Het is niet goed voor de cashflow van je bedrijf als debiteuren zich niet aan de betalingstermijn houden. Maak je gebruik van een online boekhoudprogramma dan zie je precies wie er te laat zijn met betalen. Je kan dan een betalingsherinnering de deur uitdoen, maar ook even de telefoon pakken om de debiteur te bellen. Dit is een ideale manier om alsnog snel je geld te krijgen. Hier ontdek je waarom dat zo is.
Inhoudsopgave
• Je houdt de klantrelatie in stand
• Je krijgt duidelijkheid
• Je bespaart er tijd mee
Je houdt de klantrelatie in stand
Een telefoontje naar je debiteur is veel persoonlijker dan een betalingsherinnering versturen. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat de factuur even is ontschoten. Als je dan even belt, kom je er snel achter of er een foutje is gemaakt. Het is uiteraard wel belangrijk om je neutraal op te stellen en niet met een boze ondertoon te bellen. Op deze manier zorg je ervoor dat de klantrelatie op een goede manier in stand blijft.
Je krijgt duidelijkheid
Een persoonlijk gesprek aan de telefoon verschaft direct duidelijkheid. Je hoeft niet in afwachting te blijven of de herinnering aan de factuur wel effect heeft. Mocht de debiteur een betalingsprobleem hebben dan kan je daarnaar luisteren en afspraken maken over de betaling. Bijvoorbeeld door overeen te komen dat eerst een deel van de factuur wordt voldaan. Stuur je alleen een herinnering dan legt de debiteur met betalingsproblemen deze waarschijnlijk naast zich neer. Het is wel verstandig om na een telefoontje, waarin je afspraken hebt gemaakt deze nog even per mail te bevestigen. Dan zijn de afspraken duidelijk voor beide partijen.
Je bespaart er tijd mee
Bij het uitblijven van een betaling als je al herinneringen hebt verstuurd, is het ook nog handig om even te bellen. Je hoeft dan niet een heel incassoproces op te starten. Debiteuren zijn sneller geneigd om te betalen of een regeling af te spreken als je persoonlijk contact opneemt. Dit brengt namelijk een schrikreactie teweeg. Een betalingsherinnering of aanmaning is wat dat betreft onpersoonlijk, zodat er bij eventuele betalingsproblemen minder snel op gereageerd wordt. Je bespaart dan ook tijd als je met de debiteur belt.
Mijnzzp.nl