Voor zzp’ers geldt dat ze graag hun tijd zo efficiënt mogelijk benutten. Dat is het gevolg van het feit dat tijd voor hun natuurlijk geld kost. Des te meer ze hun tijd kunnen besteden aan daadwerkelijke dienstverlening, des te meer omzet en dus ook winst er uiteraard kan worden gerealiseerd. Dit lijkt voor de hand liggend, maar toch wijst de praktijk uit dat zzp’ers lang niet altijd alle mogelijkheden benutten die op dit vlak worden aangeboden. In dit artikel stellen we in ieder geval twee interessante tips aan je voor die het leven voor jou als zzp’er een stuk eenvoudiger kunnen maken.
Inhoudsopgave
• Tip 1: Manueel factureren is nu toch echt wel uit den boze
• Automatisch factureren
• Tip 2: Kies voor geautomatiseerde betalingen
Tip 1: Manueel factureren is nu toch echt wel uit den boze
Recent uitgevoerde onderzoeken hebben aangetoond dat zomaar even 60 procent van de zzp'ers er nog steeds voor kiest om handmatig te factureren in bijvoorbeeld Excel of zelfs Word. Dit heeft als gevolg dat het opmaken van een factuur gemiddeld zo'n 11 minuten tijd kost. Uit gelijkwaardige onderzoeken is eveneens gebleken dat hier zo'n 50 procent in tijd op kan worden bespaard. Het automatiseren van het facturatieproces kan er dan ook voor zorgen dat het opstellen van een factuur mogelijk wordt in slechts 5 minuten tijd. Dat levert je toch een mooie tijdsbesparing op.
Automatisch factureren
Automatisch factureren kan zeer eenvoudig door gebruik te maken van één van de verschillende soorten softwareoplossingen die op de markt zijn terug te vinden. In het merendeel van de gevallen geldt voor deze programma's uiteraard dat ze perfect de mogelijkheid bieden om een template te maken geheel aangepast aan jouw eigen wensen en verwachtingen. Zo kan je probleemloos je eigen huisstijl toepassen voor de template. Voor menig aantal verschillende programma's geldt bovendien dat ze je de mogelijkheid bieden om een iDeal link toe te voegen aan je factuur. Onderzoeken hebben aangetoond dat je op deze manier tot wel drie keer sneller je geld kan ontvangen.
In principe sla je met bovenstaande dus twee vliegen in één klap. In eerste instantie zal het facturatieproces namelijk heel wat eenvoudiger verlopen, maar daarnaast zal je ook nog eens veel sneller de beschikking hebben over het gefactureerde bedrag. Helemaal perfect dus!
‘‘Tip: automatiseer de boekhouding zoveel mogelijk’’
Tip 2: Kies voor geautomatiseerde betalingen
Heel wat zzp'ers vinden het vervelend dat het verwerken van hun bankmutaties zoveel tijd in beslag neemt. Voor heel wat van deze zzp'ers geldt dan ook dat ze al uitgeput geraken van de gedachte dat ze alle inkomende betalingen handmatig dienen te controleren. Wanneer je vervolgens ook nog eens manueel betalingsherinneringen dient te versturen spreekt het voor zich dat je al helemaal veel tijd zal verliezen aan iets waar je eigenlijk geen direct financieel voordeel uithaalt. Onder andere omwille van deze redenen snakken heel wat zzp’ers naar het automatiseren van hun geldstromen.
Het automatiseren van je bankmutaties is mogelijk door je bank te koppelen aan je boekhoudpakket. Op deze manier wordt het mogelijk gemaakt om je dagelijkse banktransacties rechtstreeks en volledig automatisch in te laden in je boekhoudpakket. Hierdoor krijg je direct een volledig actueel inzicht in je openstaande facturen evenals in de uitgaven. Het enige wat je hiervoor aldus nodig hebt, is een boekhoudpakket en een zakelijke bankrekening.
Het is als zzp'er echt aan te raden om gebruik te maken van online boekhouden. Dit werkt veel sneller en voorkomt ook eventuele fouten.
Er zijn inmiddels veel zzp'ers die gebruikmaken van een boekhoudprogramma.
Mijnzzp.nl