Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die online adverteren. Social media is een bekende plaats waar veel bedrijven advertenties plaatsen. Er is echter een grote misvatting als het gaat om adverteren op de social media. Deze gaat als volgt: als er voldoende budget wordt besteed aan het adverteren en er veel weergaves waarneembaar zijn, dan is dit automatisch goed voor de omzet en conversie. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar er is zeer veel concurrentie als het gaat om adverteren op social media. Om die reden moet je dus ook effectief adverteren om nieuwe klanten aan te trekken. In dit artikel geven we enkele tips: hoe kun jij effectief adverteren, zodat je meer klanten trekt en daarmee een hogere omzet bereikt?
Inhoudsopgave
• De juiste doelgroep benaderen
• Neem de tijd voor het maken van advertenties
• Testen, testen, testen
Gepersonaliseerde advertenties
Een marketingbedrijf inhuren, of zelf adverteren?
• Een marketingbedrijf kost geld, maar bespaart tijd
• Je leert meer van zelf adverteren
• Conclusie
De juiste doelgroep benaderen
Het voordeel van adverteren via social media is dat je zeer doelgericht kunt zoeken op de juiste doelgroep en dat is ook zeer belangrijk. Stel je bijvoorbeeld eens de volgende situatie voor. Jij bent een bedrijf gestart en verkoopt leuke spelletjes voor jonge kinderen. Spelletjes waarbij plezier en educatie met elkaar wordt afgewisseld. Dan moet je natuurlijk doelgericht adverteren, want er is maar één bepaalde doelgroep die daar in is geïnteresseerd: namelijk ouders met jonge kinderen. Als jij je doelgroep dan heel breed gaat instellen, dan loop je tegen verschillende problemen aan. Voordat je gaat adverteren is het dus zeer belangrijk om de juiste doelgroep af te bakenen, zodat eventuele klanten sneller geneigd zijn om op je advertentie te klikken.
Neem de tijd voor het maken van advertenties
Het is natuurlijk ook belangrijk om de tijd te nemen bij het maken van advertenties. Met de advertenties wil jij namelijk een grote groep mensen bereiken, dus het is wel aan te raden om daar ook flink wat tijd aan te besteden. Welk achtergrondplaatje ga jij bijvoorbeeld gebruiken om klanten te trekken? De lay-out is bijvoorbeeld al belangrijk, aangezien je met kleuren eventuele klanten kunt trekken. Naast de lay-out moet je ook veel aandacht besteden aan de tekst.
Veel bedrijven hebben de neiging om lange teksten in een advertentie te zetten, onder het mom van: hoe meer informatie over het bedrijf, hoe beter. Dit is echter een misvatting, aangezien de meeste mensen tegenwoordig een lage concentratieboog hebben. Gebruik dus korte, maar krachtige zinnen. Het moet in korte bewoordingen duidelijk zijn wat je zoal verkoopt en wat de voordelen zijn van de diensten of producten. Heb je er zelf weinig ervaring mee, of kun je niet goed schrijven? In dat geval kun je een expert inhuren.
Testen, testen, testen
Maar hoe kom je er nu echt achter of een bepaalde advertentie werkt? Je kunt daar van tevoren natuurlijk veel over theoretiseren en in zekere mate is dat ook aan te raden. Maar om er echt achter te komen of een advertentie werkt, is het belangrijk om deze in de praktijk uit te testen. Probeer van tevoren dus verschillende advertenties uit en kijk welke het best werkt. Dit voorkomt dat je tijdens het grote adverteren veel budget verliest aan slechte advertenties of ineffectiviteit. Maak dus meerdere advertenties aan met een klein budget. Je kunt dit ook op verschillende sociale media platforms met elkaar vergelijken, zodat je een goed beeld krijgt van wat het beste werkt.
Gepersonaliseerde advertenties
Het is ook belangrijk om je alvast voor te bereiden op de toekomst. De kans is namelijk groot dat het in de toekomst lastig wordt om gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Een deel van het Europees Parlement wil dit namelijk aan banden leggen. Een gepersonaliseerde advertentie is een advertentie die volledig is ingericht op je voorkeuren. Stel je bijvoorbeeld voor dat jij op tuinmeubelen hebt gezocht in de zoekmachines. De kans is groot dat je dan vervolgens allemaal advertenties krijgt van tuinmeubels. Er heerst nu een discussie in de EU of dit wel ethisch is.
Dit is tegelijkertijd een belangrijke tip als het gaat om effectief adverteren op sociale media. Het is niet alleen belangrijk dat je bezig bent met het nu, maar ook met de toekomst. Wil jij duurzaam adverteren, dan is het uiteraard ook belangrijk om je te richten op de toekomst. Probeer dus regelmatig de nieuwssites in de gaten te houden, zodat jij erachter kunt komen of er nieuwe mogelijkheden of beperkingen zijn als het gaat om adverteren. Zo kom jij nooit voor onverwachte problemen te staan.
Een marketingbedrijf inhuren, of zelf adverteren?
Veel beginnende bedrijven vragen zich af wat verstandiger is: zelf aan de slag gaan met adverteren of hier een marketingbedrijf voor inhuren. In het laatste gedeelte van dit artikel zullen wij hier nader op ingaan.
Een marketingbedrijf kost geld, maar bespaart tijd
Een voordeel van het uitbesteden van de werkzaamheden aan een marketingbedrijf, is dat je daar flink wat tijd mee kunt besparen. Zeker als beginnend bedrijf vind jij het natuurlijk fijn om lekker aan de slag te gaan met de eigenlijke bedrijfsactiviteiten. Je wil dan niet te veel tijd kwijt zijn aan andere randzaken. Het punt is echter wel dat je dan op zoek moet gaan naar een kwalitatief marketingbedrijf. Een bedrijf dat jouw ideeën wat betreft advertenties kan vertalen naar de praktijk. Natuurlijk ook tegen een scherp tarief.
Op internet vind jij verschillende vergelijkingswebsites waar je de marketingbedrijven met elkaar kunt vergelijken. Het is bovendien aan te raden om verschillende recensies te lezen. Elk marketingbedrijf verkondigt uiteraard dat zij de beste zijn in wat zij doen, maar het is uiteindelijk de consument die daar echt over gaat. Lees je dus van tevoren altijd goed in, voordat je met een marketingbedrijf in zee gaat.
Je leert meer van zelf adverteren
In veel gevallen kan het echter ook verstandig zijn om zelf te gaan adverteren. Misschien vind jij het bijvoorbeeld leuk om te doen. In dat geval is het zeker aan te raden, want je bespaart dan geld en bovendien weet jij natuurlijk het beste je eigen producten of diensten aan te prijzen. Zelf adverteren brengt vaker authentieke advertenties naar voren. Bovendien ontwikkel jij zo je kennis en die pakt niemand meer van je af. Je kunt er ook voor kiezen om een deel uit te besteden, maar tegelijkertijd een deel zelf te doen. Ben jij bijvoorbeeld slecht in het schrijven van advertentieteksten, maar ben jij wel goed in het maken van lay-outs? Dan kun je het schrijven van teksten uitbesteden.
Conclusie
In dit artikel hebben wij besproken hoe voordelig adverteren via de sociale media kan zijn. Ook hebben we verschillende tips gegeven over hoe jij zo effectief mogelijk kunt adverteren. Vervolgens hebben we aandacht besteed aan de lastige vraag die bedrijven zichzelf stellen: ga ik zelf aan de slag met adverteren of besteed ik dit uit? Hopelijk heb jij iets gehad aan deze informatie en kun jij nu op de juiste manier aan de slag!
Mijnzzp.nl