Ondernemers hebben de mogelijkheid om met eHerkenning in te loggen op honderden organisaties. Het is een veilige en betrouwbare digitale key voor ondernemers om online zaken te regelen met de overheid. De digitale sleutel laat zien wie je bent en geautoriseerd bent om acties uit te voeren. Het systeem van eHerkenning is persoonsgebonden en daarom ook niet door anderen over te nemen. Het systeem biedt extra gemak om zonder allerlei verschillende accounts toegang te krijgen tot organisaties. Bijvoorbeeld om een vergunning of subsidie aan te vragen.
Inhoudsopgave
• Aanvragen eHerkenning
• Betrouwbaarheidsniveau
Aanvragen eHerkenning
Het aanvragen van eHerkenning is alleen mogelijk voor ondernemers. Er dient namelijk een inschrijving bij de Kamer van Koophandel te zijn. Het is belangrijk om vooraf te bedenken waarom je van het systeem gebruik wilt maken. Bijvoorbeeld om de aangifte voor de btw te doen of om een VOG aan te vragen. Het is namelijk zo dat er een bepaald betrouwbaarheidsniveau nodig is. Verder is een machtiging nodig als je medewerkers wilt autoriseren om handelingen online te verrichten. De persoon die volgens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel tekenbevoegdheid heeft, kan toestemming geven. Je hebt de bedrijfsgegevens nodig net als de persoonsgegevens om eHerkenning aan te vragen. De aanvraag dien je in bij een van de leveranciers die daarvoor erkend zijn door de overheid.
Betrouwbaarheidsniveau
Het is bij de aanvraag van eHerkenning aan te raden om minimaal betrouwbaarheidsniveau eH3 aan te vragen. Dat niveau is onder meer vereist als je wilt inloggen bij de Belastingdienst of bij de Douane online zaken wilt regelen. Er zijn meerdere betrouwbaarheidsniveaus te onderscheiden, waarvan eH3 tegenwoordig gangbaar is. Het kan overigens meerdere weken duren voordat je aanvraag is afgehandeld en de eHerkenning te gebruiken is.
Ben je zzp-er dan is het systeem overigens op dit moment niet nodig om bij Belastingdienst Zakelijk in te loggen. Dat kan namelijk ook nog met DigiD. Het systeem van eHerkenning biedt wel uitkomst voor zzp-ers die veel online zaken te regelen hebben, zoals met de gemeente of provincie. Het voordeel is namelijk dat je met een enkel account toegang hebt tot allerlei organisaties en instanties.
Zzp'ers kunnen eHerkenning ook gebruiken in combinatie met een boekhoudprogramma.
De meeste zzp'ers maken tegenwoordig gebruik van online boekhouden. Ook de Belastingdienst heeft eerder aangeven voorstander te zijn van online boekhoudsoftware.
Mijnzzp.nl