De opkomst van online boekhoudprogramma’s heeft het voor zzp'ers gemakkelijk gemaakt om zelf de boekhouding te doen. Uit een onderzoek (boekhouder.nl) blijkt dat bijna 50% van de zzp'ers zelf de boekhouding doet en meer exact betreft dat 49,5%. Er zijn steeds meer zelfstandig ondernemers die alleen nog een boekhouder inschakelen om advies te krijgen. De praktische zaken, zoals het opmaken van facturen en verwerken daarvan in de boekhouding, doen de zzp'ers vooral zelf. Het voordeel van een online boekhoudprogramma is dat de btw-aangifte zich ook vanzelf wijst, net als het opstellen van een jaarrekening. Deze is met een druk op de knop te genereren.
Inhoudsopgave
• Half uur per week boekhouden
• Financieel advies van boekhouder
Half uur per week boekhouden
De meerderheid (53,8%) van de zelfstandig ondernemers die aan het onderzoek hebben deelgenomen, besteden gemiddeld per week tot een half uur tijd aan het boekhouden. Ruim 22% heeft laten weten gemiddeld 30 minuten tot een uur bezig te zijn met de boekhouding. Het gaat dan ook vooral om een beperkte tijdsbesteding en dat is uiteraard onder meer te danken aan de efficiënte boekhoudprogramma’s die er op de markt zijn voor zzp'ers. Verder dicht bijna 75% van de zzp'ers zichzelf toe over voldoende knowhow te beschikken als het gaat om boekhoudkundige zaken. Het verschilt wel per onderneming over wat voor soort kennis de zzp'er dient te beschikken. Een zzp marketeer die vooral facturen verstuurt, kan de boekhouding gemakkelijk zelf doen met behulp van een boekhoudprogramma.
Financieel advies van boekhouder
De rol van de boekhouder lijkt te zijn verschoven nu ongeveer de helft van de zzp'ers zelf de boekhouding doet. In plaats van praktische ondersteuning te bieden bij het verwerken van de boekhouding richt de boekhouder zich op het geven van financieel advies aan ondernemers. Het hangt uiteraard onder meer af van het typen onderneming of er financieel advies nodig is of dat een boekhouder ook bij praktische zaken bijspringt. Bijvoorbeeld als een zelfstandig ondernemer personeel wil inhuren en te maken krijgt met zaken als salarisadministratie en loonheffing afdragen aan de Belastingdienst. Ook zzp aannemers die weer onderaannemers inhuren voor werkzaamheden in de bouw hebben te maken met een meer ingewikkelde boekhoudsituatie.
Mijnzzp.nl