Contentmarketing voor ondernemers is een effectieve manier om jouw doelgroep te bereiken. Een juiste manier van contentmarketing is een investering in de lange termijn om steeds meer online autoriteit op te bouwen. Het idee achter content marketing is het creëren van waardevolle content om zo steeds meer naamsbekendheid op te bouwen. Het leren kennen van je doelgroep is mogelijk door het effectief toepassen van content marketing. Hiervoor kun je verschillende kanalen inzetten, die het uiteindelijke succes bepalen van een campagne. Er zijn wel enkele valkuilen die voorkomen moeten worden.
Contentmarketing is een veelgebruikte marketingstrategie binnen de online marketing. Het doel is meestal het bereiken van topposities binnen Google door het maken en plaatsen van waardevolle content. Contentmarketing is van cruciaal belang voor ondernemers die te maken hebben met veel concurrentie. Ook voor kleine ondernemers kan content marketing interessant zijn om je online aanwezigheid te laten zien. Het bloggen komt tegenwoordig veel voor en is ideaal voor het promoten van een product of dienst.
Inhoudsopgave
• Doelgroep bereiken met content marketing
• Content marketing voor ondernemers
• Buyer persona’s maken
• Mensen inspireren en motiveren
• Strategie bedenken en mensen binden
• Schrijf niet alleen voor het internet
• Content marketing voor bedrijven
Doelgroep bereiken met content marketing
Door middel van de juiste content is het mogelijk om een betere positie te behalen binnen de belangrijkste zoekmachines. De meeste mensen en andere ondernemers maken ook gebruik van de mogelijkheid om hun boodschap over te brengen door het laten plaatsen van blogs. Hiervoor is het nodig om een samenwerken aan te gaan met andere bloggers die beschikken over een eigen website of platform binnen je niche.
Content marketing voor ondernemers
Content marketing is een manier om online reclame te maken en zo producten of diensten te promoten voor je onderneming. Het hoeft niet alleen om geschreven content te gaan. Denk bijvoorbeeld ook aan het inzetten van podcasts. Tegenwoordig is het populair om een podcast in te zetten en door het selecteren van de juiste podcast kun je een groot bereik behalen. Ook is het mogelijk om social media in te zetten zoals Instagram, Facebook of YouTube. De voorkeur van het kanaal en format zijn afhankelijk van het gewenste doel en de specifieke luisteraars of lezers. Het ontwikkelen van goede content kan het beste overgelaten worden aan een gespecialiseerd marketingbureau en dit kan wel een uitdaging zijn.
Buyer persona’s maken
Buyer persona’s is een term waarbij de ‘huid van de potentiële klant’ wordt bedoeld. Online marketeers, of jij als ondernemer die contentmarketing wil gaan toepassen, verdiepen zich in de huid van hun klant, oftewel de buyer persona’s. Er worden verschillende fases van de (potentiële) klant in kaart gebracht en daaruit volgt jouw marketingplan. Klanten veranderen regelmatig van gedrag, dus het is belangrijk om deze gegevens up-to-date te houden en eens in de zoveel aan te passen. Je gaat kijken naar welke stappen de klant in zijn zoektocht onderneemt, wat zijn relevante contactmomenten, hoe staat de concurrentie ervoor en welke succesfactoren zijn nodig om de klant over te halen.
Mensen inspireren en motiveren
Goede content marketing moet een doel hebben wil het ingezet kunnen worden als waardevol middel. Zorg ervoor dat je de doelen van tevoren duidelijk maakt, zodat je mensen kunt aanzetten tot actie. Ook is het belangrijk om in te spelen op de behoefte van mensen door deze te informeren wil de strategie uiteindelijke succesvol worden.
Strategie bedenken en mensen binden
Het is belangrijk om voor jezelf een checklist te maken met de belangrijkste elementen. Wil je bijvoorbeeld vol inzetten op YouTube of kiest je toch liever voor een website binnen de contentstrategie. Het laten schrijven van een artikel kan ook zeer effectief zijn. Een artikel laten schrijven heeft meestal betrekking op artikelmarketing. Dit kan ook effectief zijn om nieuwe bezoekers binnen te halen. Denk bijvoorbeeld ook aan een vermelding binnen nieuwsbrieven die verstuurd worden via e-mail.
Schrijf niet alleen voor het internet
Het is belangrijk dat de inhoud voor mensen geschreven is. SEO-teksten hebben meestal een ander doel en zijn vaak minder effectief wanneer we het hebben over contentmarketing. Blogs moeten juist mensen aanzetten tot denken en het ondernemen van actie. Vaak is het ook nodig om een duidelijke call-to-action op te nemen. Dit geeft de bezoekers van blogs de kans om hun weg te vinden. Het opbouwen van steeds meer vertrouwen maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit. Het opbouwen van meer vertrouwen kan alleen door goede artikelen te maken. Het onderwerp van de blog moet daarnaast aansluiten bij jouw doelgroep en jouw bedrijf.
Content marketing voor bedrijven
Er zijn veel bedrijven die op verschillende manieren gebruikmaken van contentmarketing. De mogelijkheden zijn dan ook ruim te noemen. Het maken en inzetten van video's is bijvoorbeeld ook een goede optie om het aantal verkopen te doen laten toenemen. Goede video's kunnen veel mensen bereiken en zijn marketingtechnisch gezien belangrijk. Als ondernemer kun je zelf ook een goede video maken en waarde toevoegen door het delen van kennis. Voor de meeste bedrijven is het mogelijk om op deze manier contentmarketing toe te passen.
Mijnzzp.nl