E-mailmarketing staat er sinds jaar en dag om bekend één van de meest doeltreffende en bovendien ook meest toegankelijke vormen van (online) marketing te zijn. Het wordt dan ook aan elke zzp’er sterk aangeraden om deze marketingvorm te overwegen. Het eerste waar je aandacht aan dient te besteden heeft betrekking tot het aanleggen van een interessante e-maillijst. Zonder dat je de beschikking hebt over een dergelijke lijst kan je immers helemaal niet beginnen met het toepassen van deze vorm van marketing. Voor heel wat mensen geldt echter dat het niet meteen duidelijk is hoe ze dit nu precies moeten aanpakken. Is dat ook bij jou het geval? Dan zal de informatie die je aantreft in dit artikel daar ongetwijfeld verandering in brengen!
Inhoudsopgave
• Hoe belangrijk is een goede e-maillijst precies?
• Hoe kan je een relevante, interessante e-maillijst maken?
• E-mailmarketing is en blijft interessant
Hoe belangrijk is een goede e-maillijst precies?
Er kan in de praktijk worden vastgesteld dat het merendeel van de zzp’ers ervoor kiezen om aan e-mailmarketing te doen. Dat hoeft niet te verbazen. Deze vorm van marketing kan namelijk niet alleen zeer eenvoudig worden toegepast, bovendien zijn er ook geen hoge kosten aan verbonden. Dit gezegd hebbende is het tegelijkertijd wel zo dat er niet zelden een aantal vervelende fouten worden gemaakt.
Deze fouten kunnen als gevolg hebben dat deze marketingvorm haar doel enigszins voorbijschiet. Het opstellen van een echt goede en bovendien uiteraard ook relevante e-maillijst is van cruciaal belang om goede resultaten te kunnen behalen met je marketingcampagne. Hoe je dat nu precies voor elkaar kan krijgen maakt de onderstaande informatie duidelijk.
Hoe kan je een relevante, interessante e-maillijst maken?
Er bestaan in de praktijk heel wat verschillende manieren om een relevante evenals interessante e-maillijst te kunnen maken. Enkele interessante tips die je kan benutten zijn alvast de volgende:
- 1. Zorg ervoor dat mensen die je website bezoeken altijd de mogelijkheid aangeboden krijgen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Tegelijkertijd is het wel van belang om te voorkomen dat één e-mailadres meerdere keren in de e-mail lijst wordt opgenomen.
- 2. Het is mogelijk om een bepaald gedeelte van je website te reserveren voor “ingelogde leden”. Dit is vooral interessant voor zzp’ers die bijvoorbeeld een bepaalde vorm van (online) educatie aanbieden onder de vorm van een cursus.
- 3. Je kan ervoor kiezen om je expertise te delen in ruil voor een aanmelding voor je nieuwsbrief. Het delen van deze kennis kan je doen door middel van blogartikelen, maar ook door bijvoorbeeld filmpjes te publiceren met interessante informatie.
Naast bovenstaande is er natuurlijk ook nog de bekende “vertel een vriend” functie. Wanneer bepaalde personen interessante informatie ontdekken in bijvoorbeeld de blogs van je zakelijke website is het mogelijk om hen deze te laten delen met derden. Ook dit is een vorm van e-mailmarketing waarvan de impact in de praktijk niet zelden aardig wordt onderschat.
E-mailmarketing is en blijft interessant
Voor heel wat verschillende vormen van marketing geldt dat ze kostbaar zijn. Dit niet in het minst omdat er vaak zeer specialistische software is vereist om bijvoorbeeld de resultaten van je campagne te kunnen opvolgen. E-mailmarketing is voor elke zzp’er zeer eenvoudig toe te passen, terwijl er ook helemaal geen hoge kosten aan verbonden zijn.
Mijnzzp.nl