Weet je wat het meest onderschatte aspect is van een succesvolle onderneming? Offline marketing! Zonder een goede marketingstrategie is de kans op succes vele malen minder. Hoe goed je product of dienst immers ook is; als men er niet van afweet, verkoop je ook niks. Maar tegenwoordig is iedereen alleen maar bezig met online marketing. Daardoor missen bedrijven de potentie die offline marketing ook aan hen kan bieden. Ben jij benieuwd met welke manieren jij een goede offline marketingstrategie kunt hanteren? Lees dan vooral verder, want op deze pagina tref je zes bewezen methodes om offline jouw bedrijf en haar producten of diensten op de kaart te zetten.
Netwerkborrels
De eerste offline marketingstrategie tip die tot op de dag van vandaag nog is te gebruiken, is het bezoeken van netwerkborrels. Netwerkborrels zijn immers een speciale plek waar ondernemers of mensen in hoge functies met elkaar in contact kunnen komen om een sterk netwerk op te bouwen. Deze plek is met name interessant voor bedrijven die B2B producten of diensten leveren. Wanneer jij bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat duurzame verpakkingen produceert, kom je hier misschien bedrijfsleiders tegen van ondernemingen die duurzamer willen worden. Zo kan je ineens hier een grote deal vinden voor jouw bedrijf. Met name hierdoor moet je netwerkborrels zeker niet onderschatten.
Posters
De tweede offline marketingstrategie tip die we je geven is gebruik maken van posters. Zij zijn een uitstekende marketingstrategie, een van de beste en meest doeltreffende manieren om klanten aan te trekken door uw boodschap onder een breed publiek te verspreiden.
Posters zijn grote vellen bedrukt papier die gemaakt worden om de aandacht te trekken van mensen en hen de boodschap op de poster te laten lezen. Wanneer jouw poster een goed design heeft, zullen vele mensen hem bekijken. Dit is in feite vergelijkbaar met wanneer een kleine blog ineens op een grote website verschijnt en daardoor veel traffic genereert. Let er wel op dat je posters op plekken ophangt waar ten eerste jouw doelgroep te vinden is en waar ten tweede veel doorstroom is. Zo maximaliseer je het bereik van de geprinte posters.
Het publiceren van een boek
Een derde goede strategie voor offline marketing is door middel van het publiceren van een boek. Dit is met name interessant als jij een originele dienst aanbiedt. Wanneer jij bijvoorbeeld mensen helpt om te stoppen met stotteren, schrijf je een boek waarin je beschrijft wat ze precies moeten doen om dit aan te pakken. Als mensen een fan zijn van de boodschap van jouw boek, nemen ze vanzelf contact met je op. Hiermee kun je op een hele natuurlijke manier nieuwe klanten vinden. Zo is iets oubolligs als een boek nog steeds een uitstekende marketingstrategie om toe te passen in deze tijd.
Post
Een andere strategie tip voor je offline marketing is gebruik maken van post. Hoewel Nederland steeds strenger wordt met het toelaten van bedrijfspost, zijn er nog steeds genoeg mensen die dit graag ontvangen. Deze optie is met name interessant als jij een lokaal bedrijf hebt. Wanneer jij geregeld acties houdt, kun je simpelweg een kleine poster of folder laten drukken die je vervolgens in de brievenbussen van geïnteresseerden achterlaat. Dit is niet alleen handig voor supermarkten, maar ook zaken als kappers, zonnestudio’s en nog veel meer.
Bezoek veel beurzen
Ook is het een slimme strategie voor je offline marketing is om op bezoek te gaan bij vele beurzen waar jij je doelgroep tegenkomt. Dit kan niet alleen interessant zijn voor B2B, maar ook voor consumenten. Wanneer jij een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in het maken van foto’s voor online daten, is een liefdesbeurs bijvoorbeeld een goede plek om te staan. Hier geef je allerlei tips aan klanten die hun online dating profiel willen verbeteren. Ook zullen sommigen zelfs hun contactgegevens bij je achterlaten om in de toekomst een klant te worden. Door op de juiste beurzen aanwezig te zijn, vergroot je het bereik van jouw merk en haal jij extra klanten binnen. Dit is dan ook zeker een strategie met potentie voor veel ondernemingen.
Ted Talks
Tot slot zijn Ted Talks ook een uitstekende strategie voor jouw offline marketing. Wanneer jij goed bent in het houden van speeches is dit een goudmijn! Dit geldt met name als jij een expert bent over een onderwerp dat redelijk nieuw is. Als voorbeeld nemen we weer een expert in stotteren. Stotteraars zijn een lastige doelgroep om te bereiken doordat ze eigenlijk alleen het stotteren zelf gemeen hebben. Deze mensen komen echter wel op een evenement af waarbij stotteren als thema wordt besproken. Hier kun jij met een Ted Talk adviezen geven aan mensen om het stotteren te verminderen. Als zij enthousiast worden van je boodschap komen ze vanzelf met je in contact en breid jij je klantenbestand uit. Plekken als Ted Talks zijn dus ideaal om offline in contact te komen met lastig definieerbare doelgroepen.
In samenwerking met onlineprinters.nl
Mijnzzp.nl