Team Mijnzzp

Stratenmakers

“Meerderheid van de zzp’ers werkt ook wel eens gratis”

BEEMSTER – In totaal zijn 757.000 zzp’ers kostwinner binnen het gezin, dat zijn driekwart van alle zzp’ers in Nederland. Slechts 15,5% van de zzp’ers is qua inkomen afhankelijk van de partner. Ondanks dat zzp’ers vaak kostwinners zijn, biedt de zzp’er diensten gratis aan of verlaagd zijn tarief om op deze manier invloed uit te oefenen op de opdracht. Dit blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 774 zzp’ers in opdracht van IT-Staffing.

Zzp’er brengt het brood op de plank

Een klein deel van de zzp’ers (15,5%) is qua inkomen afhankelijk van zijn of haar partner. Het merendeel (75,1%) is hoofdkostwinner. Gemiddeld besteedt de zzp’er 2,9 uur per week aan marketing en 3,2 uur per week aan acquisitie om voldoende opdrachten te bemachtigen.

Zzp’ers worden voornamelijk via offline kanalen gevonden

Online marktplaatsen, waaronder innovatie apps als Airbnb, TaskRabbit en Uber, zijn in opkomst en worden door een deel van de zzp’ers (4,7%) als inkomst gezien. Toch worden zzp’ers voornamelijk (64,5%) via offline kanalen gevonden door klanten en opdrachtgevers. Intermediairs zijn een belangrijk kanaal om tot een opdracht te komen, gemiddeld staan zzp’ers bij 7 intermediairs ingeschreven.

Werken voor (n)iets

Het verlagen van het tarief of het gratis leveren van diensten kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld als dit invloed kan hebben op de inhoud van de opdracht (43,6%) of het uitzicht op vervolg (38,9%). De belangrijkste reden (53,5%) om te werken tegen een verlaagd tarief is de lengte van de opdracht.

De meerderheid (65,1%) van de zzp’ers werkt weleens gratis. Dit kan gaan om het kosteloos aanbieden van hun dienst(en) aan kennissen, vrienden en familie. Maar soms is het gratis leveren van diensten een manier om binnen te komen bij de ideale klant of opdrachtgever.

Over het onderzoek

ZZP Barometer is de zzp-informatiebron van Nederland met eigen, structureel en onafhankelijk onderzoek over de belangrijkste zzp-onderwerpen. Het onderzoek bestaat uit vaste monitorvragen en variërende themavragen. De resultaten in deze infographic zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 774 zzp'ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp'ers die Nederland kent. Dit zzp-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van IT-Staffing, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van "Opdrachten & tarieven". IT-Staffing is de grootste detacheerder voor zelfstandige professionals (zp'ers) in de IT

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic:

Mijnzzp.nl