Bijna Iedereen ontvangt dagelijks e-mail nieuwsbrieven die afkomstig zijn van allerlei organisaties. Dit kunnen nieuwsbrieven zijn met tips en weetjes, of nieuwsbrieven waarin producten worden gepromoot. Wanneer een nieuwsbrief een commerciële boodschap bevat, dan spreekt men ook wel van e-mail marketing. Alleen het versturen van nieuwsbrieven heeft dus geen betrekking op e-mail marketing. Hier komt namelijk veel meer bij kijken. Wanneer je als ondernemer enkel nieuwsbrieven verstuurd, mis je een aantal kansen met betrekking tot het mogelijk verhogen van je omzet.
Inhoudsopgave
• Wat is e-mail marketing?
De basis van e-mail marketing
• Het doel van e-mail marketing
Verschillende E-mail campagnes
E-mail marketing inzetten
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een veel gebruikt online marketinginstrument. E-mail marketing omvat alle vormen van marketing door middel van het versturen van e-mails. Op het moment dat je graag de betrokkenheid en de loyaliteit van je klanten wilt verhogen is e-mail marketing een effectief marketingmiddel wat je hiervoor in kunt zetten. Wanneer je gebruikmaakt van een e-mail marketing programma kun je zeer gericht een marketingstrategie inzetten. Bovendien kun je het programma zo instellen dat je de e-mails die je verstuurt, gepersonaliseerd zijn.
De basis van e-mail marketing
Voordat je e-mails kunt versturen moet je eerst e-mail adressen verzamelen. De eerste stap van e-mail marketing is dan ook het verkrijgen van inschrijvers voor het ontvangen van jouw e-mails en het op een juiste manier registreren van deze e-mailadressen in je database. Vervolgens zorg je ervoor dat e-mailproviders zo veel mogelijk e-mails accepteren. Dit omdat je namelijk niet wil dat de door jou verstuurde e-mails in de spam box van klanten belanden. Om dit goed te kunnen filteren kijken e-mailproviders of een afzender veel mails verstuurt naar foute of niet bestaande e-mail adressen. De verzendreputatie van je e-mails is dan ook belangrijk.
Als bijvoorbeeld veel ontvangers je e-mails niet lezen, deze direct verwijderen of zich uitschrijven voor het ontvangen van e-mails, is dit natuurlijk geen goed teken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de door jou verzonden e-mails wel geopend worden. Ook is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de e-mails die je verstuurt relevant zijn. Dit zodat de ontvangers de door jou verstuurde e-mails blijven openen. Ook is het belangrijk om regelmatig je database op te schonen. Door dit te doen voorkom je dat een e-mail provider de door jou verstuurde e-mails op de spamlijst van de ontvanger zet.
Het doel van e-mail marketing
Op het moment dat je e-mail marketing gaat inzetten voor jouw onderneming, is het belangrijk om te weten welk doel je wil behalen met het inzetten van e-mail marketing. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om lezers te inspireren of te informeren over bepaalde onderwerpen. Maar ook kan je doel zijn om meer producten te verkopen. Een ander doel kan weer zijn het binnenhalen van nieuwe leads. Aan de hand van het door jou bepaalde doel, kun je gaan bepalen welke e-mail campagne je in gaat zetten.
Verschillende E-mail campagnes
- Er zijn verschillende soorten e-mail campagnes die je in kunt zetten op het moment dat je wil gaan starten met e-mail marketing. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het versturen van nieuwsbrieven. Deze nieuwsbrieven hebben meestal ook als doel het verkopen van producten of diensten.
- Daarnaast kun je kiezen voor automatische campagnes. Het doel van automatische campagnes is eveneens verkopen, maar ze hebben ook als doel om een goede klantrelatie op te bouwen. Een voorbeeld van zo’n campagne is bijvoorbeeld het versturen van e-mails met betrekking tot een punten spaarsysteem. Wel zijn automatische verstuurde e-mails vaak minder relevant dan nieuwsbrieven. Hierdoor worden deze e-mails ook minder vaker geopend dan de nieuwsbrieven die je bijvoorbeeld verstuurt.
- Ook kun je transactionele e-mails versturen. Deze e-mails verstuur je vaak om een klant te informeren met betrekking tot een aankoop of een aanmelding. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de e-mails waarin staat ‘uw pakketje is onderweg’ of ‘we hebben uw geretourneerde producten in goede orde ontvangen en verwerkt’.
- Ook is het versturen van serviceberichten een voorbeeld van een e-mail campagne. Door het versturen van een servicebericht wil je klanten informeren over iets anders dan een aankoop. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanpassen van de algemene voorwaarden.
E-mail marketing inzetten
Als je eenmaal door hebt wat e-mail marketing nu precies inhoudt en wat het doel is wat je wil behalen door het inzetten van e-mail marketing, dan zorgt e-mail marketing zeker voor succes. De prestaties met betrekking tot de door jou verstuurde e-mails zijn goed vast te stellen, waardoor je indien nodig zaken rondom e-mail marketing aan kunt passen, om vervolgens een beter resultaat te behalen. Ook heb je niet te maken met hoge kosten wanneer je e-mail marketing inzet. Hierdoor is e-mail marketing een goed marketingmiddel voor vrijwel iedere ondernemer. Er zijn wel belangrijke regels voor het versturen van nieuwsbrieven.
Mijnzzp.nl