Het levert enorm veel voordeel op als je weet wie je klant is. Dat is namelijk informatie die van belang is om een marketingstrategie vast te stellen. De customer journey ofwel de klantreis is daarvoor vervolgens het uitgangspunt. Hierbij ga je ervan uit dat elke klant een proces in de vorm van een reis doormaakt om een product of dienst aan te schaffen. Er zijn in de klantreis grofweg drie fasen te onderscheiden.
Inhoudsopgave
• Besef van de klant
• Op zoek naar de beste oplossing
• Kopen van product of dienst
Besef van de klant
De eerste stap in de klantreis komt vanuit de klant zelf. Deze heeft op een gegeven moment het besef dat er een probleem is en dat daarvoor een oplossing nodig is. Een heel simpel voorbeeld is een gazon in de tuin waarvan het gras te hoog groeit. De klant heeft geen grasmaaier, maar het gras moet wel kort. Het probleem is dat er geen grasmaaier is en de klant gaat op zoek naar een oplossing en wil er één kopen. Of een klant gaat verhuizen en kan zelf niet schilderen of behangen en is daarvoor op zoek naar een oplossing.
Op zoek naar de beste oplossing
De klant is zelfbewust en gaat op zoek naar de beste oplossing voor het probleem. Bijvoorbeeld naar een schilder om de wanden in het nieuwe huis te schilderen. Of naar een tuincentrum om een grasmaaier te kopen. Klanten hebben daarbij verschillende eisen en deze variëren van waarde hechten aan kwaliteit tot een zo laag mogelijke prijs.
Kopen van product of dienst
De volgende fase in de klantreis is het daadwerkelijk kopen van een product of dienst. Jouw marketingstrategie is al begonnen voordat de klant weet dat er een probleem is. Jij bent al de oplossing voor een probleem waarvan het besef nog komt. Bovendien heb jij de beste oplossing te bieden voor jouw specifieke doelgroep. Je komt dan ook in beeld bij de klant, bijvoorbeeld met je website waar de klant op terecht is gekomen. Of via social media waar je actief bent en op adverteert. Relevante content aanbieden speelt hierin een grote rol en is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie in het kader van de klantreis.
Lees ook ons artikel: de 10 marketing en reclame tips voor zzp-ers
Mijnzzp.nl