Team Mijnzzp

Kunstenaar

Veel ondernemers vragen zich regelmatig af waarom het zinvol zou zijn om net zoals zo velen te gaan starten met bloggen. Bloggen kost vaak veel tijd en veel ondernemers zijn bang dat het niets oplevert. Dit is natuurlijk onzin. Bloggen kost je dan misschien best wel wat tijd, maar het levert ook wat op en is zeker waardevol. Bloggen is namelijk een van de manieren om jezelf als ondernemer te onderscheiden van eventuele concurrenten. Door te bloggen creëer je namelijk meer betrokkenheid bij je doelgroep. Door als ondernemer te gaan bloggen zorg je voor een betere naamsbekendheid en meer bezoekers op je website, waardoor het conversiepercentage toe zal nemen.

Inhoudsopgave
Schrijf op een laagdrempelige manier
Wees onderscheidend
Inspireer de lezers
Bloggen zorgt voor naamsbekendheid en een hoger aantal websitebezoekers
Autoriteit opbouwen met contentmarketing

Schrijf op een laagdrempelige manier

Wanneer je start met het schrijven van waardevolle blogs, is het belangrijk dat je op een laagdrempelige manier schrijft. Je wil de lezers namelijk aantrekken en niet afstoten. Je schiet er dan ook niks mee op wanneer je in de blogs die je schrijft veel gebruikmaakt van vaktermen. Deze vaktermen zijn namelijk niet voor iedereen bekend waardoor ook veel lezers af zullen haken wanneer je dit doet.

Blogs hoef je dan ook geen formeel karakter te geven. Je kunt ze beter persoonlijke houden en in ‘Jip- en Janneke taal’ beschrijven wat jij de lezers van je blogs graag wil vertellen. Creatief geschreven teksten zijn vaak waardevolle content om te delen. Door het schrijven van een ‘goed verhaal’ zorg je ervoor dat je verhaal blijft hangen waardoor je meer potentiële klanten binnenhaalt en de naamsbekendheid van jou als ondernemer gaat groeien.

Wees onderscheidend

Wanneer je start met het schrijven van blogs is het belangrijk dat je onderscheidend bent. Dit omdat er vaak namelijk genoeg andere ondernemers te vinden zijn, die exact dezelfde producten en/of diensten aanbieden dan jij zelf ook doet. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om te schrijven over persoonlijke ervaringen die jij meemaakt in het dagelijks leven op de werkvloer. Ook kun je je eigen kennis delen met je doelgroep.

Het is belangrijk dat je opvalt met betrekking tot andere ondernemers. Het kan dan ook waardevol zijn om blogs te schrijven waarin je bepaalde tips geeft over een specifiek onderwerp. Wanneer jou blog waardevol is geweest voor lezers van het blog, zullen deze lezers jou ook sneller om informatie vragen met betrekking tot een onderwerp waarin jij als ondernemer gespecialiseerd bent.

Het is belangrijk dat je waarde creëert voor jouw doelgroep. Je kunt jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen op het moment dat je aan de slag gaat met het schrijven van een blog: waarom heeft jouw doelgroep jouw kennis nodig? Wat kun jij voor jouw doelgroep betekenen? Het is dus belangrijk dat je een bepaald doel voor ogen hebt op het moment dat je start met het schrijven van een blog.

Inspireer de lezers

Het is belangrijk dat je lezers weet te inspireren op het moment dat ze een door jouw geschreven artikel lezen. Het klinkt misschien lastig, maar dat is het niet. Wanneer je eenmaal start met bloggen zul je zien dat dit na verloop van tijd steeds makkelijker zal gaan. Je kunt de lezers van je blog bijvoorbeeld inspireren door de lezer op nieuwe ideeën te brengen, of door de lezers aan het denken te zetten. Ook is het belangrijk om je blog een persoonlijk karakter te geven. Je wil namelijk dat het verhaal wat jij beschrijft in je artikel nog een tijdje blijft hangen in het hoofd van de lezer. Door op deze manier te schrijven creëer je een bepaalde betrokkenheid bij de lezer waardoor je jezelf weet te onderscheiden van andere ondernemers.

Bloggen zorgt voor naamsbekendheid en een hoger aantal websitebezoekers

De blogs die je schrijft, kun je op diverse manieren onder de aandacht bij de lezers brengen. Je kunt dit doen door je blogs te plaatsen op je website of door deze te plaatsen op sociale mediakanalen. Wanneer je ervoor kiest om de door jou geschreven blogs te plaatsen op de sociale mediakanalen, zul je zien dat dit automatisch ook zal leiden tot meer websitebezoekers.

Ook kun je door jou geschreven blogs plaatsen op diverse blogsites. Er zijn namelijk diverse blogsites waarop iedereen zijn of haar blog kan plaatsen. Lezers die dan op zoek zijn naar meer informatie met betrekking tot een onderwerp waar jij onlangs een blog over hebt geschreven, kunnen dan aangezet worden door een bezoek aan jouw website.

Door te starten met bloggen neemt de online vindbaarheid van jouw onderneming toe. Wanneer je bij het schrijven van je blogs gebruikmaakt van de juiste zoekwoorden, zul je zien dat jouw onderneming ineens steeds gevonden wordt. Hoe meer websitebezoekers je aantrekt, hoe hoger het conversiepercentage op jouw website zal worden.

Autoriteit opbouwen met contentmarketing

Het als ondernemer starten met bloggen is dus wel degelijk zinvol. Dit is dan ook de reden waarom er zo veel ondernemers al zijn gestart met bloggen. Wanneer je zelf niet beschikt over de juiste schrijfvaardigheden voor het schrijven van blogs, kun je het schrijven van blogs ook uitbesteden. Er zijn namelijk tal van tekstschrijvers te vinden die gespecialiseerd zijn in het schrijven van waardevolle content, zoals blogs bijvoorbeeld, voor ondernemers. Tekstschrijvers hebben tegenwoordig veel te maken met contentmarketing.

Wanneer je als ondernemer toch zelf aan de slag wil met het schrijven van blogs, is het belangrijk om te schrijven over onderwerpen waar je zelf veel vanaf weet. Door te schrijven over onderwerpen waar je veel van af weet, en waar je ook achter staat, creëer je namelijk meer betrokkenheid bij de lezers van je blog.

Lees ook ons artikel: Linkbuilding voor bloggers: meer autoriteit opbouwen

Mijnzzp.nl