De online advertentiemarkt is in 2016 explosief gegroeid, blijkt uit onderzoek van Deloitte in opdracht van IAB Nederland. De markt voor online adverteren door bedrijven zal in 2017 naar verwachting groter zijn dan alle traditionele advertentiemarkten gezamenlijk, zoals televisiereclames, folderreclames en radioreclames. In 2016 blijkt de online advertentiemarkt gegroeid te zijn met dubbele cijfers, zoals blijkt uit het onderzoek, waarmee de traditionele reclamemarkt definitief verloren lijkt te hebben. De online advertentiemarkt is het afgelopen jaar met ruim 11,3 procent explosief gegroeid. Ook blijkt uit het onderzoek dat steeds meer bedrijven zich richten op contentmarketing, zoals het schrijven van reclameartikelen en reclamefilmpjes.
De totale advertentiemarkt binnen Nederland zal naar verwachting in 2017 3,6 miljard bedragen, wat een groei is van 2,1 procent ten opzichte van 2016. Binnen Nederland is afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven aan reclamebanners, zoekopdrachten en sociale media, ten opzichte van 1,8 miljard euro aan traditionele reclames zoals televisiereclames, radioreclames en folders.
Het is vooral opvallend te noemen dat steeds meer bedrijven ook zoeken naar andere reclamemogelijkheden, zoals contentmarketing en videomarketing. Traditionele banners blijken dan ook aan populariteit te verliezen als het aankomt op onlinereclame, omdat bedrijven ook op andere manieren waardevolle reclame willen creëren.
Markt is snel aan het veranderen
Uit eerdere berichtgeving van de NOS blijkt dat mensen nog steeds veel televisie kijken, maar dit tegenwoordig wel op een andere manier doen. Het aantal televisieabonnementen is voor het tweede jaar op rij gedaald, blijkt uit berichtgeving van de NOS. Steeds meer mensen kiezen ervoor om televisie te kijken via andere onlinediensten, zoals Netflix. Vooral jongeren kiezen steeds vaker voor online diensten zoals Netflix en als het aankomt op radio Spotify.
Mijnzzp.nl