Het is voor je bedrijf belangrijk om marketinginstrumenten in te zetten. Daar kan je een nieuwe doelgroep mee aanspreken, maar ook bestaande klantrelaties onderhouden. E-mailmarketing is een van de instrumenten die daarvoor te gebruiken zijn en als voordeel heeft voordelig te zijn. Bovendien wijst de praktijk uit dat e-mailmarketing een efficiënt middel is om potentiële en bestaande klanten te bereiken. Het is wel belangrijk dat je met onderstaande punten rekening houdt als je hiervan gebruikmaakt.
Inhoudsopgave
• Doel, planning en tools
Beheer, data en testen
Doel, planning en tools
Het is als eerste belangrijk om een concreet doel vast te stellen. Denk daarbij aan het versturen van een nieuwsbrief of aan een promotiecampagne of aan educatieve informatie. Stel vervolgens een planning op, want e-mailmarketing is natuurlijk niet een eenmalig iets. Het is de bedoeling om meerdere malen op periodieke manier je doelgroep per mail te informeren. Het is overigens ook mogelijk om het versturen van een mail te koppelen aan een bepaald klantmoment, zoals nadat een aankoop is gedaan of een welkomstmail. Bij de inzet van e-mailmarketing is het handig om gebruik te maken van een email marketingtool, waarbij je van extra functionaliteiten gebruikmaakt. Het is dan mogelijk om je mail grafisch vorm te geven, statistieken bij te houden en automatisch mail te verzenden.
Beheer, data en testen
E-mailmarketing betekent ook dat beheer een belangrijk onderdeel vormt. Het komt voor dat mails niet aankomen, omdat het e-mailadres niet goed is. Of dat een klant de mails niet wil ontvangen en als spam ziet. Indien deze bouncen meer dan 2 procent bedragen, is het mogelijk dat de mailsystemen het als spam bestempelen. Er zijn handige tools beschikbaar voor e-mailverificatie die het beheer gemakkelijk maken. Zo is het mogelijk om vooraf foute e-mailadressen al te verwijderen.
Email marketing levert data op en de statistieken geven inzicht in het bereik en acties. Op deze manier ontdek je al snel wat succesvol is en wat niet. Het is altijd mogelijk om te testen welke vorm van mail het beste werkt. Er zijn daarvoor zogenoemde A/B testen beschikbaar, waarbij je het succes van twee varianten test. Verder is het een optie om feedback te vragen aan je klanten om zo verbeteringen aan te brengen.
Mijnzzp.nl