kunt een paar schoenen bekijken, kiezen en direct kopen.”
Te laat
Rupert verwacht niet dat virtual reality op korte termijn gemeengoed is. De trend die zich wel al heel zichtbaar manifesteert, is een steeds belangrijkere koppeling tussen een fysieke winkel en online aanwezigheid. “Als je in de detailhandel zit en nog niet de stap naar online hebt gemaakt, dan ben je eigenlijk gewoon te laat”, stelt Rupert. Tegelijkertijd is een stap naar online voor een fysieke winkel ook niet zaligmakend. Het gaat er echt om hóe je dat aanvliegt. En uiteindelijk dus over hoe goed je weet wat je klanten willen en hoe je klanten kopen.”
De uitwerking van het volledige interview kunt u hier vinden
Mijnzzp.nl