Team Mijnzzp

Kleding

Er lijkt sprake te zijn van een verschuiving in de kledingindustrie: steeds meer Europese merken kiezen ervoor om hun collecties dichterbij huis te laten maken, in plaats van in Azie. Near-shoring heet dat; en met meer vraag naar duurzame productie, stijgende transportprijzen en een heropleving van de textielsector in Europa is de terugkeer naar lokale productie geen verrassing te noemen. Manufy, een Nederlandse startup die merken aan Europese producenten koppelt, ziet de interesse in near-shoring in hun snel groeiende gebruikersaantallen.

Een golf van verandering

Lange tijd was het voor Europese makers lastig om te concurreren met productie partijen uit Azië. Platformen als Alibaba verlaagden de drempel voor Europese merken om producenten ver van huis te vinden, die vaak voor een fractie van de prijs konden produceren. Fabrikanten uit Europa waren afhankelijk van beurzen om nieuwe klanten te vinden, waren slecht vindbaar online en konden moeilijk op prijs concurreren.

Er verandert echter iets met de komst van de pandemie. Transportkosten schieten door het dak, prijzen van ruwe materialen rijzen de pan uit en een sterkere drang naar duurzamere kleding zorgt ervoor dat merken op zoek gaan naar alternatieven. Het feit dat veel beurzen worden afgelast door lockdowns leidt ertoe dat zowel producenten als merken hun zoektocht online voort zetten. Daar komt Manufy in beeld: een volledig Europese marktplaats voor duurzamere kledingproductie die beide partijen bij elkaar brengt op één platform.

Merken & fabrikanten matchen

Sinds de oprichting in december 2020 ziet Manufy hun gebruikersbestand snel groeien, maar de laatste tijd neemt het platform echt een vlucht. Op Manufy kunnen merken hun projecten uploaden, waarin precies wordt aangegeven wat er gemaakt moet worden. Fabrikanten die geschikt zijn voor de opdracht, kunnen op hun beurt biedingen plaatsen op die projecten. Als er een match is, komen beide partijen samen in een chat waarin ze meer in detail kunnen praten over het project.

Merken hebben op Manufy keuze uit een brede selectie van producenten. Onder de meer dan duizend actieve fabrikanten bevinden zich makers die zich specialiseren in vijftig productcategorieën. Van hoedenmakers tot producenten van sportkleding en van tassenproducenten tot ondergoed fabrikanten. Velen van hen maken gebruik van duurzame stoffen. Zo zijn er producenten actief op het platform die gebruik maken van circulaire productie, wordt er veel gebruik gemaakt van biologisch katoen en is ook recycled polyester in trek.

Commercieel interessant

Naast het morele aspect van duurzamere kledingproductie, lijkt het voor merken ook commercieel interessant om hun collecties groener te produceren. Uit onderzoek van PwC blijkt dat 44% van de Europese consumenten actief op zoek is naar kleding die verantwoord geproduceerd is. Deze toenemende vraag naar duurzamere kleding kan de kledingindustrie het juiste zetje geven om nog meer in te zetten op groenere productie.

Over Manufy

Manufy is in 2020 gelanceerd nadat een groep Nederlandse ondernemers zag dat er een gebrek was aan online vertegenwoordiging van duurzame, Europese fabrikanten. Manufy wil merken en fabrikanten op een efficiënte, transparante en vooral duurzame manier met elkaar verbinden. Op dit moment heeft het platform meer dan 6000 actieve merken en 1200 actieve fabrikanten. 

Mijnzzp.nl