Waarschijnlijk ben je druk bezig met het runnen van je eigen bedrijf. Je hebt de grootste plannen om ‘groot’ te worden en ziet eigenlijk alleen maar de positieve kanten. Er komt echter in veel gevallen een moment waarop jij jezelf realiseert dat er toch iets meer moet gebeuren om producten te verkopen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de marketing op orde is. Zo is het minste wat je kunt doen bijvoorbeeld het starten van een website. Er is echter ook een marketinginstrument dat je weinig gaat kosten, terwijl het veel kan opleveren. E-mail marketing: waar wacht je nog op?
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een middel dat je kunt gebruiken om meer producten en/of diensten te verkopen. Door het versturen van e-mails naar bestaande of nieuwe klanten laat je deze mensen kennis maken met jouw eigen bedrijf en kun je bepaalde acties en aanbiedingen onder ogen laten komen. Dit is een directe manier van benaderen omdat het letterlijk een bericht vanuit jouw bedrijf naar een persoon is. Het gebruik van e-mail marketing heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van andere opties binnen de marketing. Om jou hiermee op weg te helpen geven we je hieronder 5 redenen waarom jij eigenlijk niet zonder e-mail marketing kan.
1. Goedkoop
Wij Nederlanders streven er vaak naar zo weinig mogelijk uit te geven. Het woord ‘gierig’ gaat te ver, maar waarom zou je veel uitgaven hebben als dit niet nodig is? Dit is iets wat perfect van toepassing is op e-mail marketing. Deze manier van marketing is bijzonder goedkoop te noemen, aangezien je hoogstwaarschijnlijk alleen de kosten kwijt bent aan een lidmaatschap op het programma waarmee je de e-mails verstuurd. Afhankelijk of jijzelf degene bent die de e-mails schrijft, kunnen hier nog kosten bij komen. Als we echter kijken naar de opbrengsten, dan staat dit amper in verhouding tot de kosten. Mits de e-mail op een goede manier geschreven en ontworpen is. Hiermee zou de e-marketing tool van Flexmail jou kunnen helpen.
2. De persoonlijke touch
Door middel van e-mail marketing kun je echt een persoonlijke band creëren met jouw klanten. Je benadert ze immers direct, waardoor je dit op een persoonlijke manier kunt doen. Dit begint al door te starten met het benoemen van de naam van de ontvanger. Zo voelt de lezer zich gezien en niet één uit duizenden. Daarnaast creëer je middels zo’n e-mail de mogelijkheid dat klanten zo’n goed gevoel bij jou krijgen, zodat ze absoluut niet meer bij een andere klant willen shoppen.
3. Duidelijke resultaten
Waar de een gek op cijfertjes is, laat de ander dit het liefst achterwege. Toch wil je waarschijnlijk weten wat zo’n verstuurde e-mail nu precies oplevert. Er zit namelijk de nodige moeite in. De meeste programma’s voor het versturen van e-mails hebben de mogelijkheid om exact te zien wat een e-mail heeft opgeleverd. Dit gaat zover dat je precies kunt zien hoeveel mensen de e-mail hebben gelezen, hoeveel er over zijn gegaan op een aankoop en hoeveel geld het letterlijk heeft opgeleverd. Aan de hand van deze informatie kun je de e-mail zo indelen dat hij nog aantrekkelijker wordt. En nog belangrijker, je weet waar je het voor doet!
4. Mensen naar jouw website
Het vierde voordeel van gebruik maken van e-mail marketing is dat het eenvoudig is om mensen naar je website te krijgen. En dit is toch veelal de plek waar het gebeurd. Mits je geen tastbare winkel hebt tenminste. Vanuit hier is het eenvoudiger bestellingen te plaatsen of contact op te nemen. Je kunt de nieuwsbrief op een natuurlijke, acceptabele manier volstoppen met Call To Action knoppen, zodat mensen met één klik op de knop op jouw website terecht komen. Naast het feit dat dit het leven van klanten een stuk makkelijker maakt, is het ook nog eens goed voor Google. Als Google ziet dat een website goed wordt bezocht, dan scoort deze simpelweg punten.
5. Iedereen heeft een e-mail
Je bent een hele grote als jij een handvol mensen kunt opnoemen die geen gebruik maken van een e-mailadres. Waar mensen tegenwoordig meer en meer de keuze maken om social media maar een beetje achterwege te laten, dient een e-mailadres aanwezig te zijn. Is het niet voor het ontvangen van de online factuur voor gas, water en licht, dan wel voor het versturen van een kerstgroet. Hierdoor is iedereen te benaderen. Al moet gezegd worden dat je niet in het wilde weg e-mails moet gaan versturen. Doe dit uiteraard wel alleen naar potentiële klanten.
Dit artikel valt buiten de redactie van Mijnzzp.nl
Mijnzzp.nl