Veel ondernemers streven ernaar de interactie en betrokkenheid van volgers en klanten te vergroten. Dit is bedoeld om te voorkomen dat potentiële klanten wegklikken. Om de interactie te vergroten, is het belangrijk om goed te kijken naar de manier waarop je online met mensen omgaat, wat je zegt en hoe vaak je dat zegt. Ook de interactie tussen personen onderling en hoe deze op elkaar reageren maakt hiervan onderdeel uit. Wanneer je te weinig interactief bent als ondernemer, dan loop je meestal veel klanten en dus conversie mis. In dit artikel bespreken we 12 manieren die helpen om de online interactie en betrokkenheid te verhogen!
Marketing technisch gezien is het slim om de interactie en betrokkenheid met je doelgroep te stimuleren en te verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door je doelgroep betrokken te maken rondom een winactie of promotiemiddel. Maar hoe stimuleer je jouw online interactie en betrokkenheid verder? In dit artikel zullen we de verschillende mogelijkheden bespreken.
Inhoudsopgave
• 1 Stel vragen en geef je mening
• 2 Bied een deal of een promotie aan
• 3 Houd een leuke wedstrijd
• 4 Aanbieden van een gastblog
• 5 Host een webinar voor je doelgroep
• 6 Maak gebruik van video’s
• 7 Betrek je meest trouwe fans
• 8 Deel je succesverhalen met andere
• 9 Geef waardevolle tips en zet je publiek aan tot nadenken
• 10 Social media kanaal op de juiste manier inzetten
• Wat is social media engagement?
• Social media engagement stimuleren
• Doel van social media engagement
• Wat werkt niet op social media
• Social media strategie
• 11 Maak gebruik van de juiste kanalen
• 12 Automatische interacties genereren
• Conclusie: Meer interactie op het bedrijf
1 Stel vragen en geef je mening
Een goede manier om de interactie en betrokkenheid te vergroten is het stellen van vragen en het geven van je mening over onderwerpen. Je kunt vragen stellen over specifieke onderwerpen, zoals nieuwe producten en diensten. Maar je kunt ook open vraagstukken stellen waarbij meerdere mensen een antwoord geven om zo verschillende invalshoeken te laten zien.
Als je vragen stelt, probeer dan echte problemen te benoemen en laat het niet bij simpele algemene punten. Als mensen door jouw vragen gaan nadenken over hun reactie en jouw vraag beantwoorden, worden je volgers meer betrokken.
Als je op internet verschillende meningen kunt vinden over onderwerpen, laat dan jouw gedachten daarover horen en geef je mening. Zo leren mensen meer over jou als persoon, en een persoonlijke mening levert betere interactie op. Dit is echt een geweldige manier om de andere kant van je volgers te leren kennen.
Enkele vragen die je kan stellen zijn:
- Wat denken jullie over dit onderwerp?
- Hebben jullie hiermee ervaring?
- Wat was jullie grootste fout?
- Wat doen jullie om je doel te bereiken?
- Welke trends vinden jullie belangrijk?
- Wie moet je echt volgen op social media?
2 Bied een deal of een promotie aan
Heb je een website, YouTube-kanaal of blog dan kan je het engagement enorm verhogen door een deal of promotie aan te bieden. Deze kan geldig zijn voor bezoekers van je website, maar ook voor abonnees op jouw YouTube-kanaal en volgers op social media die de link delen met hun netwerk of je benoemen. Deze manieren om de interactie en betrokkenheid te vergroten zijn niet alleen effectief, maar ook gratis.
3 Houd een leuke wedstrijd
Het organiseren van een wedstrijd binnen jouw doelgroep kan ook heel effectief zijn om de interactie te vergroten. Het is een leuke manier om je online community te vergroten. Houd het simpel en hou de prijzen overzichtelijk. Deze wedstrijd moet rondom jouw doelstelling draaien en niet zozeer om kostbare prijzen.
Ook het organiseren van een prijsvraag werkt erg goed om de interactie te vergroten, en ervoor te zorgen dat mensen actief op zoek gaan naar informatie over jouw product of dienst. Let wel op dat je duidelijke regels hanteert rondom de wedstrijd om teleurstelling of boze volgers te voorkomen. Je wil geen boze comments in je mailbox of bij je online profielen. Via social media zijn veel wedstrijden te vinden, die niet allemaal even betrouwbaar zijn.
4 Aanbieden van een gastblog
Wanneer jij beschikt over een website of blog met veel autoriteit, bied dan een gratis gastblog aan. Diverse blogplatforms hebben de optie om gastbloggers aan te trekken voor speciale artikels die in samenspraak met jouw zijn geschreven. Hiermee kun je nieuwe lezers aantrekken en het bereik van de website vergroten voor een relatief lage investering! Dit kan ook zeer waardevol zijn voor je volgers. Vanzelfsprekend geef je dan een link naar hun eigen website. Op deze manier ben je ook actief bezig met contentmarketing.
5 Host een webinar voor je doelgroep
Door middel van een webinar leren je volgers je pas echt kennen, en zullen ze nog meer betrokken raken. Een webinar is een online-seminar, waarbij je live updates geeft over jouw interesses. Het is een effectieve manier om informatie te delen en interactie met je volgers op het platform aan te gaan. De populariteit van online-seminars is tegenwoordig groot te noemen. Ook het inzetten van een podcast behoort tot de mogelijkheden.
6 Maak gebruik van video’s
Binnen je online marketing mogen video's eigenlijk niet meer ontbreken. Het starten van een eigen YouTube kanaal is gratis, en moet gezien worden als waardevolle content. De interactie op video's is in de meeste gevallen groot, omdat mensen je echt leren kennen en zich al snel persoonlijk betrokken kunnen voelen.
7 Betrek je meest trouwe fans
Het is voor je fans leuk om in de belangstelling te staan. Benoem je fans dan ook in je blog of in je video's (wel eerst vragen). Zo kan jij laten zien, dat ook jij het fijn vindt om hun commentaar te lezen. Daarnaast geeft dit je fans een speciaal gevoel. De kans is hierdoor ook groter dat je fans je content gaan delen. Dit is dan weer een win, win situatie.
8 Deel je succesverhalen met andere
Ben je ondernemer en heb je een succesverhaal? Dan kan je anderen inspireren door deze verhalen te delen. Hoe meer mensen jouw succesverhaal lezen of horen, hoe groter de kans dat ze hierdoor ook beïnvloed raken, en ervoor gaan zorgen dat hun bedrijf hetzelfde succes ervaart. Ook zullen mensen erop reageren met feedback en relevante eigen ervaringen.
9 Geef waardevolle tips en zet je publiek aan tot nadenken
Wanneer jij beschikt over specifieke kennis binnen een niche, dan is het een uitstekend idee om de interactie en betrokkenheid te vergroten door anderen tips te geven. Dit kan over je specifieke expertise gaan, maar ook je persoonlijke ervaring. Je publiek wordt hierdoor niet alleen voorzien van informatie, maar wordt ook aangespoord om zelf actief en creatief bezig te gaan.
10 Social media kanaal op de juiste manier inzetten
Het inzetten van de juiste social media strategie is heel erg belangrijk om met andere mensen in gesprek te komen. Of het nu gaat om Twitter, LinkedIn, Instagram of andere sociale media. Je online strategie moet interesse opwekken binnen je doelgroep. Dit doe je bijvoorbeeld door het plaatsen van pakkende inspirerende korte berichten. Post minimaal enkele berichten per dag, maar wees voorzichtig met spammen. Social media draait om je de juiste berichten, op de juiste plek op het juiste moment.
Wat is social media engagement?
Social media engagement heeft betrekking op alle interactie die je als persoon of bedrijf hebt met andere personen op social media. Dit kan een like zijn op je profielfoto, het taggen van mensen of bijvoorbeeld een like op een artikel. Dit kunnen ook positieve of negatieve reacties zijn op advertenties die hebt draaien binnen een bepaalde campagne. Ook eventuele klachten op social media vallen onder de noemer social media engagement.
Social media engagement stimuleren
Het stimuleren van social media engagement is eigenlijk alleen mogelijk door het actief zijn op social media. Denk bijvoorbeeld aan het zelf actief reageren op andermans berichten. Hierdoor zal het publiek je steeds beter leren kennen. Hiermee roep je eigenlijk andere mensen op tot een bepaalde actie. Veel communiceren en het oproepen tot actie werkt meestal goed. Het is wel belangrijk om de juiste woorden te gebruiken en inhoudelijk te reageren.
Doel van social media engagement
Het belangrijkste doel van social media engagement is het opstarten van een conversatie. Het is een eenvoudige manier om je kanaal te vergroten binnen jouw doelgroep. Dit werkt heel goed wanneer je regelmatig content of een post plaatst. Door het oproepen tot actie en conversaties creëer je echt contact. Hierdoor kan je ook meer nieuwe potentiële klanten bereiken.
Wat werkt niet op social media
Je kan het beste gebruikmaken van een unieke manier om jouw doelgroep aan te spreken. Standaard advertenties van producten creëren geen betrokkenheid. Je online strategie moet gericht zijn op het communiceren met je publiek. Je moet binnen je doelgroep oproepen tot interactie, waarop mensen weer gaan reageren.
Social media strategie
Binnen je campagnes is het van cruciaal belang om statistieken bij te houden. Hierdoor vergroot je aanzienlijk de kans op meer succes. Uit je statistieken kan bijvoorbeeld blijken dat je doelgroep vooral tussen 20:00 uur en 22:00 uur online is. Dat is dan ook het beste tijdstip om interacties te creëren met je doelgroep.
11 Maak gebruik van de juiste kanalen
Om ervoor te zorgen dat mensen of andere websites aandacht besteden aan je content of andere interacties, is het belangrijk om je te richten op de juiste kanalen. Daarom is het noodzakelijk dat je eerst omschrijft welke soort van content je wilt verspreiden, en waar je doelgroep meestal te vinden is. Er zijn diverse kanalen en je kunt er verschillende proberen. Welke soort van content jouw doelgroep ook prefereert, hier is een opsomming:
- Facebook is erg populair onder millennials en hun voorgaande generaties.
- LinkedIn (relatie en zaken) is meestal populair onder werknemers.
- Twitter is vooral populair bij het verspreiden van snelle updates over persoonlijk nieuws of populaire onderwerpen.
- Instagram is vooral populair voor het verspreiden van visueel nieuws, vaak met een focus op lifestyle en entertainment.
- Pinterest is erg populair om de vaste pins (plaatsen) beeldlijn items.
- Snapchat is vooral geschikt voor de jongere doelgroep.
12 Automatische interacties genereren
Automatisch interactie genereren kan tegenwoordig op verschillende manieren. De eerste methode is het maken en verspreiden van waardevolle content en het hierop krijgen van interactie. Een andere methode is het toepassen van chat-bots op je website. Een goede chat-bot kan aan de hand van het gedrag van een bezoeker, bepalen wat deze hoogstwaarschijnlijk zal gaan vragen, of gaat doen binnen je website. Hierdoor kunnen mensen zich nog meer verbonden voelen wat de interactie verder kan vergroten. Het automatisch genereren van interactie kan ook inhouden, het geven van korte standaardantwoorden op vragen.
Conclusie: Meer interactie op het bedrijf
Wanneer je zelf te weinig interactief bent, dan zul je meestal veel kansen laten liggen. Je betrokkenheid is een wisselwerking en het is belangrijk dat je op elkaar reageert. Hoe mensen een bedrijf of de organisatie ervaren, is voor een groot deel afhankelijk van de interactie tussen hen. Wanneer er meerdere mensen reageren binnen de organisatie, dan is het belangrijk om goed op elkaar in te spelen.
Mijnzzp.nl