Wil je dat jouw website beter gevonden kan worden in zoekmachines zoals Google? Met andere woorden, ben je bezig met de zoekmachine-optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) van jouw website? Dan heb je vast al eens gehoord dat de Domain Rating van het bedrijf Ahrefs héél belangrijk is. Niet helemaal terecht volgens ons.
Hoewel Domain Rating inderdaad relevant is, wordt het belang hiervan vaak overschat. Daarom in dit artikel alles over Domain Rating, het belang ervan, de tegenhanger Domain Authority en nog veel meer.
Inhoudsopgave
Wat is Domain Rating?
• Wat is Domain Rating niet?
Wat is Domain Authority?
Verschil tussen Domain Rating en Domain Authority
• Een Hogere Domain Rating en Domain Authority betekent meer bezoekers
Startpagina’s en Domain Rating
• Wel of niet startpagina's gebruiken?
• Extra tips om de autoriteit te verhogen
• Conclusie
Wat is Domain Rating?
Hoe goed jouw website scoort in Google is van groot belang, maar Google geeft de details van zijn algoritme niet prijs. Het bedrijf Ahrefs ontwikkelde daarom een bekende toolset om belangrijke SEO-elementen van jouw website te analyseren. Een onderdeel van deze analyse is het aantal links van andere websites naar jouw website of domein (backlinks).
Domain Rating is een van de meetpunten in de methodiek van dit bedrijf. De Domain Rating geeft aan hoe sterk het backlinkprofiel van een website is wat betreft het aantal en de kwaliteit van de backlinks. Met andere woorden: hoe vaak wordt er naar jouw pagina gelinkt en wat is de waarde van deze links? Zo telt een link op nu.nl bijvoorbeeld zwaarder dan een link van een startpagina. De score wordt uitgedrukt op een schaal van 0 tot 100.
Wat is Domain Rating niet?
Voor de duidelijkheid: Domain Rating heeft geen direct effect op de positie van jouw website/webpagina in de zoekresultaten van Google. Websites met een hoge domain rating scoren over het algemeen hoog in de Google zoekresultaten, omdat ze óók goed scoren op bepaalde onderdelen van het rangschikkings algoritme van Google. Hier is met andere woorden sprake van een correlatie en niet van een oorzakelijk verband: Domain Rating en je positie in Google hangen wel met elkaar samen, maar hebben geen directe invloed op elkaar.
Wat is Domain Authority?
De tegenhanger van Domain Rating is Domain Authority (DA). Domain Authority is ontwikkeld door het bedrijf Moz. Domain Authority voorspelt hoe goed een website zal scoren in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, waaronder Google. Ook bij domain authority gaat het om een score van 1 tot 100, waarbij geldt: hoe hoger, hoe beter de website zal ranken. Om tot deze score te komen, gebruikt Moz meer dan veertig factoren. Enkele factoren die hierin een rol spelen, zijn:
- Backlinks: hierbij wordt zowel gekeken naar het aantal pagina’s dat naar jouw website linkt, als de kwaliteit van deze links.
- De leeftijd van de domeinnaam: je begint altijd met een score van 1. Wanneer je website enkele jaren bestaat, ziet Moz dit als een betrouwbaardere en waardevollere website. Wanneer je website enkele jaren bestaat, zal deze dus automatisch hoger scoren.
- Laadsnelheid: op een traag ladende website zit niemand te wachten. Internetgebruikers zijn niet meer gewend om te moeten wachten. Het is zeker dat de laadsnelheid een element is in het algoritme van Google. Daarom houdt Moz bij het berekenen van de score rekening met de snelheid van de website.
- Content updates: uiteraard is ook de content (teksten, afbeeldingen, video’s e.d.) van je website belangrijk bij het bepalen van de score. Hierbij is het niet alleen belangrijk dat je voldoende en goede content hebt, maar ook dat je deze regelmatig bijwerkt.
Verschil tussen Domain Rating en Domain Authority
Met andere woorden: Domain Rating geeft je enkel een idee van de kracht van het backlinkprofiel van de website, terwijl Domain Authority voor jou voorspelt hoe goed jouw website scoort in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines. De twee termen lijken op elkaar, omdat bij beide begrippen backlinks een belangrijke rol spelen. Domain Authority kijkt echter naar meer aspecten dan alleen backlinks.
Kortom: Domain Rating is belangrijk, maar als webmaster of ondernemer zou je niet alleen hierop je focus moeten leggen. Domain Authority is eigenlijk een nuttiger begrip om naar te kijken, omdat het breder is dan alleen de kwaliteit van het backlinkprofiel en daarom je positie in de zoekresultaten beter voorspelt.
Wil je jouw Domain Authority verhogen? Vaak is het verkrijgen van meer autoriteit mogelijk door aan linkbuilding te werken. Het is dus wel zo dat een hogere Domain Rating vaak leidt tot een hogere Domain Authority en andersom.
Een Hogere Domain Rating en Domain Authority betekent meer bezoekers
Je vraagt je misschien af waarom het eigenlijk zo belangrijk is om goed te scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine als Google. Ook veel webmasters vergeten dat Google de grootste en meest bepalende factor is met betrekking tot het verkrijgen van organische bezoekers. Toch spreekt het belang van een goede vindbaarheid in Google voor zich.
Ga maar eens bij jezelf na: of je nu op zoek bent naar een bepaald product, informatie wilt over een bepaalde dienst, of met een prangende vraag rondloopt, het eerste wat je waarschijnlijk doet wanneer je je browser opent, is www.google.nl invullen. Als dat niet al gewoon je startpagina is.
Je vult een zoekopdracht in en krijgt een hele rits aan resultaten. En dan: ga je dan naar de tweede of derde pagina om daar op één van de websites te klikken? Waarschijnlijk niet: waarschijnlijk kijk je (eerst) of één van de websites in de bovenste zoekresultaten jou kan bieden wat je zoekt. Met andere woorden: een goede positie in de zoekresultaten van zoekmachines (met name Google) zorgt ervoor dat je meer (organische) bezoekers krijgt.
Startpagina’s en Domain Rating
Startpagina’s komen uit de tijd dat er nog geen zoekmachines waren. Het zijn internetsites met heel veel links naar andere websites. Er bestaan verschillende ‘startpagina’s’ met verschillende thema’s. De links op deze pagina zijn dan links naar websites die verband houden met dat thema. Startpagina.nl was de eerste, daarna volgden vele klonen, zoals goedbegin en startkabel. Het gebruik van backlinks vanaf startpagina’s en startpagina-klonen is nog steeds heel gebruikelijk.
Wel of niet startpagina's gebruiken?
Wil je jouw Domain Rating verhogen? Dan is het laten plaatsen van een link naar jouw website op zo’n pagina misschien een goede optie. Je verbetert hiermee je backlinkprofiel, omdat het het aantal links naar jouw website vergroot. De kwaliteit van zo’n link is echter niet heel goed. Let vooral op de trust flow en het spamgehalte van de startpagina.
Omdat de kwaliteit van de links niet hoog is, moet je hier wel verstandig mee omgaan. Als een te groot deel van je backlinkprofiel afkomstig is van dit soort startpagina’s, is dat nadelig voor jouw Domain Rating. Over het algemeen adviseren wij om maximaal 20% van je backlinks van dit soort websites te laten komen. Andere backlinks dienen te komen van meer kwalitatieve bronnen. Het toepassen van kwalitatieve linkbuilding is dan ook belangrijk.
Extra tips om de autoriteit te verhogen
Hopelijk is duidelijk geworden dat het niet verstandig is om je enkel te focussen op de Domain Rating. Daarom hierbij nog een aantal tips:
- Zorg dat je website technisch goed in elkaar zit.
- Check bij oude blogs of alle links nog werken en er geen ongewenste redirects zijn.
- Kijk ook eens naar de http van oude links, die kun je in de meeste gevallen aanpassen naar https.
- Bij SEO geldt ook nog steeds de bekende uitspraak: “content is king”: het regelmatig plaatsen van unieke en waardevolle content is nog steeds een van de belangrijkste aspecten van SEO.
- Een beetje handige e-commerce ondernemer kan de Domain Rating en Domain Authority binnen 1 maand fors doen toenemen. Hoe? Bijvoorbeeld door gesponsorde content te plaatsen op websites die beschikken over hoge autoriteit. Vaak geldt hierbij: hoe hoger de autoriteit van de website, hoe meer dit je kost, maar ook hoe waardevoller jouw link is.
Conclusie
Domain Rating is een nuttige maatstaf voor het meten van je linkpopulariteit en het vermogen van je pagina om verkeer te krijgen via Google zoekopdrachten, maar je moet je hier niet op blindstaren.
Het verhogen van jouw Domain Rating moet een natuurlijk proces zijn, dat hand in hand gaat met het opbouwen van autoriteit en het verbeteren van de andere belangrijke aspecten van SEO (waaronder content).
Lees ook: Wat is een meta description en is dat nodig?
Mijnzzp.nl