Team Mijnzzp

Mastodon

De Belastingdienst is actief op verschillende social media, zoals op Instagram, Facebook en Twitter. Nu is er een pilot gestart van de Belastingdienst om ondernemers en particulieren via een alternatief social media platform te bereiken. De Belastingdienst heeft hier onder de overheidsorganisaties een primeur. Het is namelijk een van de eerste organisaties van de overheid die actief is op Mastodon. De pilot om onder meer ondernemers via dit platform te bereiken, duurt zes maanden.

Inhoudsopgave
Meegaan met de ontwikkeling
Wat is Mastodon?
Aandacht voor persoonlijke digitale dienstverlening

Meegaan met de ontwikkeling

Een reden van de Belastingdienst om actief te zijn op het platform Mastodon is onder meer ingegeven door de ontwikkelingen in social medialand. Bijvoorbeeld de ontwikkeling dat een groep Twitter-gebruikers na de overname van Twitter door Elon Musk op zoek is gegaan naar een ander platform. Het is voor de Belastingdienst van belang om mee te gaan met de ontwikkelingen om de doelgroep te kunnen blijven bereiken. Mastodon wordt wat dat betreft gezien als een kansrijk en interessant social media kanaal om te communiceren met zowel ondernemers als burgers.

Wat is Mastodon?

Mastodon is een alternatief sociaal platform, waarbij gegevens niet bij een commerciële partij in handen komen. Mastodon lijkt qua gebruiksmogelijkheden op de functionaliteiten van Twitter. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om korte berichtje te delen. Deze berichtjes zijn zogenoemde toots. Daarbij is het mogelijk om een video of foto te delen. Verder biedt Mastodon als alternatief sociaal netwerk de optie om andere gebruikers te volgen. Een groot verschil met Twitter is dat dit social media kanaal draait op opensource software. Er is voor gebruikers in Nederland een Nederlandse community beschikbaar. Je kan zowel een app downloaden als in je browser toegang krijgen tot Mastodon.

Aandacht voor persoonlijke digitale dienstverlening

De Belastingdienst wil met de pilot om actief te zijn op Mastodon onder meer aandacht geven aan persoonlijke digitale dienstverlening. Het blijkt uit onderzoek dat ondernemers en burgers daar behoefte aan hebben. Door van het platform gebruik te maken, denkt de Belastingdienst dat er een laagdrempelige en simpele manier beschikbaar is om met ondernemers en particulieren te communiceren. Er is een webcareteam beschikbaar om ondernemers en burgers met belastingvragen te helpen.

Mijnzzp.nl