E-mailmarketing is het gericht verzenden van berichten via e-mail naar een doelgroep, zoals potentiële klanten. Het doel van e-mailmarketing varieert. Je kan dit marketinginstrument inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken of om aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Ook is deze marketingactiviteit te gebruiken om waardevolle content te verspreiden of nieuws van je bedrijf over te brengen om in contact te blijven met je klanten. Er zijn wat dat betreft bij de inzet van e-mailmarketing meerdere voordelen waar je profijt van hebt.
Inhoudsopgave
• 1. Kostenefficiënt
• 2. Groot bereik gericht op specifieke doelgroep
• 3. Persoonlijke communicatie creëert betrokkenheid
1. Kostenefficiënt
Een groot voordeel van e-mailmarketing is dat het een zeer kostenefficiënt instrument is. Het is veel voordeliger dan bijvoorbeeld het laten drukken en uitdelen van flyers. De te verwachten ROI is dan ook hoog als je van dit marketingkanaal gebruikmaakt. E-mailmarketing is ook voordeliger in vergelijking met het adverteren op social media of adverteren in de zoekmachine. Maak je gebruik van een email service provider dan zijn er enkele kosten aan verbonden, maar Mailchimp biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om tot een bepaald aantal mails gratis van de service te profiteren.
2. Groot bereik gericht op specifieke doelgroep
Een ander voordeel is dat je met e-mailmarketing heel gericht een specifieke doelgroep kan aanspreken en daarmee meteen ook een groot bereik hebt. Het grootste deel van de e-mailberichten komt namelijk rechtstreeks aan in de inbox van de doelgroep. Er is wel eens een onderzoek uitgevoerd (DDA Email benchmark 2018), waaruit bleek dat meer dan 99% van de verzonden e-mailberichten aankomt bij de ontvanger. Bij betaald adverteren in de zoekmachine kom je alleen tevoorschijn als je relevante reclame maakt. Voor het adverteren op social media kanalen geldt dat de reclame niet door iedereen wordt gezien.
3. Persoonlijke communicatie creëert betrokkenheid
De inzet van e-mailmarketing heeft nog een voordeel en dat is dat persoonlijke communicatie de betrokkenheid van de ontvanger vergroot. Het is bij het versturen van berichten mogelijk om een persoonlijke boodschap over te brengen. Bijvoorbeeld door heel simpel in de aanhef de naam van de ontvanger te vermelden. Bovendien kan je anticiperen op de klantreis door met een mailfunnel de klant steeds een stapje verder naar je toe te trekken. Het is daarbij dus mogelijk om een boodschap op het juiste moment te versturen. Je kan ook persoonlijke aanbiedingen in de email opnemen of tips geven die betrekking hebben op de veronderstelde situatie van de klant.
Mijnzzp.nl