EMMEN – Hogescholen en universiteiten hebben de afgelopen jaren het starten van een eigen bedrijf tijdens het volgen van een studie sterk gestimuleerd. Met als doel om "de studie met een businessplan onder de armen te verlaten". Echter is het de vraag of dit ondernemerschap ook écht stimuleert in een tijd dat creatieve ideeën via platformen als ‘kickstarter’ direct gelanceerd en gefinancierd worden. Ondernemers achter kansrijke startups zijn altijd bang dat iemand anders er met hun briljante idee van doorgaat. For a startup means; Being the first is everything. Daarom moeten ze direct een zo’n groot mogelijk kapitaalinjectie ophalen om zo hard mogelijk te groeien. Het schrijven van een compleet en veel te complex businessplan hebben deze (student)ondernemers in de kickstarterfase simpelweg geen tijd voor.
Hier moet verandering in komen. Want tijdens de studie hebben studenten juist de tijd om te ondernemen en nog geen financiële verplichtingen als een hypotheek. Het traject van de Young Business Award For Students haalt studenten voor één week uit de schoolbanken met als doel om deze groep in dezelfde week een kansrijk businessmodel te laten ontwikkelen. De groep studenten krijgt tijdens de startup bootcamp ondersteuning van experts uit de startup wereld om hun waardepropositie scherp te krijgen en te testen bij een potentiële launching customer. “Want uiteindelijk draait het daar allemaal om; betalende klanten. Wij hechten veel waarde aan het testen en valideren van aannames, zodat door de studenten een businessmodel ontwikkeld wordt waar de markt écht op zitten te wachten”, aldus Niels Palmers bestuursvoorzitter van de stichting Young Business Award.
De studentondernemers en stakeholders zitten immers niet te wachten op te complexe plannen die al achterhaald zijn op het moment dat het volgende hoofdstuk van het businessplan geschreven wordt. Palmers schreef de afgelopen periode zelf een businessplan in de afstudeerfase van zijn studie commerciële economie. “Tijdens het schrijven van het plan onderzocht ik de zakelijke markt, conform de eisen van de Hogeschool, en tijdens het onderzoek was ik de aannames direct in mijn netwerk aan het testen en aan het valideren. Het resultaat was dat ik halverwege mijn plan een groot deel van we wijzigingen al doorgevoerd had en wist dat ik een pivot (koerswijziging van 180 graden) moest gaan maken om resultaat te boeken”. Het is voor startups ontzettend belangrijk om bij een nieuw creatief idee de aannames te testen en te valideren. Want dan wordt direct duidelijk of een nieuw idee daadwerkelijk aansluiting heeft op de wensen en behoeftes van de potentiële afnemer. Palmers: “Dit zijn overigens de principes van een lean startup. Het testen waar de doelgroep echt behoefte aan heeft. Soms denken wij dat potentiële klanten heel graag allerlei extra snufjes willen hebben, zoals op een televisie (smarthub, internet, bluetooth etc.), terwijl de doelgroep enkel de behoefte heeft om naar het journaal te kijken. Tijdens de startup bootcamp van de YBA For Students leren wij studenten om vanuit een lean startup te denken, hun waarde propositie scherp te krijgen en op basis hiervan een kansrijk businessmodel te ontwikkelen waar de doelgroep behoefte aan heeft”.
De startup bootcamp van de YBA For Students wordt georganiseerd van maandag 21 november tot en met vrijdag 25 november. Op de laatste dag pitchen de tachtig á negentig studenten hun businessmodel voor een strenge doch rechtvaardige selectiecommissie met als doel om één van de zes finaletickets te bemachtigen. Op dinsdag 29 november 2016 is daadwerkelijk de finale van de Young Business Award For Students. Hier krijgen zes finalisten de kans om hun businessmodel te pitchen voor kritische jury met als doel om een investering van 1.500, 1000 of 500 euro binnen te hengelen.
Aanmelden als deelnemer of bezoeker?
Studenten en bezoekers (voor de finale) kunnen zichzelf alvast via de website van de Young Business Award For students kosteloos aanmelden.
Foto’s door Erik Eilering
Mijnzzp.nl