Team Mijnzzp

Offerte maken

Amsterdam, 2 december 2020 - Veel ondernemers lopen nieuwe klanten mis door offertes met spelfouten uit te brengen. Uit onderzoek van Offerte.nl blijkt dat 36,6% van de ondernemers een of meerdere spelfouten in hun offertes heeft staan.

Verschillende soorten fouten

Opmerkelijk is dat in 14,1% van de offertes er in de eerste alinea al een spelfout te ontdekken is. Ook andere taalfouten worden met regelmaat gemaakt. Ontbrekende komma’s, woorden die onnodig aan elkaar worden geschreven en hoofdletters die niet worden toegepast kwamen vaak naar voren in het onderzoek.

Boekhouders zijn het minst goed in spelling. In de offertes van deze groep ondernemers bevatte 60% een spelfout.

Dat een offerte zo helder mogelijk en dus foutloos moet zijn wordt beaamd door Freek Bos, Marketingmanager bij Offerte.nl.

“We zien bij Offerte maandelijks honderden offertes voorbij komen. Een offerte is een visitekaartje, een samenvatting van waar een bedrijf voor staat. Een duidelijke offerte met alle benodigde informatie en zonder spelfouten heeft een veel grotere kans op het scoren van een klant, ook dat hebben wij onderzocht. Wij raden alle ondernemers daarom aan veel tijd te steken in het schrijven van hun offertes.”

Btw wordt veelal verkeerd geschreven

Een veelvoorkomende fout is dat belasting toegevoegde waarde door 31% van de bedrijven fout werd geschreven. In de meeste gevallen werd er gesproken over BTW, b.t.w. of B.T.W. Hoewel btw vroeger wel met hoofdletters werd gespeld, is de officiële spelling sinds 2005 met kleine letters.

Mijnzzp.nl