Team Mijnzzp

E-mailmarketing

Marketing, je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Vandaag de dag is namelijk werkelijk alles hierop ingesteld. Ook niet wanneer je zelfstandig ondernemer bent, want marketing is natuurlijk dé manier om aandacht te krijgen voor jouw product. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw marketing via e-mail ook leuk is en gewenst? Want de meeste mensen zullen reclame via de mail weggooien in de prullenbak of markeren als spam. En dat wil je natuurlijk niet.

Inhoudsopgave
Wetgeving rondom e-mailmarketing
Doe een inventarisatie onder je klanten
Schakel een professional in

Wetgeving rondom e-mailmarketing

Wanneer je als zelfstandig ondernemer gebruik wilt maken van e-mailmarketing is het heel erg belangrijk dat je dit op een juiste manier aanpakt. Doe je dit namelijk niet kan dit tot vervelende consequenties leiden, omdat er een duidelijk wet- en regelgeving is op dit gebied. Dit wordt namelijk geregeld door de ACM, de waakhond die dit allemaal regelt en organiseert. Er zijn drie regels:

  1. Het meest belangrijke is namelijk dat degene aan wie jij e-mailmarketing verstuurd, ook daadwerkelijk akkoord is gegaan met het ontvangen van e-mailmarketing. Is dit niet het geval en stuur jij ongewenste reclame zonder dat je bewijs hebt dat je hier toestemming voor hebt gekregen kun je daar echt problemen mee krijgen.
  2. Daarnaast moet het voor de ontvanger heel duidelijk zijn van wie de e-mailmarketing afkomstig is. Wanneer je dus gebruikmaakt van e-mailmarketing moet je ervoor zorgen dat dit heel helder is voor de ontvanger.
  3. En als laatste is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de ontvanger van de e-mailmarketing zich ook weer uit kan schrijven hiervoor. Die optie moet altijd heel duidelijk zijn. Liefst onder in de mails een link plaatsen waar iemand zich weer kan uitschrijven. Zo voorkom je dat je problemen krijgt en is het voor beide partijen helder.

Doe een inventarisatie onder je klanten

Marketing op maat kan jou helpen om jouw bedrijf populairder te maken onder jouw klanten. Zo kun je dus bijvoorbeeld kijken waar jouw klanten heel gericht behoefte aan hebben. Willen ze een bepaald percentage korting op een aankoop, of een 2 halen 1 betalen actie of misschien wel iets van een trouwe klantenbonus of nieuwe klanten aanbrengbonus?

Er zijn veel verschillende manieren om jouw klanten blij te maken met e-mailmarketing. Belangrijkste van het verhaal is dat het niet alleen voor jou voordeel op moet leveren maar ook voor de klanten. Je kunt dit heel makkelijk in kaart krijgen door bijvoorbeeld een korte enquête te doen of na aanschaf in een webshop een vragenformulier te sturen. Hou dit kort en bondig anders haken mensen af.

Schakel een professional in

Wanneer jouw budget het toelaat kan het heel handig zijn om een bedrijf in te schakelen om jou te helpen met e-mailmarketing. Een professional kan makkelijker in kaart brengen waar precies de behoefte zit van jouw klanten, maar ook wat de juiste aanpak hiervoor zal zijn. Een professional inhuren op het gebied van marketing is een zinvolle investering.

Want uiteindelijk is een goede marketing een heel belangrijk onderdeel van jouw bedrijf. Zo zorg je er namelijk voor dat jouw bedrijf altijd blijft groeien en ontwikkelen.

KantoorgebouwenHet is erg belangrijk om je goed te verdiepen in de regels. Het komt regelmatig voor dat bedrijven aangepakt worden.

Het is ook belangrijk om de reputatie van je bedrijf hoog te houden.

Mijnzzp.nl