Het is voor elk bedrijf uiteraard belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. Dit om te groeien of om de focus te leggen op het verhogen van de omzet. Een groep nieuwe klanten bereiken en te verleiden, kost veel tijd en geld. Dit terwijl je bedrijf waarschijnlijk al met een veel grotere groep eerdere klanten te maken heeft gehad. Waarom dan niet daar de aandacht op richten en een loyaliteitscampagne te starten? Dit zorgt voor klantbehoud en vergroot de betrokkenheid.
Inhoudsopgave
• Klanten belonen voor loyaliteit
• Strategie voor klantbehoud
Klanten belonen voor loyaliteit
Een vaste klant is ideaal voor je bedrijf, want daarmee ben je haast verzekerd van een regelmatige omzet. Er zijn uiteraard verschillende marketingtechnieken om een klant tot een vaste klant van je bedrijf te maken. Een loyaliteitscampagne is daar een uitstekend voorbeeld van met als inzet het belonen van je klanten. Het voordeel is namelijk dat je als je een klant hebt gehad dat deze zeker interesse heeft in je bedrijf, product, dienst of merk. Houd deze klant vooral aan boord en maak daarbij gebruik van een beloningssysteem. Dit kan een beloning zijn in de vorm van spaarpunten, maar het is eveneens mogelijk om een korting aan te bieden op de volgende aankoop. Een andere optie is om met een stempelkaart te werken waar een beloning aan is gekoppeld.
Strategie voor klantbehoud
Je hebt voor het starten van een loyaliteitscampagne de keuze uit allerlei soorten beloningsprogramma’s. Daarom is het belangrijk om te kijken welk soort beloning het beste bij jouw bedrijf en bij jouw klant past. Het aanbieden van spaarpunten ligt bijvoorbeeld eerder voor de hand als je klant regelmatig jouw product nodig heeft. Dit is minder van toepassing als je een schilder bent die huizen van binnen en buiten schildert. In dat geval is het bijvoorbeeld beter om bij een volgende afname van een schildersdienst een korting aan te bieden. Het belangrijkste doel van een loyaliteitscampagne is dat het gericht is op klantbehoud. Door herhaling van het kopen van producten of afnemen van diensten te stimuleren, vergroot je bovendien de betrokkenheid bij je bedrijf. Dit is dan ook een uitstekende manier van klantenbinding.
Mijnzzp.nl