Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk je handen vol aan verschillende zaken die komen kijken bij de opstart van je bedrijf. Daarom is het prettig als je eenvoudig en overzichtelijk je bedrijfsadministratie kunt regelen. Het is belangrijk om de zakelijke administratie goed bij te houden, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. In dit artikel lees je tips over eenvoudige manieren om je bedrijfsadministratie op orde te krijgen en te houden.
Inhoudsopgave
• Bedrijfsadministratie goed organiseren
Hoe zet ik een zakelijke administratie op?
• De basisgegevens zijn minimaal:
Voorwaarden bijhouden zakelijke administratie
• Koppeling maken verschillende systemen
Eenvoudig de jaaropgave maken
• Tip: opstartkosten bijhouden
Bedrijfsadministratie goed organiseren
Wanneer je gaat ondernemen is het belangrijk om een aantal zaken goed te regelen. Eén daarvan is je bedrijfsadministratie. Je bedrijfsadministratie geeft inzicht in de financiële situatie van je bedrijf. Het bijhouden van de zakelijke administratie is verplicht voor ondernemers.
De meeste ondernemers maken gebruik van een online boekhoudprogramma. Dit heeft veel voordelen. Je kunt eenvoudig en snel je administratie bijhouden en overzichtelijk inzicht houden in de financiële situatie van je bedrijf. Ook fiscale aangiften doe je tegenwoordig online. Dit bespaart je veel tijd en moeite.
Hoe zet ik een zakelijke administratie op?
Wanneer je gebruikmaakt van een boekhoudprogramma, kun je eenvoudig je zakelijke administratie opzetten. De software leid je stap voor stap door het proces heen. Je kunt er ook voor kiezen om een boekhouder in te schakelen voor ondersteuning. Een boekhouder kan je helpen bij het opzetten van je administratie en geeft je advies over hoe je de administratie het beste kunt bijhouden.
De basisgegevens zijn minimaal:
- Grootboek;
- Debiteurenadministratie;
- Crediteurenadministratie;
- Voorraadadministratie (bij goederen);
- In- en verkoopadministratie;
- Loonadministratie (indien van toepassing).
Voorwaarden bijhouden zakelijke administratie
Er zijn geen voorwaarden van toepassing op de manier van bijhouden. Dit mag je bijvoorbeeld ook op papier doen of in Excel. Wel is het zo dat je verplicht bent om de complete boekhouding minimaal zeven jaar te bewaren. Dit is vastgelegd in de wet. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van je administratie. Hoe je dit doet, bepaal je zelf.
Wanneer je gebruikmaakt van een boekhoudprogramma, dan voldoe je automatisch aan de voorwaarden. De software maakt een back-up van je administratie en slaat deze op in een veilige omgeving. Je hebt hierdoor altijd toegang tot je gegevens en hoeft je geen zorgen te maken over het bewaren van je boekhouding.
Koppeling maken verschillende systemen
Het digitaal bijhouden van je administratie en boekhouding maakt het eenvoudig mogelijk om verschillende systemen te koppelen. Dit bespaart je veel tijd en moeite. Denk hierbij aan de volgende zaken:
- Koppeling bankrekening;
- Koppeling Belastingdienst;
- Koppeling CRM-systemen.
Eenvoudig de jaaropgave maken
Met een goed boekhoudpakket is het eenvoudig mogelijk om de jaaropgave te maken. Je hoeft hiervoor alleen je gegevens in te vullen en de software doet de rest. Denk hierbij aan:
- Het opstellen van de winst- en verliesrekening;
- Het opmaken van de jaarlijkse balans.
Tip: opstartkosten bijhouden
Startende ondernemers mogen hun opstartkosten aftrekken van de winst. Houd hier dus rekening mee bij het bijhouden van je administratie. Opstartkosten zijn kosten die gemaakt worden in de aanloop naar de start van je bedrijf. Denk hierbij aan kosten voor het opzetten van je website, aankoop van computers en andere zakelijke apparatuur, inschrijving bij de Kamer van Koophandel etc.
Mijnzzp.nl