Marketing is een belangrijk bedrijfsonderdeel van iedere onderneming, of je nu klein bent of groot. De meeste mensen denken dat marketing vooral persoonlijk contact inhoudt, maar tegenwoordig zijn er vele andere manieren om je producten of diensten op de kaart te zetten. In dit artikel gaan we dieper in op 10 verschillende tips om jouw bedrijf succesvol te maken met behulp van marketing.
Inhoudsopgave
Wat is marketing precies?
Online marketing
Online marketing tien tips
• Tip 1 – Marketingstrategie bepalen
• Tip 2 – De online-aanwezigheid
• Tip 3 – Zorg dat je opvalt
• Tip 4 – Branding toepassen
• Tip 5 – Leg de focus op de visuele inhoud
• Tip 6 – Word geen copycat
• Tip 7 – Overtuig klanten met een Email campagne
• Tip 8 – Kies een platform dat bij jouw doelgroep past
• Tip 9 – Digitale marketing: contentmarketing
• Tip 10 – Profileer jezelf als expert op jouw vakgebied
Bonus tips
• Social media marketing en budget
• Losse marketing tips
• Online marketing tips
• Met bloggen komen de bezoekers aanwaaien
• Bezoekers tot klant maken
• Eigen website of sociale media
• Veranderingen binnen de marketingwereld
Wat is marketing precies?
Marketing heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Marketing is een breed begrip dat in het bijzonder op de verkoop gericht is. Hoe effectiever en creatiever een marketingstrategie is, hoe beter je bedrijf presteert. Vandaag de dag is vooral online marketing steeds belangrijker aan het worden.
Online marketing
Online marketing is dé manier om je product of dienst op de kaart te zetten. Vandaag de dag kan marketing voor veel verschillende doeleinden worden gebruikt, van het bedenken van advertenties tot het maken van een blog over jouw product. Het is ook mogelijk om social media als Facebook of Twitter in te zetten bij je online marketingstrategie.
Online marketing tien tips
Tip 1 – Marketingstrategie bepalen
Eerst moet je nagaan wat voor soort bedrijf je hebt, welke trefwoorden het meest gebruikt worden in de branche waarin jij actief bent én welk doelwit je wil bereiken. Alleen dan weet je de juiste strategie te bepalen. Ook het in kaart brengen van je doelgroep is belangrijk. Je wilt namelijk weten hoe groot je doelgroep is en wat hun interesses zijn.
Het kan geen kwaad om je te richten op één doelgroep. Hoe minder verschillende interesses en wensen er binnen eenzelfde groep zijn, hoe gemakkelijker het is om de juiste boodschap over te brengen. In plaats van eindeloos veel advertenties online te zetten, is het beter om je doelgroep één of twee keer per maand gericht aan te spreken met relevante informatie.
Tip 2 – De online-aanwezigheid
Online-aanwezigheid is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je product of dienst op het internet gevonden kunnen worden door potentiële klanten. Een goede online-aanwezigheid zorgt er ook voor dat je doelgroep jou kan vinden. Een eigen website, goede zoekmachine optimalisatie en het delen van informatie op social media zijn hiervoor belangrijke stappen. Sociale media moet vooral gezien worden om potentiële klanten naar je website te trekken. Social media posts zijn vooral belangrijk om meer bezoekers aan te trekken.
Tip 3 – Zorg dat je opvalt
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent, bijvoorbeeld door advertenties te plaatsen in de bladen die het breedst verspreid worden of door online marketing-activiteiten op te starten rondom een onderwerp waardoor jouw bedrijf naar voren komt. Voldoende adverteren kan enorm helpen wanneer het aankomt op de naamsbekendheid van je onderneming of merk.
Tip 4 – Branding toepassen
In ieder bedrijf is het essentieel dat er aandacht wordt besteed aan branding. Iedere ondernemer moet zichzelf herkenbaar maken, ook op het internet. Het is belangrijk om een herkenbare naam te kiezen en die bijvoorbeeld op je website, logo of brochures neer te zetten. Diezelfde branding moet ook worden toegepast in de online marketingstrategieën van jouw bedrijf. Goede branding kan enorm helpen wanneer het aankomt op het vertrouwen van een merk of naam.
Tip 5 – Leg de focus op de visuele inhoud
Visuele inhoud speelt een belangrijke rol binnen je marketingstrategie. Eén enkele goede afbeelding kan al voor veel interesse zorgen bij je doelgroep. Goede afbeelding zorgen er ook voor dat je website meer in de smaak valt bij de zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw visuele inhoud overal op jouw online platform te vinden is.
Tip 6 – Word geen copycat
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ondernemers die teksten of afbeeldingen gebruiken die uniek zijn, meer succes hebben. Dankzij jouw unieke visuele content hoef je minder bang te zijn voor de concurrentie. Dit is niet alleen goed voor je imago, maar ook kan het zorgen dat jouw bedrijf eerder wordt gevonden wanneer iemand interesse heeft in je product of dienst.
Tip 7 – Overtuig klanten met een Email campagne
E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij je klanten of bezoekers van je site e-mails stuurt met daarin informatie over jouw product, bedrijf of dienst. E-mailmarketing is een van de meest effectieve manieren om klanten te bereiken. Door het grote bereik van e-mailmarketing kun je makkelijk te allen tijde aanbiedingen doen aan je bestaande of potentiële klanten. Ook het opzetten van een sales funnel is belangrijk. Met een sales funnel kun je nieuwe leads aan het verkoopproces toevoegen en de conversie van (potentiële) vaste klanten optimaliseren.
Tip 8 – Kies een platform dat bij jouw doelgroep past
Het is belangrijk om te kijken welke online platformen je doelgroep frequent gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld Facebook, YouTube of Instagram zijn. Het is duidelijk dat jouw bedrijf ook op dezelfde platformen moet staan. Hoe meer je er bent, hoe groter de kans dat mensen jouw content zien of merk vinden wanneer ze zoekopdrachten doen op een van deze platforms. Ben je meer actief binnen de B2b-markt, dan is LinkedIn belangrijker.
Tip 9 – Digitale marketing: contentmarketing
Neem de tijd om je contentmarketing goed te onderzoeken en te analyseren, of het nu gaat over blogposts, vlogs of andere digitale content. Hoe meer je weet over de interesses van jouw doelgroep, hoe beter je content en marketingstrategie zal worden. Contentmarketing moet overigens niet gezien worden als reclame. Bij contentmarketing is het juist belangrijk om waardevolle informatie te delen met je doelgroep. De content moet een aantrekkelijk, interessant en informatief karakter hebben. Houd er rekening mee dat mensen altijd op zoek zijn naar waardevolle en relevante artikelen met betrekking tot jouw product of dienst.
Tip 10 – Profileer jezelf als expert op jouw vakgebied
Hoe meer expertise je hebt in een bepaalde richting, des te meer kans dat de mensen die erin geïnteresseerd zijn op zoek gaan naar jouw content, waardoor ze mogelijk ook jouw product of dienst aanschaffen. Door persoonlijke blogging kan je bezoekers motiveren om alles te weten te komen over jouw expertise. Het is ook een goede mogelijkheid om meer bekendheid en aandacht van je doelgroep te genereren. Hierdoor zal meestal ook de interactie toenemen. Daarnaast zullen mensen je blog of artikel eerder promoten. Hierdoor kan de zichtbaarheid enorm toenemen.
Bonus tips
Social media marketing en budget
Het op de juiste manier inrichten van je social media campagnes is heel erg belangrijk. Vooral startende ondernemers maken nogal eens de fout om hun budget stuk te slaan zonder het doen van onderzoek of het testen van hun marketingcampagnes. Het is daarom belangrijk om te testen met verschillende social media kanalen en bijvoorbeeld een week per campagne te kiezen. Zo kun je ervaren welke strategie het beste werkt voor jouw bedrijf of product. Het aantal bezoekers van je website verhogen is een belangrijke doelstelling voor elk bedrijf dat online actief is. Eén van de manieren om dit te bereiken, is door het gebruikmaken van advertenties. Verkeerde advertenties leveren over het algemeen alleen slechte leads op.
Losse marketing tips
Klanten die regelmatig updates over je bedrijf ontvangen zullen meestal ook interesse tonen in je product. Door ze aan jouw product of dienst te herinneren, ben je goed op weg om nieuwe klanten aan te trekken. Met korte, maar regelmatige updates blijven jouw volgers reageren en actief. Het is ook belangrijk om inhoudelijk betrokken te blijven bij je volgers. Denk bijvoorbeeld aan het reageren op je Facebook fans of volgers via Instagram. Wat je ook doet, neem de tijd om het gewenste resultaat te bereiken door eerst goed onderzoek te doen. Vanzelfsprekend is de online zichtbaarheid van je bedrijf belangrijk.
Online marketing tips
Wie nieuw is binnen de online marketing wereld, zal de begrippen zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) tegenkomen. SEO is eigenlijk het verkeer genereren via zoekmachines met behulp van bepaalde technieken of content. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die jij gebruikt overeen komen met het doel van je bedrijf. Je wilt namelijk niet voor verkeerde producten of diensten opvallen binnen Google. Het gaat erom dat je relevante zoekwoorden gebruikt die overeenkomen met jouw product of dienst. Verder is het belangrijk om goede content te maken waardoor steeds meer bezoeker vanuit Google direct op jouw site terecht komen.
Met bloggen komen de bezoekers aanwaaien
Helaas werkt dit niet zo. Voor je blog heb je een groot publiek nodig. En dit bereik je niet met een handvol lezers of abonnees, maar heeft uiteraard te maken met hoeveel traffic er op jouw blog terecht komt. Wil je meer zien dan alleen bezoekers? Dan is het belangrijk om de juiste technieken toe te passen. Vooral SEO kan je hierbij helpen! Het is belangrijk om aan je autoriteit te werken van je blog.
Bezoekers tot klant maken
Het aanzetten van bezoekers tot actie is geen makkelijke opgave. Het doel van ondernemen is het maken van omzet door het toepassen van een goede strategie. Maak gebruik van alle mogelijkheden die er zijn om je zaken verder te verbeteren. Het verhogen van de omzet moet iedere dag een uitdaging zijn. Gebruik ook creativiteit binnen je marketingcampagne, zoals bepaalde acties en speel hierop in als ondernemer. Ook het actief werken aan je call to action kan enorm helpen.
Eigen website of sociale media
Sociale media moet een aanvulling zijn op je website. Sociale media kan prima toegepast worden om een hoger bereik te behalen, maar moet niet de overhand hebben. De toegevoegde waarde van sociale media is wel belangrijk. Er zijn te veel ondernemers die meer aandacht besteden aan hun sociale media, dan aan hun eigen website. Het is juist de truc om meer bezoekers te krijgen op je eigen website door middel van sociale media. Zo sla je twee vliegen in één klap of meer.
Veranderingen binnen de marketingwereld
Blijf op de hoogte van de laatste mogelijkheden en maak gebruik van verschillende tools om je strategie te verbeteren en data te meten. Dit doen de meeste professionele concurrenten ook. Het is belangrijk om bij te houden wat er nieuw is binnen de marketingwereld. Zo blijf je op het juiste spoor en maak je gebruik van alle mogelijkheden die er zijn vandaag de dag!
Mijnzzp.nl