Een goede pitch kan net het verschil maken om die ene investeerder te overtuigen van jouw bedrijfsidee. Of om je product te verkopen tijdens een sales pitch. Het is belangrijk om je voor te bereiden en met overtuigingskracht je idee aan de man te brengen. De eerste indruk blijft bovendien altijd hangen. Maak daarom gebruik van onderstaande 5 tips voor een goede pitch.
Inhoudsopgave
• 1. Laat zien wie je als ondernemer bent
• 2. Pitch met een open houding
• 3. Zoek de interactie op
• 4. Pitch met volle overtuiging
• 5. Maak indruk met de afsluiting
1. Laat zien wie je als ondernemer bent
Het is belangrijk om aan de toehoorders te laten zien wie je als ondernemer bent. Vertel daarom kort over jezelf en wat je achtergrond is. Betrek daarbij ook je ervaring en denk bijvoorbeeld aan het netwerk dat je hebt opgebouwd. In het begin van de pitch zorg je meteen ook dat je een oplossing voor een probleem hebt.
2. Pitch met een open houding
Bij een goede pitch hoort een open houding. De inhoud is uiteraard van belang, maar het gaat ook om de manier waarop je de boodschap brengt. Een open houding betekent dat je bijvoorbeeld tijdens het praten je handen gebruikt. Het komt defensief over als je met je armen over elkaar staat te praten.
3. Zoek de interactie op
Het is prettig voor de toehoorder om bij het verhaal betrokken te worden. De aandacht kan al snel minder worden tijdens het luisteren. Door goed naar de mensen te kijken, zie je wanneer de aandacht wat verslapt. Dat is een uitstekend moment om de interactie aan te gaan. Bijvoorbeeld door in je verhaal de jij-vorm te gebruiken. Bij meerdere toehoorders is het ook aan te raden om eens open vragen te stellen.
4. Pitch met volle overtuiging
Een goede pitch is een pitch die je met volle overtuiging houdt. Het is dus belangrijk om overtuigd te praten, maar daarbij ook aan je houding te denken. Daarbij is het belangrijk om je pitch te oefenen. Je hoeft niet alles uit je hoofd te leren, maar het is wel aan te raden om je verhaal op een natuurlijke manier te vertellen.
5. Maak indruk met de afsluiting
Als het een goede pitch is, heb je vanaf het eerste begin al indruk gemaakt. De afsluiting is ook een perfect moment om de indruk nog eens kracht bij te zetten. Bij de afsluiting geef je als het ware kort en krachtig weer wat de kernboodschap is die onthouden moet worden.
Als ondernemer is het belangrijk dat je de boekhouding op orde hebt.
Dit is vooral het geval wanneer je op zoek bent naar financiering. De meeste ondernemers maken tegenwoordig gebruik van online boekhouden.
Lees ook ons artikel: tips voor een pitch om investering binnen te halen
Mijnzzp.nl