Team Mijnzzp

Webshop

De Autoriteit Consument & Markt tikt webshops die een misleidende aftelklok gebruiken op de vingers. Het moet duidelijk zijn voor consumenten dat ter sprake is van een tijdelijke aanbieding en dat de informatie klopt. Zo mag een aftelklok niet misleidend zijn, bijvoorbeeld in de zin van, dat na het aflopen van de tijd de aanbieding of prijs nog hetzelfde is. Of dat de timer opnieuw begint met lopen. Er is dan sprake van misleiding van de consument. Om dit te voorkomen, zijn er betere alternatieven beschikbaar voor een aftelklok.

Inhoudsopgave
Social proof
Maak het onderscheid
Presenteer exclusiviteit

Social proof

Een aftellende klok stimuleert consumenten om eenmalig een snelle aankoop te doen. Bij social proof ligt er een meer krachtig instrument achter. Dit is namelijk een effectieve methode om de doelgroep tot een aankoop te overtuigen. Bijvoorbeeld door ervaringen van klanten te laten zien, zoals in de vorm van recensies. Of door groter uit te pakken en social proof een boost te geven met case studies en testimonials. Dit helpt namelijk andere klanten over de brug te trekken. De persoonlijke ervaring van anderen is op korte en op lange termijn meer waard dan een aftellende klok. Een andere manier om social proof kracht bij te zetten, is door feiten te benoemen. Bijvoorbeeld dat er deze maand al zoveel producten zijn verkocht.

Maak het onderscheid

Het simpelweg maken van onderscheid met je product of dienst is veel meer waard dan een aftelklok. Het gaat hier om het bieden van een waardepropositie. Je laat zien welke eigenschappen je product of dienst uniek maken. Daarbij ga je uitgebreid in op de voordelen die de klant ervaart bij het gebruikmaken van het product of de dienst. Bijvoorbeeld dat je daarmee een oplossing voor een probleem biedt.

Presenteer exclusiviteit

Er is nog een alternatief voor het gebruik van een misleidende aftelklok en dat is het lanceren van exclusiviteit. Hierbij is het van belang om klanten het gevoel te geven dat het om een schaars product gaat. In de praktijk geef je hier bijvoorbeeld vorm aan door van een product een limited edition te maken. Of door een dienst tijdelijk exclusief met korting aan te bieden.

Mijnzzp.nl