Social media hebben als voordeel dat de kanalen zijn in te zetten voor verschillende vormen van klantcontact. Misschien maak je als zzp'er nog maar weinig gebruik van social media en plaats je af en toe een post. De lijst met kanalen die te gebruiken zijn voor klantcontact is enorm groot en varieert van Facebook tot LinkedIn en van YouTube tot Snapchat en Twitter. Daar is WhatsApp aan toe te voegen, hoewel dit uiteraard geen specifiek sociaal media kanaal is, maar wel een efficiënte manier om klantcontact te verbeteren. Social media zijn bovendien inzetbaar voor uiteenlopende doelen op het gebied van klantcontact.
Inhoudsopgave
• Klantvragen beantwoorden
• Community opzetten
• Innovatie en ontwikkeling
Klantvragen beantwoorden
Een van de manieren om social media in te zetten voor klantcontact is door de focus te leggen op het beantwoorden van klantvragen. Je ziet bij grote bedrijven bijvoorbeeld dat deze aan klanten de gelegenheid bieden om vragen of problemen voor te leggen via social media kanalen. Deze optie heb je ook als zzp'er, waarbij het totale aantal klanten natuurlijk wat beperkter is dan bij een groot bedrijf. Het is echter een efficiënte manier om rechtstreeks vragen van klanten te beantwoorden.
Community opzetten
Een andere insteek om social media in te zetten als zzp'er is met als doel een community op te zetten. Daarbij zet je jouw bedrijf, merk, product of dienst centraal. Verkoop je bijvoorbeeld visspullen dan is het mogelijk om rondom het thema vissen een community op te bouwen. Zo is dat ook mogelijk met mensen die op zoek zijn naar een koopwoning en hypotheekadvies wensen als je hypotheekadviseur bent. Ook kappers en schoonheidsspecialisten kunnen een eigen community opbouwen door bijvoorbeeld tutorials te maken en via social media te verspreiden.
Innovatie en ontwikkeling
Social media kanalen zijn ook in te zetten op het gebied van innovatie en ontwikkeling. Het is namelijk mogelijk om je klanten en doelgroep daarbij te betrekken. Plaats bijvoorbeeld wekelijks een bericht met als doel om inhoudelijke reacties van klanten te krijgen. Uiteraard is het belangrijk de tijd te nemen om het klantcontact op te bouwen en uit te breiden. Daarom is het aan te raden om niet alleen zelf berichten te plaatsen, maar ook anderen te volgen en reacties achter te laten.
Mijnzzp.nl