Als je zzp'er bent is het, zeker als je in de opstartfase van je bedrijf zit, van cruciaal belang om aan online en offline marketing te doen. Zeker in de beginjaren is het belangrijk om als ondernemer te werken aan de opbouw van een breed klantenbestand. Reclame maken als zzp'er kan tegenwoordig op verschillende manieren. Afhankelijk van het doel kun je gebruikmaken van meerdere mogelijkheden. Hieronder beschrijven wij hoe je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van contentmarketing. Dit is een effectieve manier om meer online zichtbaarheid te creëren.
Inhoudsopgave
• Plaats blogs op andere websites
• Wat is Business-to-business contentmarketing precies?
• Voordelen van contentmarketing
• Mogelijkheden genoeg
Plaats blogs op andere websites
Een efficiënte manier om slim aan marketing te doen, is door te gaan gastbloggen. Maar hoe pas je contentmarketing precies toe? Welke voordelen heeft het om content te delen op andere websites? En wat zijn de mogelijkheden op dit gebied als je als zzp'er op deze manier je naamsbekendheid wilt vergroten? Bij contentmarketing is het wel erg belangrijk om de juiste doelgroep aan te spreken. Het heeft dus geen zin om algemene teksten te maken. De teksten moeten doelgericht zijn en passen binnen de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het specifiek willen bereiken van andere ondernemers door middel van Business-to-business contentmarketing.
Wat is Business-to-business contentmarketing precies?
Onder contentmarketing Business-to-business wordt een manier van marketing verstaan, waarbij de focus ligt op het bereiken van andere ondernemers. Door middel van het plaatsen van informatieve zakelijke blogs op websites van andere bedrijven, creëer je online ankerpunten die lang relevant blijven en soms hoog in internetzoekmachines kunnen scoren. De artikelen die geplaatst worden zijn informatief en leerzaam voor de zakelijke doelgroep en daardoor waardevol voor de lezers.
Deze strategie, namelijk inhoudsvolle artikelen schrijven, is anders dan advertenties of banners plaatsen: deze vorm van adverteren is namelijk veel vluchtiger. Wel heb je met Business-to-business contentmarketing te maken met ondernemers. Het heeft dus geen zin om te schrijven hoe leuk je vakantie was. Dit soort teksten passen in dit geval niet binnen de doelgroep. Vanzelfsprekend kan je als ondernemer ook gericht zijn op consumenten.
Voordelen van contentmarketing
Als ondernemer heeft contentmarketing verschillende voordelen te bieden. In de eerste plaats creëer je online blogs die jarenlang relevant kunnen blijven. Doordat je blogs veel informatie en kennis bevatten, worden ze door bezoekers gezien als betrouwbaar en relevanter dan simpele advertenties of banners. Naast meer geloofwaardigheid, dat is een pre van contentmarketing, is linkbuilding een belangrijk pluspunt.
Plaats je meerdere blogs met een backlink naar jouw bedrijfswebsite, dan krijgt jouw website een betere scoren in Google en wordt je eigen website beter online gevonden. En dat betekent op termijn natuurlijk meer klanten en betere verkoopcijfers. Ten slotte is contentmarketing een relatief voordelige manier van marketing.
Mogelijkheden genoeg
Qua contentmarketing zijn er tal van strategieën en mogelijkheden. Populair is het plaatsen van informatieve gastblogs, met daarin één of meer links naar jouw website. Deze vorm van contentmarketing wordt ook wel native advertising genoemd. Een andere blogvorm is storytelling, namelijk het vertellen van een boeiend, spannend of informatief verhaal. Deze vorm van advertising doet het de laatste jaren steeds beter.
Verder maakt online bloggen op sites van andere bedrijven onderdeel uit van wat inbound marketing genoemd wordt. Hierbij draait het om het delen van waardevolle informatie, zonder dat deze info overkomt als reclame. Ten slotte is er nog het fenomeen videomarketing. Via bewegende beelden en geluid breng je hierbij een reclameboodschap over. Met betrekking tot videomarketing kun je ook informatieve video's maken. Een andere mogelijkheid is het maken van informatieve podcasts.
Mijnzzp.nl