E-mailmarketing is een instrument in de marketingmix dat door ondernemers is te gebruiken om extra omzet te genereren. Er zijn verschillende soorten e-mails die in te zetten zijn in dit marketingmodel. Het hangt van de klant af welke e-mailcampagne het meeste resultaat oplevert. Daarom is het van belang de doelgroep in kaart te brengen en de klantreis te volgen om de beste strategie te kiezen. Daarbij zijn er 5 soorten e-mails die het meeste voorkomen.
Inhoudsopgave
• 1. Lege winkelmand e-mail
• 2. Nieuwsbrief
• 3. Welkomstbrief
• 4. Cross-selling e-mail
• 5. We missen je e-mail
1. Lege winkelmand e-mail
Heb je een webshop en te maken met klanten die de winkelmand leeg achterlaten? Het is een beproefde methode om deze klanten een e-mail te sturen. Bijvoorbeeld door na een korte tijd een herinnering te sturen of door een korting aan te bieden.
2. Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is een beproefd middel om het contact met klanten te onderhouden. In de nieuwsbrief is het mogelijk om allerlei interessante informatie te verstrekken die aansluit op de ontvanger. Leuke nieuwtjes, kortingsacties of praktische informatie doen het goed.
3. Welkomstbrief
Het is altijd fijn om nieuwe klanten te krijgen en daar past natuurlijk een welkomstbrief bij. Je stuurt dan een e-mail naar de klant als deze voor de eerste keer een product heeft gekocht of dienst heeft afgenomen. Dit is ook een goed moment om de klant te vragen zich voor een nieuwsbrief aan te melden als je dat nog niet had gedaan. Een extra trigger voor deze doelgroep om klant te blijven, is het aanbieden van een korting op een volgende aankoop.
4. Cross-selling e-mail
Cross-selling houdt in dat een klant al een keer een product heeft gekocht, maar waarbij er aanvullende producten voor beschikbaar zijn. In dit kader is het overigens eveneens mogelijk om een e-mail te sturen voor een herhaalaankoop. Denk maar aan voeding voor de kat in huis die de klant thuis laat bezorgen. Bij cross-selling is het dan ook mogelijk om te wijzen op allerlei leuke speeltjes voor de kat of op verzorgingsproducten.
5. We missen je e-mail
Het komt voor dat een trouwe klant al lange tijd niet meer in je webshop is geweest. In dat geval is het prima om een e-mail te sturen, waarin je laat weten de klant te missen. Voeg eventueel een kortingscode bij.
Mijnzzp.nl