Online reviews met een persoonlijke mening over een product of dienstverlening van je bedrijf zijn waardevol. Beoordelingen van bestaande klanten vergroten de betrouwbaarheid van je bedrijf. Daarom zijn online reviews ook zo belangrijk. Potentiële klanten kijken graag naar ervaringen van anderen en het kan zelfs een doorslaggevende factor vormen. Maar hoe kom je aan online reviews van klanten? Daar zijn verschillende manieren voor.
Inhoudsopgave
• 1. Maak gebruik van een onafhankelijk platform
• 2. Nodig klanten uit voor een beoordeling
• 3. Reageer op online reviews
1. Maak gebruik van een onafhankelijk platform
Een efficiënte manier om meer online reviews te krijgen, is door je aan te sluiten bij een onafhankelijk platform. Er zijn verschillende platformen actief die zich specifiek richten op reviews. Het onafhankelijke karakter van een dergelijk platform vergroot de betrouwbaarheid. Een onafhankelijk platform biedt namelijk iedereen de mogelijkheid om een review achter te laten. Dit zorgt voor extra transparantie en zet anderen aan om ook een beoordeling te schrijven.
2. Nodig klanten uit voor een beoordeling
Een andere manier om meer online reviews te krijgen, is door klanten persoonlijk daartoe uit te nodigen. Maak het jezelf extra gemakkelijk door een dergelijke uitnodiging automatisch naar een aankoop te versturen. Het is daarbij aan te raden om het belang van een persoonlijke beoordeling te benadrukken. Een klant is sneller geneigd om een review achter te laten als het belang daarvan duidelijk is. Laat ook specifiek weten dat het maar weinig tijd kost, zodat een klant weet dat het een kleine moeite is.
3. Reageer op online reviews
Klanten waarderen het als je reageert op een online review. Dit nodigt bovendien anderen weer uit om ook een persoonlijke beoordeling achter te laten. Het is daarbij wel belangrijk om niet alleen op positieve reviews een reactie te geven. Juist door ook in te gaan op negatieve beoordelingen laat je zien dat je als bedrijf serieus bezig bent. Blijf uiteraard altijd netjes als je op een negatief bericht reageert en biedt de klant aan om persoonlijk contact op te nemen. Bijvoorbeeld om een oplossing te zoeken als de klant ontevreden is of om een klacht persoonlijk in behandeling te nemen. Hierdoor komt je bedrijf betrouwbaar over.
Mijnzzp.nl