Team Mijnzzp

Opname maken studio

Wanneer je graag meer inhoudelijke invulling wil geven aan de marketingmix van je bedrijf, is het raadzaam om jezelf eens te verdiepen in podcasts. Podcasts geven jou als ondernemer onbeperkt de ruimte en de tijd om uitgebreide informatie te geven met betrekking tot een bepaald onderwerp. Daarnaast is een podcast een persoonlijk marketingmiddel waarmee je in contact kunt komen met je doelgroep. De luisteraar van een door jou gemaakte podcast heeft namelijk het idee dat de geluidsopname specifiek op hem of haar is gericht. Met behulp van fijn sprekende stemmen, geef je jouw bedrijf een gezicht waardoor je automatisch als bedrijf toegankelijker wordt voor potentiële klanten.

De verwachting is dat er in de komende jaren steeds meer bedrijven zullen starten met podcasts, en dat steeds meer mensen naar podcasts gaan luisteren. Zowel Google, Apple en Spotify hebben podcasts volledig geïntegreerd in hun aanbod. Wel is het belangrijk dat wanneer je podcasts in wil zetten voor je bedrijf, je dit op de juiste manier doet. Het is overigens ook mogelijk om video podcasts te maken. Er worden tegenwoordig redelijk veel podcasts gemaakt die ook op YouTube te zien zijn.

Inhoudsopgave
Tips voor een succesvolle podcast
Zorg voor goede audiokwaliteit
Weet wie jouw doelgroep is
Wees duidelijk over wie jij als ondernemer bent
Laat weten waar je voor staat
Zorg dat de rollen van de sprekers duidelijk zijn
Kies het juiste moment om te publiceren
Zorg ervoor dat je podcast goed vindbaar is
Promoot je podcasts
Nodig eventuele gastsprekers uit
Wees kritisch bij het uitnodigen van gastsprekers
Houd vast aan een vast format
Analyseer het gebruik van jouw podcasts
Podcast beginnen: neem de tijd

Tips voor een succesvolle podcast

Het opnemen van podcasts is een nieuwe marketingtrend waar veel ondernemers graag in meegaan. Wel is het belangrijk dat je dit als ondernemer op de juiste manier doet. Je wilt namelijk wel een podcast maken die kwalitatief goed en effectief is. Het vergroten van de interactie en betrokkenheid is voor de meeste ondernemers belangrijk wanneer we het hebben over podcasts

Zorg voor goede audiokwaliteit

Jouw doelgroep maakt steeds meer gebruik van draadloze headsets die van een steeds betere kwaliteit zijn. Wanneer jij graag boven je concurrenten uit wilt stijgen, is het raadzaam om je podcasts op een professionele manier op te laten nemen. Je kunt dit bijvoorbeeld in een studio laten doen. Zonder goed geluid zullen de meeste luisteraars al snel afhaken.

Weet wie jouw doelgroep is

Het is belangrijk dat je weet voor wie jij de podcasts opneemt. Wanneer jij namelijk je doelgroep helder voor ogen hebt, kun je de content met betrekking tot je podcasts beter afstemmen op je doelgroep. Wanneer jij een eigen kledinglijn hebt voor jonge mannen, is het belangrijk dat je door middel van je podcasts ook daadwerkelijk deze jonge mannen weet aan te spreken.

Wees duidelijk over wie jij als ondernemer bent

Jouw doelgroep waardeert het wanneer je eerlijk bent en jezelf blootstelt. Wanneer jij een eigen kledinglijn hebt, is het belangrijk dat je kenbaar maakt dat jij de eigenaar bent van deze kledinglijn. Laat daarbij ook weten wat de belangen van jouw doelgroep kunnen zijn om kleding vanuit jouw kledinglijn aan te schaffen.

Laat weten waar je voor staat

Het is belangrijk dat jij als ondernemer kenbaar maakt wat jouw doelstellingen zijn en waar jij dus als ondernemer voor staat. Het luisteren van jouw podcasts door je doelgroep biedt als het goed is namelijk een bepaalde meerwaarde. Het kan ook belangrijk zijn om de kernwaarden van je bedrijf uit te spreken als ondernemer. Denk bijvoorbeeld aan het uitspreken dat duurzaamheid belangrijk is voor je.

Zorg dat de rollen van de sprekers duidelijk zijn

Het is mogelijk dat er in een podcast meerdere sprekers te horen zijn. Wanneer dit bij jouw podcasts ook het geval is, is het belangrijk dat de rollen van elke spreker helder zijn. Bijvoorbeeld de één is presentator, de ander stelt vragen en weer een ander geeft antwoord op deze vragen. Wanneer er een podcast opgenomen wordt waarbij meerdere mensen bij betrokken zijn, is het raadzaam om van tevoren een script te maken. Zo is voor iedere betrokkene helder wat er van hem of haar verwacht wordt.

Kies het juiste moment om te publiceren

Veel mensen hebben een vast ritme in hun leven waaraan zij zich vasthouden. Wanneer jij als ondernemer graag wil starten met het maken en publiceren van podcasts is het raadzaam om de podcasts steeds op een vast moment te publiceren. Dit zodat jouw doelgroep weet wanneer zij een nieuwe podcast van jou kunnen beluisteren.

Zorg ervoor dat je podcast goed vindbaar is

Het is belangrijk dat je er voor zorgt dat jouw podcasts goed vindbaar zijn. Om deze reden is het belangrijk dat je de podcasts op zoveel mogelijk platformen plaatst. Hierbij kun je denken aan iTunes, Spotify, Soundcloud, YouTube en Google. Zorg er wel voor dat je de podcasts plaatst onder vermelding van een duidelijke en pakkende titel en tags.

Promoot je podcasts

Omdat podcasts bij kunnen dragen aan waardevolle invulling van de marketingmix van jouw bedrijf, zul je vast en zeker als ondernemer actief zijn op social media op het moment dat je gaat starten met het opnemen en publiceren van podcasts. Je kunt jouw podcasts promoten op de verschillende social mediakanalen waarop jij actief bent. Daarnaast kun je ook de links naar jouw podcasts vermelden in de nieuwsbrieven die jij verstuurd. Het is belangrijk dat jij bekendheid geeft aan jouw podcasts zodat jouw doelgroep hiervan op de hoogte wordt gebracht.

Nodig eventuele gastsprekers uit

Afhankelijk van het onderwerp van jouw podcast, kun je gastsprekers uitnodigen. Hierdoor krijgt jouw podcast waarde. Een gastspreker uitnodigen voor jouw podcast zoals een specialist of deskundige met betrekking tot een bepaald onderwerp, zorgt voor een waardevolle, kwalitatief goede podcast.

Wees kritisch bij het uitnodigen van gastsprekers

Het is belangrijk dat je vanuit een kritisch oogpunt eventuele gastsprekers voor jouw podcast uitnodigt. Het liefst geen woordvoerder maar een echte specialist of deskundige die over een gedegen kennis van zaken beschikt met betrekking tot het onderwerp van jouw podcast.

Houd vast aan een vast format

Wanneer je als ondernemer wilt gaan starten met het opnemen en publiceren van podcasts, is het raadzaam om hiervoor een format te ontwikkelen. Dit format kun je steeds terug laten komen tijdens iedere podcast. Door voor een vaste opbouw te zorgen, creëer je vastigheid waardoor het opnemen en ontwikkelen van podcasts een stuk eenvoudiger zal gaan.

Analyseer het gebruik van jouw podcasts

Het is niet mogelijk om de daadwerkelijke luistercijfers van jouw podcasts te meten. Dit omdat podcasts vaak ook gedownload kunnen worden, zonder dat je vervolgens zeker weet of deze podcasts ook daadwerkelijk geluisterd worden. Wel is het mogelijk om de recensies na te gaan met betrekking tot jouw podcasts. Op iTunes kun je bijvoorbeeld eenvoudig de reacties van luisteraars nagaan. Ook kun je vragen om reacties van luisteraars die door middel van e-mails naar jou verstuurd worden. Door dit te doen krijg je een beeld over de populariteit van jouw podcasts. Daarnaast kun je aan de hand van de reacties die je ontvangt ook je podcasts aanpassen.

Podcast beginnen: neem de tijd

Voor jou als ondernemer is het belangrijk dat je voldoende tijd neemt voor het opnemen en publiceren van podcasts. De kwaliteit van jouw podcasts zal vergroten op het moment dat je meer podcast opneemt en publiceert. Wanneer jij als ondernemer graag meer inhoudelijke invulling wilt geven aan de marketingmix die jij gebruikt voor jouw onderneming, is het raadzaam om jezelf eens te verdiepen in podcasts. Door middel van podcasts kun je namelijk waardevolle content creëren voor jouw onderneming.

Je kunt zelf aan de slag gaan met het opnemen en publiceren van podcasts, maar je kunt hierbij ook de hulp van een specialist inschakelen. Er zijn namelijk allerlei ondernemers die jou van dienst kunnen zijn met betrekking tot het opnemen en publiceren van podcasts. Wanneer je hiervoor kiest, ben je ervan verzekerd dat de podcast die jij als ondernemer publiceert ook van de juiste kwaliteit zijn. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heeft het opnemen en publiceren van podcasts heel wat voeten in aarde voordat je er zeker van kunt zijn dat jouw podcasts ook daadwerkelijk meerwaarde bieden aan jouw doelgroep.

Mijnzzp.nl