Met meer dan de helft van de wereldbevolking op sociale media, is het voor bedrijven niet langer een optie om niet online aanwezig te zijn. Zowel grote als kleine bedrijven maken volop gebruik van sociale media om hun online-aanwezigheid te vergroten, volgers te werven en contact te leggen met hun publiek. Echter, het grote aantal platforms dat beschikbaar is en hun verschillende gebruiksmogelijkheden kunnen het opbouwen van je online merk als een ontmoedigende taak laten voelen. Maar zelfs als je net begint of er al een pro in bent, er is altijd ruimte voor verbetering. Dus hier zijn drie eenvoudige tips om je social media-spel te verbeteren en je merk succesvol in de markt te zetten.
Inhoudsopgave
• Maak een specifieke strategie voor elk social media platform
• Zorg ervoor dat je vragen kunt beantwoorden als:
Wees actief en responsief
• Wees consequent
• Richt je op de berichtgeving
Maak een specifieke strategie voor elk social media platform
Net zoals je andere aspecten van je marketingplan voorbereidt, moet je een specifiek en doelbewust plan hebben voor elk platform dat je gebruikt. Elk platform heeft mogelijkheden voor het genereren van engagement. Je merk hoeft misschien niet op elk platform aanwezig te zijn, maar om je posts gericht te laten zijn, moet je een strategie hebben die specifiek is voor het platform dat je gebruikt.
Zorg ervoor dat je vragen kunt beantwoorden als:
- Waarom gebruik ik dit platform?
- Wie bereik ik op dit platform?
- Welke berichten werken het beste op dit platform?
- Hoe zijn mijn posts uniek voor dit platform?
Als je het moeilijk vindt om deze vragen te beantwoorden, is het misschien tijd om dieper in te gaan op de vraag waarom je er tijd in investeert. Het beantwoorden van deze vragen zal je ook helpen bij het ontwikkelen van je strategie voor dat platform.
Als je net begint, geef dan voorrang aan de kwaliteit van je inhoud boven het aantal berichten en het aantal sites dat je gebruikt. Alleen door het toevoegen van waardevolle kwaliteitsinhoud zul je meer betrokkenheid en volgers kunnen genereren. Een enkele goede post kan veel meer opleveren dan meerdere berichten van lage kwaliteit.
Wees actief en responsief
Je aanwezigheid op sociale media draait niet alleen om het plaatsen van goede inhoud; het gaat er ook om actief te zijn en contact te houden met je publiek. Reageer snel op commentaar, vragen en berichten. Als je niet meteen beschikbaar bent om te reageren, stel dan een automatisch antwoord of bericht in.
Wees consequent
Hoewel de consistentie van het posten van content afhangt van het platform, is het regelmatig posten van content altijd een goede vuistregel om te volgen. Het maken van een content kalender voor elk platform is ook een manier om een social media strategie uit te stippelen. Deze kalender zal uiteenzetten wat voor soort inhoud te posten over een langere periode. Ongeacht de grootte van je bedrijf en het platform dat je gebruikt, zorg dat je bewust bent van het consistent houden van deze aspecten:
- Merkimago.
- Merk boodschap.
- Frequentie van posten.
- Hashtags.
Richt je op de berichtgeving
Elk platform dat je gebruikt zal zijn eigen unieke demografie hebben. Er zal overlap zijn tussen de mensen op wie je je richt op elk platform, maar het is nog steeds essentieel om je demografische gegevens te begrijpen, zodat je je boodschap op maat kunt maken om de meeste impact te hebben. Het hebben van een gerichte boodschap zal je helpen om inhoud van hogere kwaliteit te creëren die bij je merk past en die resoneert met je publiek. Wanneer je een solide boodschap hebt waar je niet van afwijkt, kun je erop rekenen dat je social media posts altijd relevant zijn voor je publiek. Herkenbaarheid is een belangrijk woord wanneer we het hebben over het opbouwen van steeds meer online autoriteit.
Mijnzzp.nl