Als ondernemer wil je gevonden worden. En dan het liefst nog als beste dienstverlener, meest voordelige product aanbieder of juist als dat hoogwaardige luxe merk. En daar is, vooral in het beginsel, nogal wat reclame voor nodig. Je kunt dat natuurlijk op allerlei manieren doen. Een advertentie in de krant zetten, bewegende banners op websites laten plaatsen, SEO inzetten voor je website of aan e-mailmarketing doen bijvoorbeeld. Alle hebben hun pluspunten en minpunten. Maar er is een manier die eigenlijk op alle vlakken hoog scoort en amper minpunten kent, namelijk een promotiefilm van jouw bedrijf.
Waar vroeger een zwart-wit advertentie het in de krant goed deed, is deze anno 2021 en vast en zeker in de toekomst zowat ‘oubollig’ te noemen. We willen kleuren zien en beweging! We hebben tegenwoordig allemaal wel een smartphone, Netflix op onze tv’s of een tablet waar we dagelijks verwend worden met de mooiste bewegende beelden. Vandaag de dag draait het eigenlijk allemaal om goede beelden, video’s en filmpjes. Oftewel audiovisuele producties. Die doorbraak komt ook door social media zoals Twitter en Facebook. Ga maar eens zelf na, een tijd lang werden we overspoeld door kattenfilmpjes op Facebook. Die kattenfilmpjes op Facebook waren zo geliefd en werden daarom ook overal gedeeld en haalden zelfs bekendheid op de televisie in diverse programma’s. Spraakmakend! Die filmpjes deden veel meer dan alleen maar een plaatje van een kat. Beelden zeggen per slot van rekening meer dan duizend woorden, en videomarketing middels promotiefilmpjes kan dat waarmaken.
Een emotionele lading
Bewegende beelden kunnen sterke emoties oproepen. Helemaal als daar ook geluid aan wordt gevoegd. Daardoor komt een boodschap veel sterker aan. En de technologische kant maakt het dus zeker mogelijk om filmpjes te zien en deze te delen via allerlei kanalen….dus waarom dan geen promotiefilm van jouw bedrijf online zetten? Geen gek idee. Een goed promotiefilmpje die ingezet wordt als marketing tool. Het mooie is dat er niet alleen gebruik wordt gemaakt van achtereenvolgende ‘plaatjes’, maar er ook gesproken tekst bij kan en muziek. Meerdere zintuigen worden dus geprikkeld. Dat is even een andere manier van campagne voeren. Het inzetten van video voor de promotie van een merk, dienst of product in de breedste zin van het woord gaat verder dan alleen maar een product of dienst aanprijzen. Het activeert bezoekers en schept een band. Ook ideaal als een blik achter de schermen van je bedrijf of een persoonlijke videoblog! De promotiefilm kan geplaatst worden op je website, maar ook op social media en actiepagina’s. Met een video kun je op een laagdrempelige manier je boodschap overbrengen bij je doelgroep en de film speelt in op hun emotie. Video en filmpjes zijn online al duidelijk bezig aan een onstuitbare opmars.
Krachtige stimulus
Op de emoties inspelen middels een video of film is een krachtig instrument voor klantenbinding, zeker voor op langer termijn. Als de doelgroep zowel een sterke rationele als emotionele marketingboodschap ontvangt, blijft dat voor langere tijd hangen. Marketing middels een promotiefilm blijkt dus een uitstekende langetermijnstrategie voor een duurzame vergroting van de verkoop of bekendheid. De krachtigste en tegelijkertijd veiligste emoties in zo een marketingcampagne zijn onder meer vrolijkheid, positiviteit, blijdschap, vertrouwen uitstralen, een goed kleurgebruik, de juiste muziek als versteviging en een goed verhaal. Minder offline adverteren dus en meer budget voor online advertising middels een promotiefilmpje. En helemaal in tijden van COVID-19 waarbij we minder buiten komen en die billboards minder zichtbaar zijn dan onze mobiele telefoons en televisie.
Professionele sfeerbeelden doen het ‘m
Nu denk je misschien: Ja, ik ga zelf aan de slag met het maken van een filmpje! Met je smartphone of je huurt of koopt een dure camera, maar zal het echt professioneel overkomen? En het is natuurlijk niet alleen een kwestie van de aan-knop indrukken en filmen maar. Er komt nogal wat bij kijken. Denk aan een vaste hand, een creatieve geest, het kiezen van de juiste invalshoeken, maar ook zaken als het monteren van de scènes, kleurcorrectie en sound engineering om maar eens wat te noemen. Tja, waarom dan niet kiezen voor een professional om je promotiefilm te laten maken? Dat zijn natuurlijk experts vol creatieve en innovatieve ideeën en weten hoe een promotiefilm te maken die de aandacht trekt en jouw doelgroep echt raakt. Je hoeft zelf geen dure apparatuur aan te schaffen, want samen met hun kennis en vaardigheden hebben ze ook de modernste apparatuur en software al beschikbaar. Denk aan editing software of drones om vanuit de lucht te filmen. Zo krijg je wel een hele professionele promotiefilm!
Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl
Mijnzzp.nl