Je bent op zoek naar een baan of nieuwe opdrachten, en je hebt "netwerken, netwerken en netwerken!" meer gehoord dan je ooit kunt tellen. Zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, is netwerken veel meer dan het simpelweg komen opdagen, wat gratis snacks pakken en visitekaartjes uitdelen. Het gaat erom mensen te ontmoeten, te vertellen wie je bent en wat je doet, en waardevolle contacten en informatie op te doen die je in de toekomst kunt gebruiken bij het zoeken naar een baan of nieuwe opdrachten.
Het netwerken is voor de meeste zzp'ers, een primaire marketing activiteit. Het is ook vaak de meest effectieve en minst dure marketingmethode die er is. Of je nu net begint of al jaren bezig bent, netwerken moet een integraal onderdeel van je marketing zijn. En om er het beste van te maken, is een beetje voorbereiding en oefening voldoende. Dit is wat je moet weten voor je gaat.
Inhoudsopgave
• Zorg dat je een doel hebt
• Neem visitekaartjes mee
Maak een effectieve introductie
• Wees complimenteus en positief
Luister eerst, spreek dan
• Offline en online netwerken
Zorg dat je een doel hebt
Voordat je naar het evenement gaat, vraag jezelf af: "Waarom ga ik?" Bedenk twee resultaten die je uit het evenement hoopt te halen, bijvoorbeeld drie nieuwe mensen ontmoeten of een nieuwe opdracht binnenhalen. Als je van tevoren weet wat je hoopt te bereiken, blijf je gefocust en ga je niet doelloos ronddwalen. Met andere woorden moet je een duidelijke missie en visie voor ogen hebben. Vergeet overigens ook niet de juiste kleur kleding te dragen wanneer je gaat netwerken.
Neem visitekaartjes mee
Neem meer visitekaartjes mee dan je denkt nodig te hebben, en bewaar een stapeltje ervan in een etui. Zo worden ze niet vies of verfrommeld in je broek of tas, en je kunt ze snel pakken. Het is veel professioneler om je kaartje uit een etui te halen dan in je broekzak of tas te gaan zoeken. Zorg er ook voor dat je alleen gebruikmaakt van professionele visitekaartjes. Dit zijn dus geen gratis visitekaartjes met reclame op de achterkant.
Maak een effectieve introductie
Wanneer je een nieuw iemand ontmoet, stel jezelf dan voor door oogcontact te maken, te glimlachen, je voor- en achternaam te noemen en een stevige, maar korte handdruk te geven. Luister vervolgens naar de naam van de andere persoon en gebruik die twee keer terwijl je spreekt. Dit zal je niet alleen helpen om de naam te onthouden, maar ook om oprecht en geïnteresseerd in het gesprek over te komen. Dit is een bekende tactiek die bijvoorbeeld ook autoverkopers hanteren. Het is belangrijk om niet de naam te vergeten.
Wees complimenteus en positief
Complimenten zijn een geweldige manier om het ijs te breken. Complimenten doen nooit iemand kwaad. Ze zijn ook ontwapenend en hebben de neiging om tot andere gespreksonderwerpen te leiden. Neem een krachtige houding aan, spreek vriendelijk over anderen en wees enthousiast. Vergeet overigens niet dat het bij een nieuwe ontmoeting niet direct nodig is om zaken te doen. Meestal komt dit pas aan de orde bij een mogelijk vervolggesprek, zoals een gericht verkoopgesprek.
Luister eerst, spreek dan
Hier is een netwerk geheim: laat de ander eerst spreken! Het klinkt voor de hand liggend, maar je zou verbaasd zijn hoeveel mensen beginnen te praten zodra ze iemand zien met wie ze willen netwerken. Door de ander eerst aan het woord te laten kom je niet alleen meer over de persoon te weten en waar die in geïnteresseerd is, maar je geeft de persoon ook de kans zichzelf in een positief daglicht te stellen.
En als je uiteindelijk toch aan het woord komt, dan kun je op je eigen interesses ingaan door iets te zeggen als, "Dat is heel interessant. Ik ben de laatste tijd ook geïnteresseerd in dit onderwerp." Probeer verder algemene vragen te voorkomen. De beste vragen zijn vragen die niet alleen met "ja" of "nee" beantwoord kunnen worden, zoals:
- Hoe vind je het om voor je bedrijf te werken?
- Wat is de belangrijkste rol bij je bedrijf?
- Aan welke projecten werk je op dit moment?
Offline en online netwerken
Het is tegenwoordig op meerdere manieren mogelijk om te netwerken. Als zzp'er kun je bijvoorbeeld ook prima gebruikmaken van LinkedIn om te netwerken. Dit laat niet weg dat het offline netwerken ook vandaag de dag belangrijk blijft. Je kunt bijvoorbeeld beurzen, open coffee netwerken of algemene netwerkbijeenkomsten bezoeken. Offline netwerken kan een geweldige manier zijn om nieuwe mensen te ontmoeten en relaties op te bouwen. Het kan ook een goede manier zijn om op de hoogte te komen van nieuwe mogelijkheden binnen je markt.
Mijnzzp.nl