Je wilt als ondernemer een goede relatie opbouwen met je klanten. Communicatie speelt daarin een grote rol. Er zijn echter een aantal valkuilen in klantcommunicatie die je lelijk doen vallen. Als je niet oplet, bestaat dat risico. Daarom is het goed om te weten voor welke valkuilen in klantcommunicatie jij je maar beter kan behoeden.
Inhoudsopgave
• 1. Uitgaan van een aanname
• 2. Miscommunicatie
• 3. Geen afspraken vastleggen
1. Uitgaan van een aanname
Het is zo gemakkelijk om maar half te luisteren naar je klant en zelf invulling te geven aan een verhaal. Of zelf een probleem vast te stellen, terwijl de klant eigenlijk een ander urgent probleem heeft en daar een oplossing voor wil. Het uitgaan van een aanname is een van de valkuilen in klantcommunicatie. Luister daarom vooral goed, vat samen en stel vragen om de klantbehoefte duidelijk en concreet te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de klant zich begrepen voelt en creëert direct ook meer betrokkenheid bij je bedrijf.
2. Miscommunicatie
Miscommunicatie is een van de grootste valkuilen in klantcommunicatie. Dit kan beide kanten opwerken, want zowel jij als de klant kan heel wat anders bedoelen dan de ander begrijpt. Bovendien helpt het ook niet mee als de non-verbale communicatie niet aansluit op de woorden die uit je mond komen. Dit kan namelijk eveneens tot miscommunicatie leiden. Stel je voor dat je vertelt dat je de klus gemakkelijk kan klaren en daar veel ervaring in hebt. Dit moet je lichaamshouding ook uitstralen, net als de uitdrukking op je gezicht. Hiervoor geldt dan ook dat duidelijkheid bieden in woord en lichaamstaal voorkomt dat je in deze valkuil van klantcommunicatie stapt.
3. Geen afspraken vastleggen
Het is in de communicatie met je klant belangrijk om afspraken vast te leggen. Dit om helderheid te verschaffen in bijvoorbeeld de werkzaamheden, maar ook in de aanvangstijd en in de prijs. Kom je mondeling afspraken overeen dan is het altijd aan te raden om deze alsnog per mail of via een ander kanaal te versturen. Mocht er dan onverhoopt een misverstand zijn ontstaan dan is dit nog op te lossen en aan te passen. Leg je de afspraken niet vast dan kan je aan het einde van de rit nog wel eens bedrogen uitkomen.
Mijnzzp.nl