Team Mijnzzp

Foutjes

Er zijn meer dan duizend ondernemers die aan Inspectie belastingen, toeslagen en douane inzicht hebben gegeven in hun ervaringen met de Belastingdienst. Ipsos I&O heeft het onderzoek uitgevoerd. Daaruit is naar voren gekomen dat zzp'ers en andere mkb-ondernemers vinden dat de Belastingdienst te streng is als er sprake is van gemaakte foutjes. 59% van de respondenten vindt dat er te snel met boetes wordt gedreigd en 36% vindt de reactie van de Belastingdienst te streng bij kleine foutjes.

Inhoudsopgave
Hard en dwingend
Onrechtvaardig
Slechte bereikbaarheid

Hard en dwingend

De Belastingdienst reageert op een te harde manier en met een te dwingende toon, is de ervaring van ondernemers. De noot maakt de muziek en het komt te hard en dwingend over als een ondernemer een bericht krijgt als ‘U moet betalen’. De zzp'ers en mkb-ondernemers gaan uit van een gelijkwaardige manier van communiceren als er sprake is van zakelijk contact, maar daar komt de Belastingdienst niet aan tegemoet.

Onrechtvaardig

Het voelt voor de ondernemers ook vaak onrechtvaardig als de overheidsorganisatie te streng reageert op een klein foutje. Een ondernemer geeft bijvoorbeeld aan dat er te snel een boete volgt als je maar een dag te laat bent met een betaling. Dit terwijl de Belastingdienst er in verhouding zelf veel langer over doet als het gaat om uitbetalingen. Een andere ondernemer laat weten dat de Belastingdienst wel grote fouten mag maken zonder consequenties en dat je als ondernemer snel een boete krijgt als er wat fout gaat. Maar liefst 75% van de ondernemers heeft laten weten er veel last van te hebben ondervonden als zij door de Belastingdienst op een onrechtvaardige manier zijn behandeld. Overigens speelt de toeslagenkwestie daar eveneens een rol in, want ondernemers wijzen daarbij op de destijds harde reactie van de Belastingdienst.

Slechte bereikbaarheid

Het onderzoek heeft eveneens betrekking op de bereikbaarheid van de Belastingdienst, die volgens de ondernemers ook te wensen overlaat. Er is geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een e-mail te sturen en er wordt ook niet altijd gehoord gegeven aan een terugbelverzoek. Verder laten de respondenten weten het prettig te vinden als er contactpersonen komen om rechtstreeks contact gemakkelijker te maken.

Mijnzzp.nl