Team Mijnzzp

Audio advertising

Online audio kent een ongekende groei. Dit is onder meer te danken aan de toenemende populariteit van podcasts, maar natuurlijk ook door het online luisteren naar muziek. Bijvoorbeeld via YouTube net als via Spotify. De opkomst van online audio maakt het voor bedrijven extra interessant om de vruchten te plukken van audio advertising. Dit is namelijk een uitstekende manier om je doelgroep te bereiken, waarbij je meegaat in de tijd. Er komen bovendien steeds meer advertentiemogelijkheden beschikbaar om audio advertising toe te passen. Daardoor wordt het gemakkelijker om te targeten en kan audio reclame onderdeel worden van de online marketing funnel.

Inhoudsopgave
Audio advertising via Spotify
Audio reclame via podcast
Voordeel podcast adverteren

Audio advertising via Spotify

Er zijn meerdere mogelijkheden om audio advertising toe te passen. Bijvoorbeeld via de muziekstreamingdienst Spotify. De gratis variant van deze dienst laat namelijk tussen de muziek door reclame horen. Het voordeel is bovendien dat Spotify over enorm veel data beschikt, wat het gemakkelijker maakt om je doelgroep te bereiken. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te selecteren op basis van de regio, leeftijd en geslacht. Daarnaast kan je de doelgroep verder specificeren aan de hand van interesses, muziekgenre of real-time context.

Audio reclame via podcast

Podcasts zijn enorm populair en vormen een perfect kanaal om audio reclame te laten horen. Er zijn verschillende soorten plaatsingen van podcast advertenties te onderscheiden, zoals preroll, midroll en postroll. Preroll adverteren houdt in dat de audio reclame voor de streamingsessie te horen is. Bij midroll is de reclame te horen gedurende de sessie en bij postroll is audio advertising na afloop van de podcast beschikbaar. De duur van de reclame varieert van vijftien seconden tot zestig seconden.

Voordeel podcast adverteren

Het voordeel van podcast advertenties is dat er een lagere drempel is om mee te beginnen dan bijvoorbeeld bij een radiospotje. Verder biedt een podcast uitgelezen mogelijkheden om de audio reclame te laten aansluiten bij de inhoud. Zo kan je specifieke genres uitkiezen om de reclame bij de interesse van je doelgroep te laten aansluiten. Gerichte targeting levert een goed rendement op. Verder is er bij podcast het voordeel dat deze meer persoonlijk en wat dat betreft ook meer relevant zijn.

Mijnzzp.nl