Social proof marketing is een strategie, waarmee je inspeelt op het kuddegedrag van mensen. Robert Cialdini is een sociaal psycholoog, die hier in de basis vorm aan heeft gegeven, omdat mensen onbewust gedrag van anderen kopiëren en andermans voorkeuren overnemen. Dit is een psychologisch fenomeen en is door te vertalen naar het toepassen van social proof marketing. Je kan als ondernemer van verschillende tips gebruikmaken om social proof marketing toe te passen, zoals in je communicatie met je doelgroep of op je website.
Inhoudsopgave
• 1. Laat klanten aan het woord
• 2. Maak gebruik van cijfers
• 3. Speel in op urgentie
1. Laat klanten aan het woord
Er is sprake van een relatie tussen merkreputatie en de waarde van bedrijven. Daarom is het belangrijk vertrouwen op te bouwen. Dit kan je onder meer doen door je klanten recensies te laten schrijven. Laat klanten bijvoorbeeld aan het woord op de homepage van je website en maak daarbij gebruik van echte foto’s van je klanten. Heb je een webshop dan is het ook mogelijk om social proof marketing per product toe te passen. Bied klanten die een aankoop hebben gedaan de mogelijkheid om een beoordeling over het product achter te laten.
2. Maak gebruik van cijfers
Een andere manier om social proof marketing toe te passen, is om van cijfers gebruik te maken. Bijvoorbeeld door te benoemen dat de verkoop van een bepaald product met een bepaald percentage is toegenomen. Daarmee leg je de nadruk op groei en hierdoor krijgen anderen de neiging om het product eveneens aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld maar aan de aanschaf van zonnepanelen, warmtepompen of andere producten om woningen te verduurzamen. Bij het gebruikmaken van cijfers leg je de nadruk op groei en daar gaan mensen in mee.
3. Speel in op urgentie
Je kan als ondernemer ook gebruikmaken van de gelegenheid om in te spelen op urgentie. Dit zie je onder meer terug op websites van vliegtuigmaatschappijen. Je ziet dan dat er nog een bepaald aantal mensen naar een vlucht die jij wilt boeken kijkt. Er is extra druk op te leggen door te laten weten dat er nog maar zoveel stoelen voor de huidige prijs te boeken zijn. Dit zie je ook terug bij hotelkamers. Je legt de nadruk in dit geval dan op de urgentie, waardoor mensen sneller geneigd zijn om te boeken.
Mijnzzp.nl