Team Mijnzzp

Schrijven content

Er zijn steeds meer ondernemers die het nut inzien van een eigen contentplatform. Een contentplatform maakt het mogelijk om nuttige informatie te delen met je doelgroep. De populariteit van contentplatforms is de laatste jaren alleen maar groter aan het worden. Ook als kleine ondernemer kun je prima gebruikmaken van een eigen contentplatform om informatie te delen. Toch kunnen er enkele vragen zijn waar je als bedrijf graag antwoord op zou willen hebben. In dit artikel proberen we deze vragen te beantwoorden.

Inhoudsopgave
Wat is een contentplatform?
Verschil met een bedrijfswebsite
Reden 1
Reden 2
Reden 3
Reden 4
Reden 5
Reden 6
Hoe start je een contentplatform

Wat is een contentplatform?

Een contentplatform is een website waar het plaatsen van content centraal staat. Nu vraag je je natuurlijk af wat nou precies met content wordt bedoeld. Wel nu: content betekent letterlijk inhoud, maar omdat we momenteel in termen van het online/digitaal gebeuren spreken, wordt met content online-inhoud bedoeld. Dat is het geheel van tekst, videobeeld etc., die online geplaatst worden. Een contentplatform is dus een platform waar alles rond tekst en beeld, zoals artikelen, foto’s, video’s, folders, posters enzovoort wordt geplaatst. Dit met als doel je doelgroep te informeren over de kennis en kunde die je organisatie aanbiedt rondom bepaalde onderwerpen en/of thema’s.

Verschil met een bedrijfswebsite

Uiteraard is er een verschil met de website van je bedrijf of onderneming. De website van je bedrijf geeft een algeheel beeld van het bedrijf. Dus bijvoorbeeld de missie, visie, maar ook de kernwaarden van de organisatie. Belangrijk, zijn natuurlijk ook de contactgegevens. Een bedrijfswebsite is dus niet specifiek gericht op informatieve content. Anders is dit bij een contentplatform waar de focus veel meer gericht is op het bieden van verdiepende informatie.

Reden 1

  • Als jouw organisatie op winst en sales gestoeld is, dan is een contentplatform meestal ideaal voor je bedrijf. Tenminste, met een goede aanpak. Dit, om diverse redenen. Ten eerste kun je op deze manier potentiële klanten naar je toe trekken. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door middel van organische zoekopdrachten. Men gaat in eerste instantie voor informatie naar Google. Op deze manier wordt de potentiële klant naar je contentplatform gebracht, waar direct alle informatie in artikelen of filmpjes kan worden waargenomen.

Reden 2

  • Ten tweede is een zoekopdracht meestal keyword gerelateerd vanwege de koppeling aan bepaalde thema’s. Met een contentplatform heb je veel meer kans dat je scoort op belangrijke zoekwoorden. Hierdoor kun je dus eenvoudig organische bezoekers binnenhalen. Dit zijn bezoekers waarvoor je anders had moeten betalen.

Reden 3

  • Ten derde bied een contentplatform een scala aan mogelijkheden waarmee je creatief aan de slag kan. Het interesseren en binden van klanten is namelijk ook van je creativiteit afhankelijk. Door alle klantgerichte informatie die er op je platform verschijnt, verlaag je ook de behoefte van de klant aan klantendiensten. Denk daarbij aan “veelgestelde vragen” waar je heel veel vragen mee kunt opvangen.

Reden 4

  • Ten vierde is het zo dat je door middel van een contentplatform veel meer interactie en betrokkenheid kunt creëren. Het verhogen van de interactie is voor de meeste commerciële bedrijven erg belangrijk. Door middel van het maken van content zullen de bezoekers je steeds meer gaan vertrouwen. Dit is een niet te onderschatten marketingstrategie waarvan onderzoek heeft uitgewezen zeer effectief te zijn.

Reden 5

  • Op langer termijn is het maken van een eigen contentplatform veel goedkoper dan adverteren. Advertenties worden in de loop van de jaren alleen maar duurder. Goede content maken hoef je maar één keer te doen en is jarenlang toegankelijk. Vanzelfsprekend is ook het laten maken van goede content niet gratis. Dit moet gezien worden als langetermijninvestering.

Reden 6

  • Met een eigen contentplatform heb je in de meeste gevallen meer mogelijkheden. Een webshop is bijvoorbeeld geen informatieve omgeving. Hiervoor kun je beter een aparte website maken. Op de ondersteunende website heb je meer mogelijkheden om creatieve content te maken.

Hoe start je een contentplatform

Uiteraard heb je een succesvolle contentplatform niet binnen enkele dagen opgericht. Je zult er aardig wat tijd in moeten investeren en marketingstrategieën voor moeten uitwerken. Je zult dus planmatig en doelgericht moeten werken aan je content. Start bijvoorbeeld een eenvoudige blog waar je regelmatig content plaatst. Uiteraard kun je ook via bestaande platforms zoals LinkedIn en Facebook je content aanbieden. Houd er wel rekening mee dat je ook een SEO-strategie zal moeten opstellen. Ook een contentkalender is van eminent belang.

Lees ook ons artikel: meer autoriteit opbouwen met je website of blog

Mijnzzp.nl